همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران گفت: به واسطه ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاعات 1800، بازسازی ساختمان‌های فرسوده در این ارتفاعات نیز ممنوع است.

به گزارش فارس، مهدی چمران ظهر روز یکشنبه(11 آذر) در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه علنی بدون حضور مستمع شورای شهر تهران در خصوص تکلیف افراد دارای پروانه ساخت در ارتفاعات 1800 گفت: به خاطر حفظ حقوق مکتسبه این قبیل مالکان آنها اجازه خرید و فروش دارند اما در صورتی که عمر ساختمان به پایان رسیده باشد، بر اساس طرح جامع شهر تهران اجازه بازسازی آنها را ندارند.

وی افزود:مالکان ساختمان‌های فرسوده می‌توانند با دریافت زمین معوض از شهرداری تهران ملک خود را تخلیه کنند تا شهرداری نیز بعد از تخریب ساختمان مذکور، کاربری آن را به فضای سبز تغییر دهد.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص وضعیت تراکم در نقاط مختلف شهر تصریح کرد: میزان تراکم در نقاط مختلف پایتخت بر اساس شرایط منطقه و وضعیت معبر یکسان تعریف نشده است.در طرح جامع کمترین میزان تراکم 120 و 180 درصد تعریف شده است.

وی میزان تراکم فعلی را 113 درصد عنوان کرد و افزود: تراکم 240 درصد در حد متوسط و تراکم 300 تا 360 درصد نیز بالاترین حد تراکم برای شهر تعیین و به تصویب رسیده است.
به گفته چمران سطح اشغال تعیین شده برای ساخت و ساز 60 درصد تعیین شده اما در صورتی که این سطح 40 تا 50 درصد باشد به مالک تراکم تشویقی اعطا خواهد شد.

چمران در خصوص فرایند تعریف شده در طرح جامع و تفصیلی برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در این طرح 76 عنوان طرح موضعی و موضوعی دیده شده که نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در همین قالب است. به عنوان مثال برای نوسازی منطقه اتابک تهیه یک طرح موضعی و برای نوسازی منطقه بازار یک طرح موضوعی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در یکی از جلسات بررسی طرح جامع و تاکیدات وی مبنی بر ضرورت انعطاف‌پذیری این طرح مطابق با زندگی مردم، تصریح کرد: به منظور تطبیق مداوم طرح جامع با شرایط زندگی مردم و میزان انعطاف‌پذیری آن، پیشنهاد تشکیل نهاد برنامه‌ریزی شهر تهران داده شد تا این نهاد بر فرایند انطباق این طرح با مطابق با شرایط روز جامعه نظارت داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگر اظهارات خود از اتمام طرح تدقیق تعیین محدوده شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح به صورت کامل بر روی نقشه‌ها انجام و به تصویب نهایی رسیده است.در راستای این طرح، محدوده‌های اطراف تهران به صورت دقیق و مشخص علامت‌گذاری شده است.

به گفته وی، بر اساس این مصوبه شهرداری تهران مکلف شده است به روستاهایی که در محدوده شهر تهران قرار دارند خدمات شهری و عمرانی ارائه دهد و در این رابطه 600 میلیون تومان نیز اختصاص یافته است که این اعتبار در سال 87، 2 میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر 38125

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز