همشهری آنلاین: مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه هنوز قانون اصلاح مدیریت سوخت به ما ابلاغ نشده است، گفت: اکنون بیشتر سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها از طریق کارت جایگاه‌داران انجام می‌شود به طوریکه کمتر از ۱۰ درصد از طریق کارت شخصی سوخت‌گیری می‌کنند.

Gasoline Fuel Card

«علی‌اکبر نژادعلی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره برنامه‌های در دست اجرا برای ترغیب مردم برای استفاده از کارت هوشمند سوخت، بیان داشت: منتظر ابلاغ مصوبه هستیم، پس از ابلاغ، می‌توان سیاست‌های مختلفی را در حوزه‌های فنی در نظر گرفت.

مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه اکنون تحویل بنزین به رانندگان در جایگاه‌های عرضه سوخت، از طریق کارت سوخت انجام می‌شود، اضافه کرد: ابلاغیه دولت تعیین تکلیف خواهد کرد که فرایند تحویل سوخت به چه صورت انجام شود.

وی میزان استقبال مردم از کارت سوخت را پایین اعلام کرد و افزود: اکنون بیشتر سوخت گیری‌ها در پمپ بنزین‌ها از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران انجام می‌شود به طوریکه کمتر از 10 درصد مردم از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به قید یک فوریت در مجلس شورای اسلامی در جلسه 20 اردیبهشت 96 تصویب شد و شورای نگهبان نیز در 10 خرداد امسال این قانون را تایید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در 23 خرداد 96، قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را به رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در 29 خردادماه قانون «اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» را برای اجرا به وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

در این قانون، عرضه بنزین و گازوییل از طریق کارت هوشمند سوخت به بخش حمل و نقل محدود شده است، این در حالی است که پیش از این، عرضه بنزین و گازوییل با اولویت کارت هوشمند سوخت در بخش‌های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی مورد تاکید بود.

در قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت آمده است: بر اساس این قانون، عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش‌های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» می‌شود.

یک تبصره نیز به ماده یک این قانون افزوده شده است که بر اساس آن، دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست گذاری‌های انگیزشی در چهارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.

دولت از بهار سال 1394، عرضه بنزین دونرخی را متوقف کرد و بر این اساس نرخ بنزین معمولی در سراسر کشور لیتری 10 هزار ریال تعیین شد که بدون سهمیه‌بندی عرضه می‌شود.

پس از تک نرخی شدن بنزین، میزان استفاده رانندگان خودرو از کارت سوخت کاهش زیادی یافته است و مردم تمایل دارند از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

پیش از این عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفته بود: حفظ کارت سوخت بنزین با توجه به شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار قاچاق و رشد مصرف، فقط یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

برخی کارشناسان با توجه به تک نرخی شدن بنزین و نزدیک شدن قیمت این سوخت به نرخ بنزین در کشورهای همسایه که کاهش قاچاق را در پی داشته، خواستار حذف کارت سوخت بوده‌اند.

کد خبر 375603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha