شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

این روزها اگر برای دیدن فیلمی با برچسب توصیه‌ای «نامناسب برای گروه سنی زیر ۱۲ سال» به سینما بروید، با تیزرهای تبلیغاتی فیلمی دیگر مواجه می‌شوید که برچسب بسیار سختگیرانه و تاریخی «ممنوع برای گروه سنی زیر ۱۸سال» را بر پیشانی دارد؛ موضوعی که باید دید در اکران عمومی چگونه به آن عمل می‌شود.

سینما

به گزارش همشهري، «پا تو كفش من نكن» كه به‌نظر مي‌رسيد از حربه تبليغاتي 12+ براي افزايش فروش بهره برده است، در گيشه به مشكل خورد و فروش آن در 10روز به حدود 250ميليون تومان رسيد. محمدحسين فرحبخش كه سابقه ساختن فيلم‌هاي پرحاشيه چون «خصوصي» را در كارنامه دارد، در فيلم تازه‌اش از داستاني مشابه فيلم جنجالي «50كيلو آلبالو» براي جلب نظر تماشاگران استفاده كرد و البته نتيجه آن فروشي بسيار كمتر از پيش‌بيني‌ها بود.

حالا نوبت به تبليغ فيلمي با برچسب محدوديت سني تماشاگران رسيده كه در سي و پنجمين جشنواره فجر ركورددار بيشترين تعداد نامزدي براي كسب سيمرغ بلورين بود. هر چند «تابستان داغ» در نهايت به بردن تنها 2جايزه در رشته‌هاي فيلمبرداري و تدوين بسنده كرد اما حالا در آستانه اكران عمومي با برچسب غافلگيرانه 18+ مواجه شده و در شرايطي روي پرده مي‌رود كه گروه سني زير 18سال نمي‌توانند وارد سينماهاي نمايش‌دهنده آن شوند. اين در حالي است كه موضوع فيلم به اندازه برخي فيلم‌هاي روي پرده ملتهب نيست و فقط يك صحنه نمايش جنازه كودك خردسال آن هم در فضايي نه‌چندان روشن دارد.

  • مصايب داغ تاريخي

شايد براي يافتن جدي‌ترين توصيه منع تماشا براي فيلمي ايراني بايد تا سال 1377عقب رفت؛ جايي كه «مصايب شيرين» عليرضا داوودنژاد در تنور سينما قرار گرفت و روي پوسترها و سردر سينماهاي آن نوشته شد: ممنوع براي زير 18سال! اين منع البته به سكوي پرش براي رسيدن به گيشه خوب تبديل و فروختن بليت بدون ديدن كارت شناسايي از همان روزها شد نقل محافل. به اين ترتيب، تقريبا تمام گروه‌هاي سني به ديدن فيلمي در سالن‌هاي تاريك نشستند كه قرار بود تماشاگر زير 18سال نداشته باشد.

دختران و پسران جوان دوره مصايب شيرين ديگر مادر و پدر شده بودند كه «من مادر هستم» فريدون جيراني به سينماها آمد و منهاي حواشي محتوايي و جنجال‌هاي سياسي پيرامون آن، بار ديگر توصيه به نامناسب بودن فيلم براي تماشاگران كمتر از 16سال سر و صدا به‌پا كرد. جالب اينكه بعد از من مادر هستم در سال 91، تعداد زيادي فيلم در سينماي ايران به نمايش درآمده كه به نوعي از محدوديت و رده‌بندي سني به‌عنوان ابزاري تبليغاتي براي افزايش فروش بهره برده‌اند.

«استراحت مطلق» عبدالرضا كاهاني و «لانتوري» رضا درميشيان براي زير 16سال توصيه نمي‌شد و «من» سهيل بيرقي براي زير 15سال. در اين ميان، «فروشنده» اصغر فرهادي در حالي در ايران براي تمام گروه‌هاي سني به نمايش عمومي درآمد كه در آمريكا برچسبPG-13(لزوم همراهي والدين براي گروه سني زير 13سال)، در بسياري از كشورهاي اروپايي ازجمله آلمان، سوئيس، بريتانيا و پرتغال نامناسب براي 12ساله‌ها و در كره‌جنوبي برچسب 15سال دريافت كرده بود!

کد خبر 378369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha