چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

حمزه تکین: رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، ۱۲ مهر ماه سفر رسمی به تهران داشت.

حمزه تکین

به باور بسياري، اين سفري تاريخي بود و منطقه پيش و پس از آن به كلي متفاوت خواهد بود.اردوغان به همراه رئيس‌جمهور ايران، حسن روحاني در نشست شوراي روابط استراتژيك ميان دوكشور شركت كرد و طبيعتا پرونده همه‌پرسي استقلال كردستان و عواقب خطرناك آن براي يكپارپگي كشورهاي منطقه، در رأس موضوعات مورد بررسي طرفين بود.

ايران و تركيه، هر دو مواضع قاطع و روشني در قبال حفظ يكپارچكي عراق اتخاذ كرده‌اند؛ ما مخالف تلاش‌هاي غرب براي تجزيه هر يك از كشورهاي خاورميانه، به‌ويژه عراق و سوريه هستيم.اكنون غرب به صراحت در پي تحميل اراده‌اش بر اين كشورهاست تا منافع خود را از طريق ايجاد هزينه براي ملت‌هاي منطقه تأمين كند؛ ملت‌هايي كه تشنه صلح، وحدت، امنيت و رفاه هستند.
رفاه براي ملت‌هاي ما، هيچ‌گاه به‌دست نمي‌آيد مگر آنكه با يكديگر متحد باشيم و هيچ‌يك از ما به حقوق ديگري تجاوز نكند؛ اين موقعيت تنها درصورتي محقق خواهد شد كه به دين اسلام وحدت‌بخش‌مان كه مخالف هرگونه فتنه وتمايز نژادي و مذهبي است، پايبند باشيم.

اما درباب همه‌پرسي باطلي كه حكومت اقليم كردستان در شمال عراق، هفته پيش به اجرا درآورد، بدون شك ايران و تركيه مواضع يكساني در مخالفت با اين حركت داشته‌اند، مخالفتي كه به هيچ‌وجه ريشه در موضع نژادگرايانه نسبت به كردها نداشته و ندارد. اين مسئله‌اي كاملا سياسي است كه كشورهاي ما اكنون در تلاش براي حل سياسي آن هستند، تا از هرگونه ناامني احتمالي جلوگيري شود، تا مبادا برخي طرف‌ها، ازجمله اسرائيل، اقدام به سوءاستفاده ضد‌امنيتي از اقليم كردستان كنند.

بدون شك تمام اين تحركات به نفع اسرائيل است، چرا كه درصورت تحقق اين توطئه، سرانجام توجيهي براي موجوديت خود خواهد يافت. اگر كشورهاي منطقه براساس معيارهاي مذهبي، نژادي و قبيله‌اي تجزيه شوند، اسرائيل با مشروعيت در مقابل افكار عمومي خواهد گفت: حق من است كه رژيمي صهيونيستي داشته باشم!

بر اين اساس است كه انتظار مي‌رود رهبران اقليم كردستان، نسبت به اين طرح‌هاي پليد كه در فراسوي آب‌ها عليه همگي ما؛ ترك، فارس، عرب كرد، شيعه، سني و... آماده شده آگاه باشند و از اقدام باطلي كه انجام داده‌اند، براي جلوگيري از وخيم‌تر شدن اوضاع عقب‌نشيني كنند.

شرايط نگران‌كننده‌اي است و توطئه‌هاي متعددي عليه ملت‌هاي منطقه در جريان است، اين را به خوبي مي‌توان از مواضع ايران و تركيه و همچنين سفرهاي دوجانبه مقامات عالي‌رتبه دو كشور درك كرد؛ سفرهايي كه مهم‌ترين‌شان پيش از سفر روز گذشته اردوغان به تهران، سفر ژنرال باقري، رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح ايران به تركيه بود؛ نخستين سفر يك مقام عالي‌رتبه نظامي ايران در اين سطح به كشور ما طي 39سال گذشته و پس از آن نيز سفر رئيس ستاد ارتش تركيه، ژنرال خلوصي آكار به تهران تنها دو روز قبل.

هدف از اين سفرها، هماهنگ‌سازي مواضع به شكل جدي و قاطع و مقابله با توطئه‌هايي است كه عليه منطقه ما شكل گرفته تا ملت‌ها را عليه يكديگر وارد نزاع كنند و دست آخر از فراسوي آب‌ها آمده و بر ثروت و سرنوشت ما مسلط شوند.ممكن است برخي از روي تعجب و يا حتي كينه مدعي شوند نزديكي ميان تهران و آنكارا براساس منافع آنهاست؛ در پاسخ مي‌گوييم آري، از روي منافع است و مشكل آن كجاست؟ كشورها اصولا براساس منافع با يكديگر تعامل مي‌كنند، ايران و تركيه نيز دو كشور همسايه هستند كه روابط بسيار خوبي طي چند قرن گذشته داشته‌اند؛ روابطي كه بايد بيش از پيش تقويت شود تا از معرض توطئه‌هاي خبيث غربي‌ها در امان بماند.

البته آنچه ايران و تركيه را كنار يكديگر قرار مي‌دهد فراتر از منافع است؛ سنت، فرهنگ، جغرافيا، برادري، سرنوشت مشترك و از همه مهم‌تر...اسلام.نزديكي تهران و تركيه، توطئه‌گران و در رأس آنها اسرائيل را آزار مي‌دهد؛ مركز پژوهش‌هاي امنيت ملي اسرائيل اخيرا نسبت به تحولاتي كه در منطقه در حال وقوع است، نقش تركيه در اين تحولات و به‌ويژه روابط رو به پيشرفت اين كشور با ايران هشدار داده است، چرا كه تمامي آنها در جهت خلاف منافع اسرائيل رو به حركت است.

نزديكي ايران و تركيه بسياري را در غرب و اسرائيل آزرده خواهد كرد و بهترين نشانه براي حصول اين نزديكي، توافق‌هاي متعدد «مناطق كاهش درگيري» در نقاط مختلف سوريه است. توافق‌هايي كه با همكاري ايران، تركيه و روسيه به‌دست آمده و از ديد بسياري مي‌تواند مقدمه‌اي براي راه‌حل نهايي بحران خاورميانه باشد؛ بحراني كه هزينه‌هاي سنگيني بر جان و مال ملت‌هاي منطقه تحميل كرده است.

ما فراموش نمي‌كنيم كه ايران ازجمله نخستين كشورهاي اندكي بود كه از دولت قانوني تركيه در شامگاه 15ژوئيه 2016و هنگام وقوع كودتا حمايت كرد. ايران در آن زمان، با اتخاذ موضعي بموقع، از دولت قانوني تركيه حمايت كرده و تلاش كودتاچيان را محكوم كرد.

  • نويسنده و تحليلگر تركيه‌اي
کد خبر 384224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha