سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از شروع طرح سهمیه بندی بنزین تعدادی از رانندگان خودروهای دوگانه سوز دست به ابتکار خطرناکی زده اند که نه تنها جان خود بلکه جان سایر شهروندان را نیز به خطر انداخته اند. روابط عمومی شهرداری تهران گزارش مفصلی در این باره منتشر کرده است.

استفاده از گاز مایع به جای گاز CNG و پر کردن مخازن خودروهای گاز سوز با گاز مایع و یا قرار دادن سیلندر گاز مایع در داخل صندوق عقب و نصب آن به جای مخازن استاندارد خودروها و اتصال آن به شبکه سوخت گازی نه تنها با هیچ یک از استانداردهای ایمنی منطبق نیست بلکه عنوان «حرکت برروی بمب» بهترین تعبیر این کار است.

تاکسی‌ها تاکنون مرتکب این تخلف نشده‌اند

در حالیکه برخی از رانندگان خوردوهای گاز سوز به دلیل کمبود سوخت و توقف‌های طولانی مدت در صف‌های سوختگیری از کپسول گاز خانگی استفاده می‌کنند مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در این باره گفت: استفاده از کپسول گاز خانگی ممنوع است و تا کنون هیچ تاکسی گازسوزی مرتکب چنین تخلفی نشده است.

حسین تیموری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: استفاده از کپسول گاز خانگی بسیار خطرناک است و هر لحظه می‌تواند فاجعه‌ای را به بار آورد اما خوشبختانه هیچ یک از تاکسی‌ها چنین تخلفی را مرتکب نشده‌اند.

وی همچنین در مورد معاینه فنی مخازن گاز تاکسی‌های گازسوز گفت: مخازن گاز تاکسی‌های گاز سوز هر شش ماه یکبار توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مرکزی واقع در خیابان بیهقی مورد معاینه قرار می‌گیرد و در واقع تست‌های ادواری دوبار درسال برای تاکسی‌ها اجرا می‌شود.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه نصب کپسول اطفای حریق یکی دیگر از اقداماتی بوده که برای افزایش ضریب ایمنی تاکسی‌ها صورت گرفته است افزود: تاکنون 13 هزار تاکسی به کپسول اطفای حریق مجهز شده‌اند و با همکاری راننده‌های تاکسی که در تمام نقاط شهر و به طور شبانه روزی حضور دارند می‌توان حریق خودروها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا کرد و در واقع رانندگان تاکسی می‌توانند بهترین آتش نشانان افتخاری باشند.

خطرات
مدیر منطقه 3 عملیات آتش نشانی تهران نیز در این باره اظهار کرد: در سیلندر CNG ، سوخت در فاز گازی قرار دارد و بوسیله شیلنگ و اتصالات به کاربراتور خودرو انتقال می یابد که در صورت نشت نیز در فاز" گازی" و در حجم کم بوده و فشار آن نیز تحت کنترل است ، ولی در سیلندر گاز مایع ، سوخت در فاز مایع بوده و در صورت انتقال آن در فاز مایع به داخل موتور ، با توجه به نشت 1 به 270 برابر گاز مایع ، می تواند به سرعت فضای داخل موتور را پر کرده و مخلوط قابل انفجار را تشکیل دهد که با ایجاد جرقه توسط دینام و یا هریک از وسایل برقی داخل موتور ، انفجار شدید صورت گیرد.

علی بهرامیان افزود: فشار گاز مایع در داخل سیلندر و انتقال آن توسط شیلنگ و اتصالات به داخل کاربراتور بسیار بیشتر از گاز CNG است و می تواند به سرعت باعث نشتی و انفجار شود. از آنجائیکه سنگینی گاز مایع نسبت به هوا تقریباً 2 برابر است بنابراین در هنگام توقف خودرو گاز مایع از مخزن خودرو به کف خیابان و یا پارکینگ نشت کرده و با حرکت در جهت وزش باد ، خود را به یک منبع جرقه زنه رسانده و باعث انفجار و آتش سوزی می شود.

این آتش نشان متذکر شد: اخیراً چندین حادثه در جریان این گونه اعمال نا ایمن توسط برخی از مردم بوقوع پیوسته است که آخرین حادثه نیز در خیابان اتحاد و بر اثر پر کردن سیلندر گاز CNG بوسیله کپسول 11 کیلوئی گاز مایع و نشت آن در خیابان و در کارخانه ای در آن طرف خیابان ایجاد و گاز پخش شده در محیط با ایجاد جرقه های ناشی از دستگاه پرداخت سنباده دچار انفجار شد که دو تن از کارگران کارخانه قفل سازی بر اثر این حادثه دچار سوختگی شدند.

مدیر عملیات منطقه 3 آتش نشانی در پایان به مردم توصیه اکید کرد که از انجام اینگونه اعمال خطرناک اجتناب ورزیده و عملاً جان و مال خود و دیگر شهروندان را به مخاطره نیندازند. زیرا در ساخت هر گونه وسیله گازسوز یا بنزین سوز تمامی قسمت ها و اتصالات با توجه به سوخت خاص و مشخص طراحی می شود، بنابراین هر گونه تغییر در سیستم مزبور برای تغییر نوع سوخت مصرفی ، مجاز نیست و عواقب خطرناکی را بدنبال دارد.

کد خبر 38282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز