شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

مرگ ۲ کولبر بانه‌ای بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی در روز دوشنبه گذشته باعث شد تا ‌ تعطیلات آخر هفته آنها ، رنگ اعتراض بگیرد اما دلجویی مقامات محلی و استانی و رسیدگی فوری به ماجرا و وعده حل مشکلات آنها‌ پایان تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بانه و بازشدن بازارچه مرزی این شهر را در پی داشت تا اوضاع دوباره عادی شود.

کولبر

هرچند كه عادي‌شدن كسب‌وكار كولبرها در گرو برداشتن 3گام از سوي دولت است تا نه‌تنها ديگر اتفاقاتي نظير مرگ كولبرها تكرار نشود، بلكه با سامان‌دادن به مرزها، بيمه شدن آنها و برخورد قانوني و منطقي‌تر مأموران تعزيرات حكومتي، كولبرها با آسودگي خيال به تجارت در چارچوب قانون ادامه دهند.

محسن بيگلري، نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به حادثه تيراندازي مأموران هنگ مرزي به 2 كولبر‌مي‌گويد: در پي مرگ قادر بهرامي و حيدر فرجي از دهياران محلي كه به‌دليل تنگناي معيشتي اقدام به كولبري با كارت ديگران كرده بودند، هيأت ويژه‌اي در روز چهارشنبه متشكل از نماينده دفتر مقام معظم رهبري، بازرس ويژه وزير كشور و نماينده نيروي انتظامي به شهرستان بانه اعزام شدند و از خانواده اين دو نفر دلجويي كردند.

توافق شد تا در گام نخست ديه اين افراد پرداخت شده و به مشكلات معيشتي خانواده‌هاي آنها رسيدگي شود. او با اشاره به عادي شدن شهر بانه و آغاز فعاليت بازارچه مرزي اين شهر از روز پنجشنبه هفته گذشته و همچنين اعزام هيأت ويژه سازمان بازرسي كل كشور به اين شهرستان تصريح كرد: خواسته اصلي كولبرها، نمايندگان استان، مقامات و معتمدين منطقه اين است كه مرز قانوني تردد كولبرها تعيين و ساير معابر و مرز ايران با كشور عراق ديواركشي يا فنس‌كشي شود و ديگر شاهد تعيين مقطعي خطوط قرمز مرزي براي كولبرها نباشيم.

اين نماينده مجلس كه هيأت اعزامي براي پيگيري ماجراي رخ داده را همراهي مي‌كرد، با اشاره به امرارمعاش حدود 20هزار خانوار از طريق كولبري، افزود: از اين تعداد 8هزار خانوار داراي كارت كولبري نبوده و از طريق اجاره كارت كولبري ديگران تردد مي‌كنند كه اين موضوع هم بايد به‌نحوي حل شود و كولبرها شناسنامه‌دار شوند.

بيگلري با بيان اينكه هم‌اكنون آرامش كامل در شهر بانه برقرار است و بازار هم به شرايط عادي برگشته و مسافران بدون هيچ مشكلي اقدام به خريد كالاهاي مورد نياز خود مي‌كنند، افزود: رفع مشكل بيمه كولبرها در نتيجه تفاهمنامه بين وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي با استانداري كردستان شروع شده و بخش عمده‌اي از حق بيمه را دولت پرداخت مي‌كند.

اين نماينده مجلس با اشاره به مرز مشترك ايران و عراق تصريح كرد: انسداد مرز نيازمند اعتبار و بودجه ويژه‌اي است كه دولت بايد سريع‌تر اين بودجه را تخصيص دهد و فعاليت كولبرها تنها از طريق معابر تعيين شده صورت پذيرد تا شاهد مشكل براي كولبرها نباشيم. بيگلري خواسته ديگر مردم به‌ويژه كولبرها را برخورد قانوني و شفاف ادارات تعزيرات حكومتي در استان كردستان با كولبرها و تجارت كالاهاي وارد شده در كل استان دانست و افزود:

درحالي‌كه تعزيرات بانه برخورد شايسته و قانوني با اين ماجرا دارد اما متأسفانه رويه واحدي را در ديگر شهرستان‌ها شاهد نيستيم و به‌دليل جريمه كولبرها، مصادره اموال آنها و برخوردهاي نامناسب شاهد بروز تنش در منطقه هستيم درحالي‌كه مصوبه شوراي تأمين هرگونه تجارت 84قلم كالايي كه توسط كولبرها وارد استان مي‌شود را قانوني مي‌داند و تقاضاي مردم اين است كه رفتارها قانوني باشد و يك‌بار براي هميشه مشكلات كولبرها ساماندهي شود.

  • روايت خبرنگار همشهري در استان كردستان

‌ وضعيت در شهرستان بانه پس از تجمع در برابر فرمانداري بانه عادي شده و شايعه برگزاري تجمع در ساير شهرهاي مرزي استان كردستان تأييد نمي‌شود. ‌البته نوع برخورد و مديريت ماجرا باعث شد تا از پيچيده‌تر شدن و تداوم اعتراض‌ها جلوگيري شود؛ نبايد فراموش كرد كه وضعيت اقتصادي كولبرها همچنان خوب نيست و ادعاهاي مطرح شده مبني بر ورود كالاها قاچاق يا ممنوعه توسط كولبرها با واقعيت سازگاري ندارد.

تمامي كالاهاي وارداتي به‌طور دقيق رصد مي‌شود و هر كولبري موظف است به ميزان كالاهاي حمل شده، بخشي از درآمد ناشي از فعاليت خود را به حساب هنگ مرزي و ستاد مبارزه با قاچاق كالاها و ارز واريز كند.‌ با اينكه اجازه حمل كالاهاي حجيم و سخت‌بار توسط چرخ دستي و ساير وسايل ديگر به كولبرها داده شده، اما به‌دليل صعب‌العبور بودن مسير، كولبرها ترجيح مي‌دهند به‌صورت سنتي فعاليت كنند.

کد خبر 381528

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha