مرکز ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) براساس نظرسنجی انتظارات شهروندان از شورای شهر تهران را مشخص کرده است.

اين نظرسنجي بازگوي چندباره حقايقي درخصوص پايتخت كشور است كه توجه به آنها مي‌تواند در تهران تغييرات بسيار قابل چشمگيري را به‌وجود آورد؛ تغييراتي كه به گزاف نخواهد بود اگر بگوييم باعث مي‌شود از يك‌سو كيفيت زندگي در شهر بالاتر رفته و از سوي ديگر پرده خاكستري كه زيبايي شهر را پوشانده است، كنار برود. طبق اين نظرسنجي مردم تهران در وهله نخست خواستار برنامه‌ريزي و نظارت بر حمل‌ونقل عمومي و ترافيك شهري هستند و در وهله بعدي نظارت و برنامه‌ريزي براي كاهش آلودگي هوا و مسائل مربوط به محيط‌زيست را خواستارند.

برنامه‌ريزي براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، داشتن عدالت در تخصيص بودجه منابع و توجه به حفظ و توسعه فضاهاي سبز در رده‌هاي بعدي نظرسنجي ايسپا از مردم براي اولويت‌بندي انتظارات‌شان از شوراي پنجم شهر تهران قرار دارد. حال اينطور كه سخنگوي شوراي شهر تهران به همشهري گفت نتايج اين نظرسنجي كاملا هم‌راستا با آنچه بوده كه اعضا پيش از ورود به پارلمان شهري وعده داده و براي آنها برنامه‌ريزي كرده‌اند. علي اعطا با بيان اينكه برنامه‌ريزي براي توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت ترافيك جزو اولويت‌هاي اصلي اعضاي شورا پنجم بوده و هست، گفت: «رويكرد ما پيش از اين هم تمركز بر توسعه حمل‌ونقل عمومي بوده و در واقع نظرسنجي ايسپا نشان داده كه درست برنامه‌ريزي كرده‌ايم و اولويت‌هاي ما را تغيير نخواهد داد.» به گفته وي براي اين منظور مديريت شهري به‌دنبال جذب منابع لازم است.

  • از توسعه معابر تا بارگذاري در شهر

اعطا با بيان اينكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در دوره گذشته مديريت شهري، بحث‌هاي ترافيكي بيشتر حول محور توسعه معابر پيش رفته كه بيشتر در راستاي خدمت به حمل‌ونقل خصوصي بوده است، اضافه كرد: «از طرف ديگر منابع مربوط به حوزه ترافيك آنجا كه بايد صرف مي‌شده هزينه نشده و به سمت توسعه معابر شهري رفته است.» وي با اشاره به اينكه برنامه شورا توسعه حمل‌ونقل عمومي با تمركز روي گسترش خطوط مترو و استفاده از تمام ظرفيت‌هاي خطوط متروي موجود يعني افزايش ناوگان است، افزود: «براي بخش اتوبوسراني نيز بايد برنامه دقيقي را درنظر گرفت.»

سخنگوي شوراي شهر در پاسخ به اين سؤال كه آيا اميدوار به جذب منابع دولتي و دريافت مطالبات اين بخش از دولت هستيد نيز گفت: «بله و براي اين منظور در حال مذاكره هستيم. البته روش‌هاي ديگر جذب منابع مالي مثل فاينانس و سرمايه‌گذار خصوصي را نيز مدنظر داريم.» اعطا كه عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز هست، بخش ديگر وضعيت ترافيكي پايتخت را مربوط به بارگذاري غلط در شهر و اجراي طرح‌هاي نادرست در دوره گذشته دانست. به اعتقاد وي اين بارگذاري غلط باعث شده تا توازن شهري به‌هم خورده و فراتر از ظرفيت ممكن جمعيت در تهران ساكن شود. وي اين را نتيجه‌اي مهم در به‌هم ريختن پلن‌هاي ترافيكي عنوان كرد. وي همچنين درخصوص اولويت دوم مدنظر شهروندان گفت كه مطمئنا توجه به حمل‌ونقل عمومي سبب كاهش چشمگير آلودگي هوا مي‌شود. اينطور كه اعطا عنوان كرد كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا بررسي‌هاي زيادي براي آلودگي هوا انجام داده كه به نتايج خوبي نرسيده و به‌زودي برنامه مدوني در صحن شورا ارائه خواهد شد.

  • ارائه برنامه چهارساله؛ اين هفته

براساس آمار موجود و تأكيد چندين‌باره مسئولان، آلودگي هوا و ترافيك، معضل‌هاي اصلي پايتخت هستند كه شهروندان نيز خواستار توجه جدي شوراي شهر به‌عنوان نهاد قانونگذار شهري در اين حوزه شده‌اند. طبق اطلاعات كارشناسي، منابع آلودگي هواي تهران به منابع ثابت و متحرك تقسيم مي‌شوند كه بيش از 80درصد آلودگي نيز متعلق به منابع متحرك چون خودروها، كاميون‌هاي ديزلي فرسوده، اتوبوس‌ها و موتورسيكلت‌هاست. از سوي ديگر توسعه حمل‌ونقل عمومي و به‌خصوص مترو كه به‌عنوان وسيله نقليه ايمن، ارزان و پاك شناخته مي‌شود مي‌تواند تأثير بسياري در كاهش آلودگي هوا داشته باشد؛ چه آنكه اگر شبكه فعلي متروي تهران نيز به واگن‌هاي جديد تجهيز شود مي‌توان ظرفيت مسافرپذيري آن را تا حدود 6ميليون نفر بالا برد. در همين راستا رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، ري و تجريش از ارائه برنامه چهارساله حمل‌ونقل عمومي در هفته جاري خبر داد و گفت: همچنين بخش‌هاي جديدي به اين حوزه آماده و تحويل داده خواهد شد. محمد عليخاني در گفت‌وگو با فارس، درباره اولويت‌هاي كميسيون در حمل‌ونقل عمومي و كاهش آلودگي هوا اظهار داشت: ما به‌عنوان نخستين كميسيون شورا تصميم گرفتيم برنامه چهارساله‌اي را در حوزه حمل‌ونقل عمومي ارائه دهيم.

کد خبر 384974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha