دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

شهرزاد عبدیه: شیشه نور را عبور می‌دهد و آب نور را منعکس می‌کند. نور در گذر از قطرات آب می‌شکند و منشوری هفت رنگ تشکیل می‌شود. منشوری که تشخیص مرزهای بین رنگ‌هایش سخت است و نامحسوس.

قوانین علمی نور همان قوانینی هستند که در درس فیزیک مدرسه همه ما حداقل با مقدمات آن آشنا شده‌ایم. قوانینی که هرگز در ذهنمان سنخیتی بین آنها و روح لطیف هنر نمی‌یافتیم.

قوانینی خشک و بدون انعطاف.اما از دیدگاه یک هنرمند حتی همین قوانین خشک علمی را هم می‌توان با دیدی لطیف و زیبا نگریست، نگاهی کاملا هنرمندانه و متفاوت.نمایشگاه عکس مهدی توکلیان نمونه‌ای است از این نگاه متفاوت درنگارخانه مرتضی ممیز. 

توکلیان که از سال 74 هنر عکاسی را آغاز کرده است در طی بیش از یک سال گذشته با نگاهی متفاوت به نور، آب و حرکت، آثار جدیدی  خلق کرده است که به آرامی ذهن مخاطب را از عکس‌هایی تقریبا ملموس به آثاری انتزاعی می‌کشاند.

آثاری که اغلب در زمینه‌های تیره و سیاه، رنگ‌هایی حاصلی از منشور نور را به تصویر کشیده است.آثار این نمایشگاه شامل 35 فریم عکس  از بین 7 هزار فریم کار او گلچین شده است.

ثاری که اگر چه بیشتر شبیه آثار گرافیکی هستند اما به گفته مهدی توکلیان هیچ کار گرافیکی و کامپیوتری روی آنها انجام نشده و هر چه هست فقط زاییده نگاه عکاس و هنر عکاسی است.

توکلیان که پیش از این محور بیشتر عکس‌هایش عاشورا و مراسم‌های مذهبی بوده است این بار آثاری کاملا متفاوت و انتزاعی را به نمایش گذاشته است.

او در مورد‌ آثارش می‌گوید: «آنگاه که نور آفریده شد و تمام اشیاء و اجرام و اعضا جهان بعد یافتند در پناه انعکاس نور در سطح جهان بود که همه چیز قابل رویت شد. مخلوقات در صفحه عالم حک شدند و عالم هویدا شد. اگر نور را از هستی بگیریم چیزی در آن نخواهد ماند.

نور شرط وجودی تمام آنهایی است که هست. نور اولین و آخرین شرط جلوه‌گری تمام زیبایی‌هاست.

در هم آغوشی نور و آب تنها یک جلوه از رنگارنگی تابلوی عاشقانه هستی پیدا می‌شود و آن چه قاب به  چشم‌های من  از این جلوه‌گری به نظاره درآمده همان چیزی است که در کادر این عکس‌ها روایت شده است.

تغزل آب و نور شعری است که در این فرصت آن را در نمایشگاه نور آب تقدیم تمام کسانی می‌کنم که عاشقانه‌ها را می‌ستایند.»

خلق یک اثر زیبا و حتی متفاوت هنری همیشه نیاز به امکانات و وسایل خاص  ندارد. برای خلق چنین آثاری بیش از هر چیز خلاقیت و نگاه متفاوت لازم است.

عکس‌های مهدی توکلیان  اگر چه جدید و متفاوت هستند اما در عین حال ساده و با بهره‌گیری از حداقل امکانات خلق شده‌اند.

عکس‌هایی که در بسیاری از آنها منشاء نور، نور چراغی ساده و گاه حتی نور چراغ اتومبیل بر روی خیابانی آرام و یا جاده‌ای خلوت است.  مهم ، شکار نور است در منشور آب و شیشه و انعکاس آن در سطوح مختلف، نوری که می‌شکند، نوری که تجزیه می‌شود.

یکی دیگر از ارکان مهم عکس‌های مهدی توکلیان، آب است. آب که به شکل قطراتی  ریز و کوچک روی سطوح و شیشه و آینه می‌لغزد و عاملی است در شکست و تجزیه نور.مهدی توکلیان می‌گوید: «در خلق این آثار، شیشه خیلی به من کمک کرد چون شیشه نور را منعکس می‌کند و در خود نگه نمی‌دارد و من از همین انعکاس نور در شیشه برای گرفتن این عکس‌ها کمک گرفتم.»

 او با اشاره به نور و سطحی که نور به آن می‌تابد به عنوان ارکان اساسی در هر عکسی می‌گوید: «من در این عکس‌ها سعی کردم به جای استفاده از این 2 رکن در یک موضوع خاص عکاسی، خود این ارکان را به موضوع عکس‌هایم تبدیل کنم.»

کد خبر 38748

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز