دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

مسعود میر: یک‌سال بعد از درگذشت داوود رشیدی، تولد یک رویداد فرهنگی هنری باعث شد رابطه هنرمند فقید با بهترین‌های فرهنگ ایران همچنان باقی بماند و نام او به خاطره‌ای ماندگار برای یادبود هنرمندانه زیستن بدل شود.

۴نشان به یاد داوود رشیدی

به گزارش همشهري، سالن اصلي تئاتر شهر در شب نخستين سالمرگ بازيگر توانمند تئاتر و سينما پر بود از مهمان‌هايي كه براي احترام نهادن به يك نام گرد هم آمده بودند. گراميداشت نخستين سالمرگ زنده‌ياد رشيدي البته با تحقق وعده همسرش مبني بر بنا نهادن آيين اعطاي نشاني به نام اين هنرمند بزرگ در تقدير از فعالان فرهنگ و هنر ايران همراه بود؛ نشاني كه در شب تابستاني چهارم شهريور 96به 4برگزيده در بخش‌هاي مختلف اهدا شد.

  • پرده اول

مراسم نكوداشت ياد كسي كه به شهادت همسرش هميشه به تئاتر فكر مي‌كرده بايد هم با تئاتر شروع شود. با همين استدلال در آغاز مراسم ليلي رشيدي، حسن معجوني، سيامك صفري و حسين حسينيان بخشي از نمايشنامه «منهاي دو» را كه در دهه 80به كارگرداني رشيدي در سالن اصلي تئاتر شهر اجرا شده بود، روخواني كردند. بعد فرهاد مهندس‌پور در سخناني كوتاه گفت: «بيشتر معلم‌هاي تئاتر تنها تئاتر ياد نمي‌دهند، بلكه زندگي‌كردن را هم مي‌آموزند. از دوران نوجواني آقاي رشيدي را از دور مي‌ديدم و در محضر ايشان واقعا خوش مي‌گذشت. آقاي رشيدي هنرمندي بي‌ادعا بود، ولي متأسفانه اين كلمه بي‌معني شده و بازارش كساد است.»

  • پرده آخر

مراسم اهداي نخستين نشان داوود رشيدي با حضور احترام برومند و ليلي و فرهاد رشيدي (همسر و فرزندان آن مرحوم) روي صحنه و خواندن پيام رئيس دولت اصلاحات آغاز شد. بعد از آن نخستين نشان را عميد ناييني براي تلاش بي‌وقفه در عرصه روزنامه‌نگاري و حمايت‌هاي بي‌دريغ از پيشكسوتان هنر، از دستان جواد مجابي دريافت كرد. همچنين جايزه دوم را احمد مسجدجامعي به محسن ميرزايي، پژوهشگر و روزنامه‌نگار پيشكسوت و از بنيان‌گذاران تبليغات مطبوعاتي اهدا كرد.

در ادامه 2نشان ديگر به 2عضو از اهالي سينما و تئاتر تعلق گرفت؛ جايزه يك عمر فعاليت هنري و تلاش پيگير براي رفع دغدغه‌هاي صنفي با حضور مرضيه برومند به عليرضا داوودنژاد اهدا شد و آخرين جايزه نخستين دوره اهداي نشان داوود رشيدي هم به حسن معجوني رسيد. فاطمه معتمد‌آريا و بانو برومند درباره تلاش‌هاي بي‌وقفه معجوني در تئاتر نكاتي را بيان كردند و معجوني هم جايزه خود را از آن همكارانش در گروه ليو دانست و اظهار اميدواري كرد كه نماينده و امانتداري خوب براي نشان داوود رشيدي باشد.

  • حاشيه‌هاي يك نشان

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران كه براي اهداي نشان روي صحنه آمده بود، در سخناني كوتاه گفت: «طبق قولي كه پيش‌تر به داوود رشيدي و ديگر بزرگان تئاتر داده بوديم، زمين تئاتر نصر براي تبديل شدن به موزه تئاتر خريداري شده و به‌زودي موزه تئاتر در آن افتتاح خواهد شد.»

پيش از اهداي نشان به عليرضا داوودنژاد فيلمي كوتاه به نمايش درآمد كه در آن كيومرث پوراحمد و ابوالحسن داوودي مفصل درباره اهميت سينماگري به نام داوودنژاد حرف زدند. نكته جالب اينكه پوراحمد به شهادت تصاوير درحالي‌كه در استراحت مطلق در خانه بستري بود و از درد ديسك آزار مي‌ديد، مقابل دوربين حاضر شده بود.

فاطمه معتمدآريا با تقدير از حسن معجوني براي گسترش تئاتر به شهرستان‌ها، درباره سالن تئاتري كه معجوني در رشت راه‌اندازي كرده حرف زد. احترام برومند هم گفت كه شايد سال آينده مراسم اهداي نشان داوود رشيدي در همان سالن در استان گيلان برگزار شود.

کد خبر 380432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha