محمد باریکانی: حکم توقیف نقش برجسته هخامنشی که جای خالی آن در دیواره تخت جمشید وجود دارد و آنطور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی به همشهری خبرداده‌اند توسط دادگاه لاهه صادر شد.

توقیف سرباز هخامنشی

بدين‌ترتيب اين اثر متعلق به تخت جمشيد با نقش برجسته يك سرباز هخامنشي امكان حراج در حراجي تفاف نيويورك را از دست داد و با اقدامات حقوقي ايران قرار است به‌زودي به كشور مسترد شود.

بررسي‌هاي همشهري مشخص كرد كه تصوير نقش برجسته سرباز هخامنشي در سايت گالري هنري روپرت ويس لندن بر جلد تبليغ حراج نيويورك درج شده است. در لينك‌هاي مرتبط با دارايي‌هاي اين حراجي كه آثاري از مصر، اروپا، آسياي غربي و نقاشي‌هاي تاريخي و آثار كلاسيك را شامل مي‌شد هيچ نشاني از نقش برجسته سرباز هخامنشي ديده نمي‌شود. با اين حال تنها تصوير موجود از نقش برجسته سرباز هخامنشي متعلق به تصوير پوستر تبليغاتي حراج نيويورك است.

اطلاعات همشهري همچنين مشخص كرد كه همين تصوير پايه اقدامات سازمان ميراث فرهنگي براي اقدام جهت جلوگيري از حراج سرباز هخامنشي در نيويورك شد. اما داستان آن نيز شنيدني است. براساس اطلاعات همشهري يك وكيل آمريكايي با مشاهده همين تصوير به يك ايراني شاغل در محاكم قضايي آمريكا خبر مي‌دهد كه حراجي تفاف نيويورك قصد حراج چنين اثري را دارد و او نيز موضوع را جمعه شب هفته گذشته با سازمان ميراث فرهنگي مطرح مي‌كند. سازمان ميراث فرهنگي نيز روز شنبه هفته گذشته اقدام به نامه‌نگاري با وزارت خارجه مي‌كند و موضوع را به آنها اطلاع مي‌‌دهد و حالا گفته شده كه ظرف يك هفته وزارت خارجه از طريق دادگاه بين‌المللي لاهه توانسته است حكم توقيف نقش برجسته سرباز هخامنشي در نيويورك را بگيرد. اگرچه هنوز اين نقش برجسته حضور خارجي نيافته اما كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفته‌اند كه با حكم توقيف سرباز هخامنشي كه از دادستاني نيويورك و با تلاش دادگاه بين‌المللي لاهه گرفته شده است اين اثر امكان خروج از نيويورك را نخواهد داشت و اسناد ارائه شده توسط ايران به لاهه و دادستاني آمريكا كار را براي استرداد نقش برجسته سرباز هخامنشي آسان مي‌كند.

ابراهيم شقاقي مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي اما در گفت‌وگو با همشهري از افشاي جزئيات پرونده توقيف سرباز هخامنشي در نيويورك خودداري مي‌كند و مي‌گويد: افشاي جزئيات پرونده به لحاظ حقوقي و قانوني درست نيست.او مي‌گويد: توانسته‌ايم دستور دادستاني آمريكا را براي توقيف اين اثر هخامنشي از طريق دادگاه لاهه بگيريم.

شقاقي با اعلام اينكه خروج اين اثر مربوط به ساليان گذشته و پيش از انقلاب بوده است افزود: معاونت ميراث فرهنگي همه سايت‌هاي حراجي، گالري‌ها و موزه‌هاي جهان را رصد مي‌كند و پس از اطلاع از انتشار تصوير سرباز هخامنشي در پوستر حراجي نيويورك موضوع را بلافاصله پيگيري كرد.

مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي با محرمانه خواندن جزئيات پرونده توقيف نقش برجسته سرباز هخامنشي در نيويورك به همشهري گفت: اگر پيش از گرفتن حكم توقيف اين اثر از دادستاني آمريكا پرونده را فاش مي‌كرديم ممكن بود اين اثر از آن شهر خارج شود. براساس آنچه شقاقي گفته است نيمه شب ديشب به وقت تهران خبر دريافت حكم توقيف نقش برجسته سرباز هخامنشي در نيويورك به ايران ارسال شد. پيگيري‌هاي همشهري از كارشناسان ميراث فرهنگي نيز مشخص كرد كه نقش برجسته‌اي كه تصوير آن بر جلد بروشور حراج تفاف نيويورك منتشر شده است پيش از انقلاب توسط يك باستان‌شناس خارجي از كشور خارج شده است.

  • پرونده محرمانه ميراث تا پيش از دريافت حكم توقيف

بررسي‌هاي همشهري مشخص كرد كه سازمان ميراث فرهنگي در تماس با فرد آمريكايي كه از احتمال حراج نقش برجسته سرباز هخامنشي در نيويورك خبر داده بود بلافاصله اقدام به نامه‌نگاري با وزارت خارجه كشور كرد و تمامي جزئيات نامه نگاري‌ها و پرونده توقيف اين اثر تاريخي كه بر پوستر حراجي تفاف نيويورك و توسط گالري هنري روپرت ويس در لندن منتشر شده بود را محرمانه نگه داشت تا دستور توقيف از دادستاني نيويورك صادر شود.

کد خبر 386553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha