دکتر علی لاریجانی عصر یکشنبه 19 شهریور پس از دیدار با خاویر سولانا، در گفت‌و‌گویی کوتاه با محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وی را در جریان نتایج این مذاکرات گذاشت.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داد که برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌یی ایران و نتایج دو دور مذاکرت فشرده سولانا و لاریجانی، محور گفت‌وگوی البرادعی و لاریجانی بوده است.

علی لاریجانی و خاویر سولانا پیش از این در پایان دور دوم مذاکراتشان در وین اعلام کردند که در این گفت‌وگوها پیشرفت حاصل شده است.

براساس گزارش رویترز، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که برخی سوء تفاهمات رفع شده است و این در حالی بود که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا این نشست را مثمرثمر خواند و گفت که دو طرف به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

لاریجانی گفت‌: ما پیشرفتی سازنده حاصل کرده‌ایم؛ ما به نقطه‌نظرات مشترکی در خصوص برخی مسایل دست یافته‌ایم و همان طور که دکتر سولانا خاطرنشان کرد بسیاری از سوء تفاهمات رفع شده است.

رییس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا نیز با بیان این که این نشست ارزش برگزاری‌اش را داشت اظهار کرد: این نشست با ساعت‌ها کار ثمربخش بوده است، ما برخی سوءتفاهمات را که پیشتر موجود بود روشن ساختیم.

وی ادامه داد: ما پیشرفت حاصل کرده‌ایم و می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم و قصد داریم هفته‌ی آینده با یکدیگر دیدار کنیم.

سولانا به تاریخ برگزاری این دیدار اشاره‌ای نکرد.

نشست روز یکشنبه دور دوم مذاکرات لاریجانی - سولانا بود که روز شنبه در دفتر ولفگانگ شوسل، صدراعظم اتریش آغاز شد و طرفین پس از پایان دور اول آن را سازنده خواندند.

در این گفت‌وگوها سولانا از لاریجانی خواست توضیحاتی را درباره‌ی پاسخ 21 صفحه‌یی ایران به مجموعه‌ی پیشنهادی پنج عضو شورای امنیت و آلمان ارایه دهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سولانا که در پایان نشست امروز صحبت می‌کرد، افزود:‌ من بیش از هفت ساعت با دکتر لاریجانی گفت‌وگو کردم.

وی ادامه داد:ما پیشرفت حاصل کردیم و می‌خواهیم به این کار ادامه دهیم. برای این هدف قصد داریم یک بار دیگر در هفته‌ی آینده با هم دیدار کنیم.

رویتر از وین گزارش داد:« قرار بوده است که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا تلاش کند تا مشخص سازد آیا ممکن است ایران به برآوردن درخواست‌ها برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم نزدیک شود یا خیر.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا روز شنبه مذاکرات مربوط به برنامه‌ی هسته‌یی ایران در وین آغاز کردند. دو طرف این مذاکرات را سازنده ارزیابی کردند و اعلام کردند که مذاکراتشان روز یکشنبه نیز ادامه پیدا می‌کند.

آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین 16 خرداد سال جاری مجموعه پیشنهادی را به تهران عرضه کردند و خواستار دریافت پاسخ تهران شدند. ایران در تاریخ 31 مرداد به آن مجموعه پاسخ داد و برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

وزیران امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا همچنین هفته‌ی گذشته در نشستی غیررسمی در فنلاند از سولانا خواستند ظرف دو هفته ابهامات پاسخ تهران را رفع کرده و موضع ایران را مشخص کند.

سولانا از جانب شش کشور اختیار دارد پیام‌شان را به تهران ارایه کند و به حرف‌های ایرانی‌ها گوش دهد.

طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های غربی برخی مقامات اروپایی که خواستند نام‌شان فاش نشود گفته‌اند که دست کم برخی از شش کشور حاضرند به حرف‌های ایران گوش کنند درصورتی که این کشور خود را به تعلیق غنی‌سازی بلافاصله پس از سرگیری مذاکرات متعهد کند.

این مقامات از ارایه جزییات بیشتر خودداری کردند. اما چنین اعلام آمادگی ضربه‌ای برای تلاش‌های تحت امر آمریکا برای تسریع تعلیق در ایران و انجام آن به عنوان پیش‌شرط مذاکرات و در غیر این صورت روبروشدن با تحریم‌هاست.

فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه اظهاراتی داشته است که نشانگر انعطاف‌پذیری آنها در خصوص تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و قابل مذاکره بودن است.

خبرگزاری رویتر نوشت: خاویر سولانا تلاش کرد تا ارزیابی کند که ایران چه اندازه ممکن است به برآوردن درخواست‌ها برای تعلیق غنی‌سازی نزدیک شود.

در ادامه این گزارش آمده است:متحدین اروپایی واشنگتن که از منزوی‌کردن یک تامین‌کننده بزرگ نفتی جهان نگران هستند، معتقدند که ممکن است یک مصالحه برای حفظ آبرو در متقاعد کردن تهران به تعلیق پس از آغاز مذاکرات قرار داشته باشد.

از سوی دیگر لاریجانی پس از مذاکرات روز شنبه با سولانا گفت: ما گفت‌وگوهایی طولانی با سولانا و معاونش داشتیم و درباره‌ی مسایل مختلفی در مجموعه‌ی پیشنهادی طرف اروپایی و پاسخ تهران به آن گفت‌وگو داشتیم.

یک دیپلمات اتحادیه‌ی اروپایی که خواست نامش فاش نشود نیز در این باره گفت: این نشست برخلاف نشست‌های پیشین فشرده بود و این واقعیت که آنها مذاکرات را ادامه می‌دهند نشان می‌دهد که این کار ارزش آن را دارد. ممکن است دو طرف یکشنبه به نقطه‌ای برسند که احساس کنند ارزش دارد باز هم ادامه دهند.

 

کد خبر 3842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز