نوروز سال ۹۴ بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در پیامی نوروزی به ایرانیان خواستار آزادی ۳ آمریکایی - ایرانی از زندان‌های کشورمان شد، اما آن موقع هنوز از محتوای مذاکرات محرمانه تبادل زندانیان ایرانی با آمریکایی خبری درز نکرده بود.

عکس

كمتر از يك‌سال بعد يعني 26دي‌ماه همان سال همزمان با تاريخ اجراي برجام خبري روي خروجي رسانه‌ها رفت كه حكايت از نهايي شدن مذاكرات امنيتي اطلاعاتي پيچيده با آمريكايي‌ها داشت كه نتيجه آن تبادل 4 دوتابعيتي ايراني - آمريكايي با ايالات متحده بود. حالا سخنگوي قوه قضاييه ايران از حكم بدوي 10سال حبس براي يك جاسوس آمريكايي جديد خبر داده است.

او مي‌گويد يكي از عوامل نفوذي آمريكا كه مستقيما به‌وسيله اين كشور هدايت مي‌شده و تابعيت كشور ديگري را هم دارد، با نفوذ خاصي وارد ايران شده كه با هوشياري مأموران وزارت اطلاعات دستگير شده است. هنوز سخنان محسني اژه‌اي در روزنامه‌هاي روز گذشته منتشرنشده بود كه ساعتي بعد از اين اظهارات، آمريكايي‌ها اعلام كردند كه ايران بايد شهروندان آنها را فورا آزاد كند. يك مقام وزارت خارجه آمريكا به خبرگزاري فرانسه گفته است: امنيت همه شهروندان آمريكايي براي ما اولويت است. او مي‌گويد همه شهروندان به‌خصوص شهروندان دوتابعيتي كه قصد سفر به ايران را دارند بايد با دقت هشدارهاي ما در رابطه با اين سفر را مطالعه كنند.

جنجال رسانه‌اي آمريكايي‌ها عليه ايران اين بار به بهانه 10سال حكم حبس براي وي‌زي‌يو‌ونگ، شهروند آمريكايي - چيني آغاز شده است. اما ونگ كيست؟ اين فرد در پوشش يك دانشجوي ارشد پژوهشگر وارد كشور شده است‌ و اطلاعات محرمانه ايران را به نهادهاي امنيتي تحقيقاتي حتي دانشگاه تل آويو در رژيم صهيونيستي به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم پروژه تحقيقاتي خود درمورد ايران را تكميل و به نهاد سفارش‌دهنده ارسال مي‌كرده است. وي در تاريخ 18مرداد1395 دستگير مي‌شود.

جيسون رضائيان، خبرنگار واشنگتن‌پست، متهم به جاسوسي يكي ديگر از دوتابعيتي‌هاي خبر ساز بود ‌كه به همراه 3 جاسوس‌ ديگر در تاريخ اجراي برجام آزاد شد. هما هودفر هم متهم امنيتي دوتابعيتي بود كه 5 مهر ماه سال گذشته آزاد شد و از طريق كشور عمان به كانادا بازگشت.‌امير ميرزاي حكمتي هم يكي از اين جاسوسان بود كه 26 دي سال گذشته آزاد شد. سيامك نمازي، يك مشاور اقتصادي و رئيس يك باند بزرگ مافياي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است كه اواسط سال94 خبر بازداشتش در ايران منتشر شد.

پدر سيامك، باقر نمازي هم به اتهاماتي مشابه در زندان‌هاي ايران به سر مي‌برد. رسانه‌هاي غربي از وي به‌عنوان شاه‌ماهي شكار شده توسط دستگاه‌هاي امنيتي ايران نام مي‌برند. اسامي زندانيان آزاد شده در سالروز اجراي برجام در حالي اعلام شد كه برخي از رسانه‌ها از سيامك نمازي هم به‌عنوان يكي از زندانيان آزاد شده نام بردند كه بعد از آن اصلاح شد و نام نصرت‌الله خسروي به جاي وي روي خروجي رسانه‌ها رفت.

هم‌بندي‌هاي خسروي درباره او گفته‌اند او يك تاجر فرش در آمريكا و همزمان يكي از همكاران FBI و مشاوران «اداره تحقيقات فدرال» آمريكا بوده است. ‌‌ نازنين زاغري تبعه ايراني - انگليسي است. وي يكي از سرشبكه‌هاي اصلي وابسته به سرويس‌هاي بيگانگان بوده است و 15فروردين سال95 توسط نيروهاي سازمان اطلاعات سپاه كرمان در فرودگاه امام خميني دستگير و به كرمان منتقل شده است. ‌ آبان ماه سال 94 بود كه رسانه ها از بازداشت یک - شهروند آمریکایی-لبنانی به‌نام « نزار زکا»خبر دادند .وي فردی با ارتباط ویژه با نهادهای نظامی آمریکا بوده است و در صدد تدارك راهپيمايي هاي گسترده عليه نهادهاي نظام بوده است.

 

کد خبر 376533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha