دور جدید تهرانگردی‌های اعضای شورای شهر تهران به مناسبت‌ ماه محرم با تکیه‌گردی آغاز شد.

تکیه شهر

احمد مسجدجامعي و علي اعطا در چارچوب همين برنامه از برخي تكيه‌ها و مساجد قديمي پايتخت بازديد كردند و در آن خبر از ايجاد يك ‌موزه محلي در محله دزاشيب و بازسازي و زهكشي حسينيه سادات اخوي در محله عودلاجان دادند.

  • حضور در هيئت رفتگران

تكاياي قديمي شهر، بازگوكننده بسياري از آداب، رسوم و عقايد تهراني‌ها هستند. در برخي از آنها توجه به خاندان اصيل محله در طاق‌نماهاي گوشه بنا نمايان مي‌شود و در برخي ديگر هم مركز تكيه اهميت جريان آب براي شهرنشينان را نشان مي‌دهد؛ آنطور كه معماران برجسته قديمي، حوضي يا جويي از آب‌ را از مركز تكايا و مساجد عبور داده‌اند.

به همين‌خاطر مسجدجامعي بر حفظ معماري قديمي تكيه‌هاي دزاشيب، حصاربوعلي، نياوران و قلهك در شمال شهر تهران تأكيد كرد و المان‌هاي موجود را از ارزشمندترين آثار تاريخي تهران دانست. وي برنامه تهرانگردي خود را به همراه علي‌اعطا سخنگوي شوراي شهر از هيئت كوچك رفتگران در محله دزاشيب آغاز كرد. رفتگران اين مكان را در دهه ۵۰ به تكيه خود تبديل كردند و نايب تقي صالحي كه بزرگ رفتگران بوده نيز در اين امر دخيل بوده است. حوض مرمري در ميانه تكيه است و سقف روي 6ستون چوبي ۱۲متري نگه داشته شده است.

  • حمام دزاشيب، نخستين موزه محلي شهر مي‌شود

درست در ابتداي محله دزاشيب، روبه‌روي تكيه دزاشيب و در كوچه‌اي به نام «شهيد سيدكاوه علوي» بناي كوچكي قرار دارد كه به حمام دزاشيب معروف است. از آنجا كه افراد مهم از اين حمام استفاده مي‌كردند، از ابتدا به حمام رجال شهرت داشت كه با گذشت زمان سال‌ها بلااستفاده ماند.

مسجدجامعي در ادامه بازديد از تكايا سري به حمام مذكور زد و در جريان روند بازسازي آن‌كه از يك‌سال پيش شروع شده قرار گرفت و خواستار تبديل كاربري حمام دزاشيب به موزه محلي و مركز نگهداري اسناد تاريخي و همچنين سنگفرش‌شدن كوچه ميان تكيه و حمام شد.

تكيه حصار بوعلي مقصد بعدي تهرانگردان در هفتمين روز مهرماه (هشتمين روز‌ماه محرم) بود. به گفته يكي از اعضاي شوراياري محله حصاربوعلي قدمت اين تكيه به بيش از ۱۷۰ سال پيش بازمي‌گردد. در بازديد از تكيه حصاربوعلي، مسجدجامعي مهم‌ترين ويژگي تكيه را گذر قنات از وسط اين تكيه دانست و از شهردار منطقه يك خواست تا روي قنات حصاربوعلي را باز كند تا آبي كه از وسط اين تكيه جاري شده است، قابل مشاهده شود.

  • لوكيشن سريال شب دهم ۲۵۰ سال قدمت دارد

تهرانگردان در ادامه برنامه خود به حسينيه نياوران كه سال‌ها پيش ميزبان بازيگران سريال «شب دهم» بود، رفتند. طبق منابع تاريخي اين تكيه حدود ۲۵۰سال قدمت دارد . براساس منابع تاريخي نام ديگر حسينيه نياوران «گردِ وي» بوده كه برخي معتقدند؛ اين نام از نام برادر «بهرام گور» گرفته شده است. در ادامه بازديد مسئول حسينيه گفت كه ستون‌هاي حسينيه نياوران نياز به مرمت دارد. علي اِعطا، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم در اين خصوص اعلام كرد:

«در كميسيون معماري و شهرسازي شورا نقشه‌هاي مربوط به بنا را بررسي خواهيم كرد تا نحوه صحيح مرمت و حفظ آن‌را به‌دست آوريم.» وي پس از بازديد طبقه زيرين تكيه گفت كه نشست‌ در بخش‌هايي مشهود بوده و تغييرات ايجاد شده نيز به اين موضوع دامن زده است.

به گفته اِعطا، درباره تكيه نياوران بايد هرچه سريع‌تر تصميمات لازم اتخاذ شود و درصورت امكان با تملك املاك مجاورش، فضاي تكيه توسعه يابد. اعطا و مسجدجامعي سپس از مسجد قلهك به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين مساجد تهران بازديد كردند. اين مسجد در سال ۱۳۵۰ با معماري مهندس مظلوم ساخته شد و تكيه قلهك كه به‌صورت يك زمين مجزا در كنار اين مسجد قرار گرفته بود در سال ۱۳۴۰ احداث شده است.

  • زهكشي حسينيه سادات اخوي انجام مي‌شود

حسينيه سادات اخوي آخرين مكاني بود كه تهرانگردان از آن بازديد كردند. حسينيه سادات اخوي با قدمت بيش از ۲۰۰سال يكي از نخستين و قديمي‌ترين تكاياي تهران به‌حساب مي‌آيد كه توسط حاج‌ سيدابراهيم تقوي معروف به «اخوي» در زمان فتحعلي شاه قاجار در محله عودلاجان تهران احداث و به مرور زمان به تكيه «سادات اخوي» معروف شد. نكته قابل توجه اينكه اين حسينيه از ابتدا براي مراسم ويژه عزاداري بانوان احداث شده به همين جهت مراسم عزاداري در اين هيئت روزها قبل از اذان ظهر برگزار مي‌شود اما بعدها با گذشت زمان قسمتي نيز براي مراسم عزاداري آقايان مدنظر قرار گرفت و روزانه هزاران نفر از عزاداران امام حسين(ع) در‌ماه محرم خود را از سراسر تهران به اين حسينيه مي‌رسانند.

گفتني است چادر بزرگي كه توسط 3ستون علم شده است، سقف حسينيه را پوشانده و پارچه‌هاي عزاي امام حسين(ع) با قدمت ۱۰۰ ساله بر ديوارهاي اين حسينيه نقش بسته كه يكي از اين پارچه‌ها توسط مرحوم خيام در شهر اصفهان دوخته شده است. اما نقطه تمايز اين حسينيه با ديگر حسينيه‌ها و تكايا پذيرايي از مهمانان و عزاداران اهل‌بيت(ع) به روش سنتي و پذيرايي با قهوه، چاي شيرين زغالي و نان قندي است.

در اين بين، احمدمسجدجامعي پيگير موضوع بازسازي حصار و زهكشي اطراف حسينيه شد كه مسئولان هيئت اعلام كردند اين كار به‌دليل عدم‌تأمين بودجه، انجام نشده است. به همين منظور، مسجدجامعي از شهردار ناحيه 2منطقه 12خواست اين مورد را از اداره‌كل بودجه شهرداري پيگيري‌كرده تا اعتبار موردنياز براي اين منظور حداكثر تا اربعين امسال تأمين شود.

کد خبر 383841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha