سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

واکنش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تهدیدهای مقامات آمریکایی به ترک برجام، در مبادلات روز گذشته به نزول بورس و صعود قیمت دلار در بازارآزاد منجر شد.

بورس

اين نوعي بازگشت به شرايط قبل از سال 92است كه بورس بارها به شوك‌هاي هسته‌اي واكنش نشان داده بود.به گزارش همشهري، يك روز پس از موضع‌گيري محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران مبني بر احتمال خروج آمريكا از برجام بازارها به اين رويداد واكنش نشان دادند.

منابع مختلف خبري از خروج احتمالي آمريكا از برجام خبر مي‌دهند. ديروز حتي يك منبع آگاه به پايگاه خبري پوليتيكو گفت: «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريكا به‌احتمال زياد در گزارش جديد خود به كنگره اين كشور پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تأييد نخواهد كرد. منابع آگاه گفته‌اند «ركس تيلرسون»، وزير خارجه آمريكا يك تنه در تلاش است با اقدام احتمالي ترامپ به‌منظور صادر نشدن تأييديه برجام براي ايران مقابله كند. موضوعات هسته‌اي همواره و در طول يك دهه گذشته به مهم‌ترين ريسك سياسي جدي براي بورس تبديل شده بود كه از سال 82تا 92بار‌ها شاخص بورس تهران را تحت‌تأثير قرار داد، تحت‌تأثير همين خبر‌ها ديروز هم شاخص كل بازار سهام با نيم درصد افت معادل 304واحد افت كرد.

شاخص كل در شهريور‌ماه امسال تحت‌تأثير افزايش قيمت جهاني مواد خام دست‌كم 6تا 7درصد رشد كرده بود.همگام با شاخص بورس ريال هم به اين رويداد واكنش منفي نشان داد و با افت ارزش مواجه شد به‌طوري كه در مبادلات روز گذشته بارديگر نرخ برابري ريال در مقابل دلار افزايش يافت و قيمت هر دلار آمريكا خطوط قبلي مقاومت را شكست و به 3910تومان رسيد، در چنين شرايطي بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند درصورت لغو برجام احتمال رشد قيمت دلار تا 5هزار تومان هم وجود دارد حتي در بازار شايع شده است كه اگر دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در روز 24مهرماه برجام را تأييد نكند احتمال رشد قيمت دلار تا سقف 6تا 7هزار تومان هم وجود دارد. با وجود اين تحليلگران مي‌گويند احتمال رشد قيمت دلار تا سقف 4400تومان بسيار محتمل است.

بسياري از اقتصاددانان بيم آن دارند كه درصورت لغو برجام ظرف 2‌ماه آينده رويداد‌هاي سال 90و 91دوباره تكرار شود و بار ديگر قيمت دلار با رشد افسارگسيخته مواجه شود.تحليلگران در عين حال نزول شاخص بورس را در مبادلات ديروز صرفا تحولات مربوط به برجام مي‌دانند و معتقدند وزن مسائل سياسي بر بازار سهام بسيار پر رنگ‌تر از عوامل اقتصادي ديگر است. ديروز حتي سهام شركت‌هاي خودروساز كه نگران قرارداد‌هاي بين‌المللي‌شان هستند بيشترين نقش را در نزول شاخص داشتند و از دلايل اصلي كاهش شاخص بودند.

  • واكنش تدافعي به خاطر لغو برجام

بهزاد صمدي تحليلگر تكنيكال بازارسهام درباره دلايل نزول روز گذشته بورس گفت: دليل نزول بورس صرفا سخنان محمد‌جواد ظريف در مصاحبه با 2روزنامه انگليسي‌زبان بود كه موجب شد بازار سهام نسبت به اين صحبت‌ها حالت دفاعي بگيرد و عقب نشيني كند.
او افزود: اين موضوع اثررواني منفي روي بازار سهام داشت و منجر به افت شاخص‌ها شد.

صمدي درباره دلايل رشد قيمت دلار گفت: دليل رشد قيمت دلار رويداد‌هاي ناشي از برجام بود در واقع اگر بخواهيم از نظر تكنيكالي به بازار ارز نگاه كنيم مي‌توان انتظار داشت قيمت هر دلار آمريكا در ميان‌مدت تا مرز 4300تومان رشد كند اما اگر قرار باشد برجام لغو شود آن وقت وضع فرق مي‌كند. او از پيش‌بيني روند قيمت دلار پس از لغو احتمالي برجام خودداري كرد و گفت:

دلار اسير هيجان شده و عمده رشد آن به‌دليل برجام است و اگر قرار باشد تا 60روز آينده اتفاق‌هاي جديدي در حوزه سياسي رخ بدهد آن وقت وضعيت بازار‌ها دچار تغييرات بيشتري مي‌شود. او تأكيد كرد: قيمت دلار ديروز خط مقاومت قبلي را روي عدد 3922تومان شكست و آرام آرام به‌صورت هيجاني به مرز 4هزار تومان نزديك شد.

او درباره اثر رشد قيمت دلار بر بازار سهام گفت: طبيعتا شركت‌هاي صادرات‌محور درصورت افزايش قيمت دلار با رشد سود مواجه مي‌شوند مثلا اين رويداد مي‌تواند منجر به رشد قيمت سهام برخي شركت‌هاي فعال در بخش پتروشيمي و معادن شود.

  • فرصت را از دست داديم

سيد‌حميد مير‌معيني ديگر كارشناس بازار سرمايه هم درباره اثر لغو برجام بر بازارها گفت: درصورت وقوع چنين امري طبيعتا با افزايش قيمت دلار مواجه خواهيم شد و اين موضوع مي‌تواند منجر به رشد قيمت شركت‌هاي صادرات‌محور و در مقابل به كاهش سود شركت‌هايي كه مواد خام‌شان را وارد مي‌كنند، شود.

او افزود: افزايش قيمت دلار اثرش را به شكل متفاوت در شركت‌ها نشان مي‌دهد و اين اثرات همديگر را خنثي مي‌كنند اما بايد توجه داشت كه درصورت لغو برجام از نظر سياسي بازارها وارد فاز مبهم‌تري مي‌شوند و اين موضوع اثرش را بر قيمت دلار نشان خواهد داد. او تأكيد كرد: از نظر علمي اگر تفاوت نرخ ارز كشور‌هاي مبدا و همينطور تورم داخلي را اندازه‌گيري كنيم قيمت دلار از نظر محاسباتي بايد در محدوده 5هزار و 500تومان باشد و چنانچه برجام لغو شود و دولت قدرت تأمين ارز داخلي را نداشته باشد ممكن است اين عقب‌ماندگي رشد قيمت در 4سال آينده به سرعت جبران شود. مير‌معيني تأكيد كرد:

ظرف چند سال گذشته به‌ويژه بعد از برجام فرصت مناسبي براي تك نرخي كردن ارز وجود داشت اما به‌دليل اينكه دولت سياست‌هاي ضد‌تورمي در پيش گرفت زمينه تك نرخي شدن ارز فراهم نشد درحالي‌كه حتي زمينه‌هاي لازم براي تاسيس بورس مشتقات ارزي هم فراهم نشد و همچنين بستر‌هاي لازم براي تك نرخي شدن ارز فراهم نشد. به گفته او لغو برجام روي صادرات نفت و محصولات پتروشيمي ايران اثر منفي خواهد گذاشت و اين موضوع بورس را متاثر خواهد كرد.

مير‌معيني كه بيش از هر چيزي نگران نقل و انتقال‌هاي پولي و مراودات مالي بين‌المللي است تأكيد مي‌كند: اگر تحريم‌ها جريان ورود ارز را به كشور دچار خدشه كند اثرات اقتصادي زيادي بر ايران مي‌گذارد.

  • ايجاد مشكل براي صنعت نفت

فریدون برکشلی، كارشناس حوزه انرژي هم درباره مشكلاتي كه براي بازار نفت پس از خروج از برجام به وجود خواهد آمد توضیح داد: خروج آمریکا از قطعنامه شوراى امنیت سازمان ملل، مى تواند مشکلاتى را براى صنعت نفت کشورمان ایجاد کند.از یکسو، شرکت هاى بین المللى غیرآمریکایى با احتیاط بیشترى با جمهورى اسلامى مراوده خواهند داشت که همین امر هزینه روابط و قراردادهاى آنان با ایران را قدرى افزایش خواهد داد.

او تاكيد كرد: از سوى دیگر، چنانچه آمریکا در ارتباط با سوئیفت و نقل و انتقالات مالى مشکلاتى را برایمان فراهم کرده و یا محدودیت هاى کنونى را تشدید کند، عملا فروش نفت خام ایران با دشوارى مواجه خواهد شد و امکان جریان عادى وجوه دریافتى بابت صادرات نفت خام را با مشکلاتى روبه‌رو خواهد کرد.ضمن اینکه محدودیت هاى سوئیفت تا حدى دامنه و گستره حضور شرکت هاى اروپایى و آسیایى را نیز دشوار خواهد كرد.

  • رشد قيمت نفت

بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس هم گفت: نفت حدود 58 دلار در هر بشکه معامله می شود که این رقم، در سقف 2 سال گذشته معاملات این محصول قرار دارد. اکنون برخی از موسسات مالی، پیش بینی رقم 80 دلاری قیمت نفت را برای انتهای سال 2017 میلادی (پایان آذر 96) دارند. اگرچه این رقم، خوشبینانه به نظر می رسد ولی حداقل اکنون در تحلیل ها، احتمال افت قیمت نفت کم رنگ است. تجربه دوره های گذشته نشان داده است که رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی به سرعت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و موجب رشد آن می شود.

کد خبر 383966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha