همزمان با روزجهانی جنگلبان عصر دوشنبه گذشته، جشنواره جنگلبان در فرهنگسرای نیاوران طی مراسمی خاص با حضور شخصیت‌های مختلف ازجمله نمایندگان مجلس برگزار شد تا برای نخستین‌بار در یک جشنواره ملی از حافظان بی‌ادعای طبیعت قدردانی شود.

جنگلبان

رئيس فراكسيون محيط‌زيست مجلس در اين جشنواره با قدرداني از ١٥ شهيد جنگلبان و ١٢٠ شهيد محيط‌بان گفت: اين افراد جانشان را براي حفظ طبيعت فدا كردند و نبايد هيچ وقت فراموش شوند.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، محمدرضا تابش كه در جمع جنگلبانان و تشكلات مردم‌نهاد سخن مي‌گفت، افزود: بحران زيست‌محيطي يك بحران اخلاقي است بنابراين فقط علوم مرتبط با محيط‌زيست نمي‌تواند اين مشكل را برطرف كند. تابش خاطرنشان كرد: در ٣٦سال گذشته ١٨٠ ميليارد مترمكعب از ذخاير استراتژيك آب‌هاي كشور استفاده شد يعني ٨٠ درصد اين ذخاير، درحالي‌كه نمي‌توانيم بيشتر از ٢٠درصد استفاده كنيم، اين يعني اينكه تمدن ايراني با خطر روبه‌روست.

تابش ادامه داد: سالانه ١٤٠ هزار هكتار از جنگل‌ها را از دست مي‌دهيم. جنگل‌هاي كشور طي 5‌دهه اخير از ١٨ ميليون هكتار به 3/14ميليون هكتار كاهش يافته است و براي رفع اين مشكلات بايد اقدامات كوتاه، ميان و بلندمدت اتخاذ شود كه كوتاه‌مدت در بودجه يك ساله، ميان‌مدت در برنامه توسعه و بلندمدت در سند چشم‌انداز ديده شده‌اند.

تابش با اشاره به اينكه طرح‌هاي زيادي تصويب شده است گفت: اجراي طرح جامع پيشگيري و اطفاي حريق و توسعه و غني‌سازي‌ حداقل ٨٥٠ هزار هكتار، عمليات آبخيزداري حداقل در ١٠ ميليون هكتار، بيابان‌زدايي و كنترل كانون‌هاي گردوغبار به وسعت يك‌ميليون و ١٤٠هزار هكتار، ارتقاي ١٠٠درصدي پوشش‌ها، تعادل بخشي ميان دام و مرتع سالانه ١٠‌درصد، احياي رويشگاه‌هاي مرتعي و جنگلي ٩ ميليون و ٦٠٠‌هزار هكتار و افزايش ١٠٠‌هزار هكتار سطح زيركشت گياهان دارويي برخي از اين طرح‌هاست.

  • بهره‌برداري ازجنگل‌‌هاي شمال تا آخر سال‌جاري پايان مي‌يابد

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در اين مراسم به نقش جنگلبان در حفاظت از جنگل‌ها اشاره كرد و گفت: جنگلبانان در واقع نگهبانان سرسبزي، شادابي، نشاط، سلامت، پيشرفت و حيات هستند. پايداري زندگي و جنگل به هم گره خورده و جنگلبانان با تمام مشكلاتي كه دارند توانستند از اين ميراث طبيعي حراست كنند.

خداكرم جلالي، دام در جنگل، طرح‌هاي عمراني، معدني و گردشگري، آتش‌سوزي، آفات، توسعه شهرها و روستاها، قاچاق چوب و زغال، سوخت بوته‌اي، فرسايش خاك و سيل را ازجمله عوامل تهديد‌كننده جنگل‌هاي كشور عنوان كرد وگفت كه بدون مشاركت مردم و جوامع محلي قادر به حفاظت عرصه‌هاي ملي و طبيعي به‌ويژه 5 رويشگاه جنگلي نيستيم و حضور همه مردم براي حفاظت از اين عرصه‌ها ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.در پايان مراسم روز ملي جنگلبان كه در فرهنگسراي نياوران تهران برگزار شد، از خانواده جنگلبانان شهيد، جنگلبانان جانباز و نمونه تقدير شد.

  • نمايندگان مجلس به حرف وشعار بسنده نكنند

به گزارش همشهري، جشنواره ملي جنگلبان در حالي برگزار شد كه هم‌اكنون به ازاي هر 65هزار هكتار عرصه ملي و طبيعي تنها يك نيروي حفاظتي وجود دارد، درحالي كه براساس استانداردهاي جهاني هر جنگلبان بايد از 2تا 3هزار هكتار محافظت كند . آنطوركه مسئولان سازمان جنگل‌ها مي‌گويند تاكنون 15جنگلبان بر سر دفاع از انفال جان باخته و 500جنگلبان نيز مجروح شده‌اند.

نكته در خور تامل اينكه با وجود همه دشواري‌هايي كه جنگلبانان در راه انجام وظيفه خود با آن مواجه هستند اما هنوز موانع شهيد و ايثارگر محسوب شدن جنگلبانان شهيد و جانباز برطرف نشده و در نتيجه جنگلبانان آسيب ديده از هيچ حمايتي براي درمان خود برخوردار نيستند . براين اساس كمترين انتظار از نهادهاي ذيربط و نمايندگان مجلس به‌ويژه نمايندگان عضو فراكسيون محيط‌زيست و كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس آن است كه رفع مشكلات خانواده‌هاي جنگلبان شهيد و جانباز را در اولويت كاري خود قرار دهند و تنها به حضور در مراسم و حرف و شعار بسنده نكنند.

کد خبر 378132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha