عليرضا جاويد 3اولويت نخست شهرداري تهران را ابتدا جمعآوري آبهاي سطحي، دوم احداث شبكه جمعآوري فاضلاب و سوم تكميل شبكه حمل ونقل عمومي با اولويت مترو اعلام كرد. وي همچنين از لزوم توجه به فضاهاي زيرسطحي نظير مترو، تونلهاي ويژه عبورخودرو، شبكه فاضلاب، تونلهاي تاسيساتي، پاركينگهاي زيرسطحي، پدافند غيرعامل و... سخن گفت. معاون فني و عمراني شهرداري تهران در جلسه ديروز از افتتاح 8پروژه عمراني در روز شنبه آينده نيزخبر داد.
جاويد با تكيه بر آمار به مقايسه عملكرد اين دوره مديريت شهري با دورههاي قبل پرداخت و توضيح داد: در شبكه بزرگراهي شهر از سال 1347تا 1384يعني ظرف 37 سال 304كيلومتر بزرگراه ساخته شد اما امروز ما 570كيلومتر بزرگراه داريم كه نشاندهنده رشد 80درصد ساخت بزرگراه ظرف 12 سال اخير است. وي در بحث پلسازي نيز گفت: تا قبل از اين دوره مديريت شهري ما 150پل در شهر داشتيم اما درطول اين 12سال 350پل ساخته شده كه رشد 125درصدي را نشان ميدهد.
جاويد در حوزه تونلهاي زيرسطحي سوارهرو غير از مترو نيز از تونل رسالت، اميركبير، نيايش، شهداي غزه و ضربعليزاده بهعنوان نمونه نام برد كه 20برابر رشد در احداث تونلهاي شهري را نشان ميدهد. به گفته معاون فني و عمراني شهرداري تهران، صبح روز شنبه آينده، پروژه تونل ضربعليزاده به همراه 5پروژه در زمينه مقاومسازي و بهسازي لرزهاي پلهاي سوارهرو و همچنين 2پروژه در زمينه جمعآوري و هدايت آبهاي سطحي شهر تهران مورد بهرهبرداري قرار خواهد گرفت.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران درباره ساخت شبكه جمعآوري آبهاي سطحي نيز از رشد 22درصدي خبر داد و گفت: اعتباراتي كه شهرداري تهران ظرف 12سال گذشته در حوزه عمران شهري هزينه كرده 26هزار ميليارد تومان بوده است. اين در حالي است كه در سالهاي 47تا 84 تنها 6هزار و 300ميليارد تومان هزينه شده بود.
- رشد بودجه عمراني در شهر
يكي ديگر از مواردي كه از سوي جاويد به آن اشاره شد، رشد چهاربرابري بودجه عمراني نسبت به بودجه جاري در شهرداري تهران بود. وي در گزارش عملكردي كه خطاب به اعضاي شوراي شهر تهران ارائه كرد، به معرفي برخي پروژههاي شاخص دراين دوره مديريت شهري پرداخت كه در راس آنها بهسازي و احداث بزرگراه آزادگان قرار داشت كه درهر ساعت 12هزار و 800خودرو از آن عبور ميكند.
از ديگر پروژههاي شاخص اين دوره مديريت شهري كه از سوي معاون فني و عمراني شهرداري تهران به آن اشاره شد، بزرگراه امام علي بود. در رده ديگر پروژههاي شاخص شهري تونل نيايش و بزرگراه طبقاتي صدر قرار داشتند. بهمنظور اطلاع اعضاي شوراي شهر درمورد هزينههاي ساخت اين دو پروژه معاون فني و عمراني شهرداري تهران به ارائه آمار پرداخت و گفت: به غيراز هزينههاي تملك املاك واقع بر سر راه اين طرح 1300ميليارد تومان صرف ساخت طبقه دوم صدر و 2700ميليارد تومان نيز براي تونل نيايش هزينه شد كه درمجموع 4هزار ميليارد تومان ميشود.
به گفته جاويد، هماكنون شهرداري تهران 41پروژه در دست احداث دارد كه تا يكيدو ماه آينده نيمي از آن قابليت بهرهبرداري خواهند داشت. يكي از نكات مهم گزارش معاون فني و عمراني شهرداري تهران اين بود كه نيمي از زيرساختهاي شهري تهران ظرف سالهاي 48تا 84(36سال) و نيمي ديگر ظرف اين 12سال به بهرهبرداري رسيده است.
به گزارش همشهري، ديروز در انتهاي اين گزارش تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران به اظهارنظر پرداختند. همه اعضاي شوراي شهر عملكرد شهرداري تهران در حوزه فني و عمراني را قابل تقدير دانستند. ازجمله مهمترين نكاتي كه ازسوي اعضاي شوراي شهرتهران به آن اشاره شد ادغام دو معاونت فني و عمراني با حمل ونقل وترافيك بود.
برخي ديگر از اعضاي شوراي شهر گرچه از پيشيگرفتن ساخت بزرگراههاي شهري از افق برنامه كه 1404است ابرازخوشحالي كردند اما براين نكته نيز تأكيد داشتند كه شهرداري در بحث توسعه مترو نتوانسته است طبق برنامه حركت كند و به همين دليل در اين حوزه 50كيلومترعقب ماندگي دارد. يكي ديگر از تأكيدات اعضاي شوراي شهر تهران توجه به مبادي ورودي شهرتهران بهعنوان نماد و نشانه هويتبخش پايتخت بود.
- تداوم فضاي انتخابات
نطق پيش از دستور ديروز از سوي وليالله شجاع پوريان، عضو كميسيون نظارت و حقوقي قرائت شد. وي در سخنراني خود به پايان دوره چهارم شوراي شهر تهران اشاره كرد وگفت: متأسفانه با وجود گذشت 2ماه از برگزاري انتخابات، فضاي رقابت، اتهامپراكني و تخريب هنوز به پايان نرسيده و بهرغم تأييد صحت انتخابات توسط نهادهاي مسئول اجرايي و نظارتي، همچنان بر طبل عدمشفافيت و ابهامافكني ميكوبند.
وي از منتخبان شوراي پنجم خواست تا از فرصت چهارساله پيش رو، براي حل مشكلات شهر تهران و افزايش رضايتمندي زيستن در كلانشهر تهران تا حد ممكن استفاده كنند و در انتخاب شهرداري باتجربه و كارآمد، متخصص و داراي بينش راهبردي، پاكدست و فسادستيز، اهل تعامل با نهادهاي مختلف بكوشند. به گفته شجاع پوريان در اين دوره، مديريت شهري تشنه شفافيت، تخصص، قانونگرايي، جايگزينكردن ضابطه به جاي رابطه، استفاده از خرد جمعي، پاسخگويي، ترجيح منافع ملي و عمومي بر منافع شخصي و جناحي و انتخاب مسيري عاقلانه براي برونرفت از مشكلات فعلي است.
در پايان نطق شجاع پوريان، مهدي چمران رئيس شوراي شهرتهران نيز اظهار اميدواري كرد تا شوراي پنجم رويه شوراي چهارم را ادامه دهد و تصميمات خود را بدون درنظرگرفتن سلايق سياسي تنها با تكيه بر تخصص اتخاذ كند. ديروز همچنين در پايان جلسه اعضا به اتفاق به تغيير نام بزرگراه نيايش حد فاصل بزرگراه شهيد آيتالله صدر تا بزرگراه سرلشكر شهيد آبشناسان به نام مرحوم آيتالله هاشمي رفسنجاني رأي موافق دادند. دستور نخست جلسه ديروز اختصاص به ارائه گزارش عملكرد از سوي شهردار منطقه 21داشت. جمال بافراني گفت: در بهترين شرايط شايد بتوانيم وضعيت فعلي آب منطقه را حفظ كنيم اما نميتوانيم برنامههاي توسعهاي داشته باشيم.
بافراني در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به اينكه بعد از 60سال بالاخره منطقه 21از بن بست خارج شد، از ساخت 6تقاطع بسيار بزرگ با كاربري فرامنطقهاي در منطقه 21سخن گفت و افزود: قرار است پل فتح ورودي شهر قدس نيز ظرف 2ماه آينده به بهرهبرداري برسد. همچنين اول مردادماه كلنگ احداث تقاطع سهراه انديشه با دوگاز به زمين ميخورد و ظرف 7ماه آماده بهرهبرداري خواهد شد.
نظر شما