دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در حالی که دعوتنامه ارسالی به رسانه‌ها، محور نشست خبری رئیس دانشگاه پیام نور را کیفیت این دانشگاه اعلام کرده بود، رئیس این دانشگاه در سخنان خود به ارائه عملکرد پرداخت.

رئیس دانشگاه پیام نور در یک نشست با اصحاب رسانه به‌ سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد خود در این دانشگاه پرداخت که این کار با اعتراض برخی خبرنگاران  روبه رو شد.

آنها خواستار پرداختن وی به محورهای اعلام شده در دعوتنامه(کیفیت دانشگاه پیام نور و توسعه تحصیلات تکمیلی) شدند.

علیرضا علی احمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر این که در زمینه کیفیت بخشی به دانشگاه پیام نور چه اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: همه کارهای انجام شده طی 2 سال گذشته برای کیفیت بخشی این دانشگاه بوده است.

وی افزود: براساس اعلام سازمان سنجش، دانش آموختگان دانشگاه پیام نور به‌دلیل کیفیت سامانه آموزشی، جزو برترین نیروهای تربیت شده دانشگاهی کشور هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به این که شاخص پذیرش دانشجویان کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد، اصلی‌ترین شاخص سنجش کیفیت دانشگاه‌ها است، افزود: طی 6 سال گذشته پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد رشد 130 تا 160 درصدی داشته است، یک سوم قبولی‌های دانشگاه‌های دولتی در کارشناسی ارشد متعلق به دانشگاه پیام نور و دو سوم متعلق به سایر دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور طی 2 سال اخیر به میزان 4 برابر 16 سال قبل عضو هیات علمی جذب کرده است، اظهار کرد: اغلب کتب درسی دانشگاه پیام نور بازبینی و ویرایش مجدد شده است.

علی‌احمدی درباره شاخص اعضای هیات علمی در دانشگاه پیام نور گفت: شاخص هیات علمی در دانشگاه‌های آموزش از راه دور در جهان نسبت یک استاد به۲۵۰دانشجو است که در حال حاضر این نسبت در دانشگاه پیام نور، یک به۲۷۰ است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی به شاخص جهانی می‌رسیم.

راه‌اندازی رشته‌های ارزش محور

رئیس دانشگاه پیام نور در ادامه این نشست گفت: برای اولین بار در دانشگاه‌های کشور، درصدد راه اندازی رشته‌های ارزش محور در دانشگاه پیام نور هستیم که این رشته‌ها مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی و ایدئولوژی وحیانی تدوین می‌شوند.

وی از رشته های اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی به‌عنوان رشته‌های ارزش محور که در اولویت هستند نام برد.

وی با اشاره به این که دانشگاه پیام نور محتوای دروس تکراری را که دانشجویان دردوره پیش‌دانشگاهی گذرانده‌اند  تغییر داده است، افزود که دورس مهارتی و کارآفرینی  جایگزین آنها شده‌ است.

تحقیق و تفحص

رئیس دانشگاه پیام نور درباره موضوع تحقیق و تفحص از این دانشگاه که چندی پیش توسط 2 نفر از نمایندگان در صحن مجلس مطرح شد، اظهار داشت: 2 نماینده مجلس در آستانه انتخابات، خواستار تغییر روسای دانشگاه‌های پیام نور در حوزه انتخابیه خود بودند که ما حاضر به این تغییرات نشدیم.

علی احمدی افزود: آن‌ها هم با استفاده از فرصت نطق پیش از دستور در مجلس، موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور را مطرح کردند. البته این موضوع همان روز منتفی شد اما از ارزیابی عملکرد این دانشگاه توسط مراجع ذی صلاح و مسئول استقبال می‌کنیم.

ایجاد تسهیلات ویژه برای داوطلبان مردودی

رئیس دانشگاه پیام نور در ادامه از ایجاد تسهیلات جدید برای مردودین هجدهمین دوره  فراگیر کارشناسی ارشد خبر داد.

ی گفت: دانشگاه درصدد است در مراکزی که استاد و امکانات لازم وجود دارد دوره کارشناسی ارشد دایر کند و بر همین اساس پس از دایر شدن این دوره‌ها داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پذیرش نشده‌اند، می‌توانند در مراکزی که پیام نور به آن‌ها معرفی می‌کند ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

پذیرش دوره دکترا ادامه دارد

علی احمدی با اشاره به تغییر و تحولات دوره فراگیر دکترای دانشگاه پیام نور گفت: وزارت علوم معتقد است که دوره دکترای دانشگاه پیام نور باید مانند سایر دانشگاه‌ها برگزار شود و از مواد امتحانی کارشناسی ارشد آزمون به عمل آید.

وی افزود: درصورتی که وزارت علوم به دانشگاه پیام نور مجوز برگزاری دوره دکترای پژوهش محور ارائه دهد، امتحان دوره دکترای این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به این که در حال حاضر روال پذیرش دانشجوی دوره دکترای فراگیر مانند سابق است، گفت: تا وقتی که وزارت علوم مجوز دوره برگزاری دکترای پژوهش محور را ارائه ندهد، نمی توانیم پذیرش دوره دکترای فراگیر را قطع کنیم.

وی هزینه شهریه دوره فراگیر دکترای رشته های علوم انسانی و ریاضی را 10 میلیون تومان و رشته های علوم پایه و صنایع را 10 تا 12 میلیون تومان اعلام کرد.وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه از این به بعد برای ایجاد شعب خود ملزم به کسب مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی کشور است.

حاشیه

* نشست خبری رئیس دانشگاه پیام نور با 40 دقیقه تاخیر آغاز شد و در این مدت رئیس
روابط عمومی این دانشگاه سراغ خبرنگاران برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری ها را می‌گرفت.

* در آغاز نشست، رئیس دانشگاه پیام نور چند بار خطاب به رئیس روابط عمومی این دانشگاه گفت که امروز به‌طور ویژه هوای خبرنگاران را داشته باشید که امروز با آن‌ها خیلی کار داریم.

نتیجه این توصیه ارائه کارت هدیه به خبرنگاران حاضر در این نشست بود که برخی خبرنگاران نسبت به این موضوع اعتراض کردند و از گرفتن هدیه رئیس دانشگاه پیام نور خودداری کردند.

کد خبر 37637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز