همشهری آنلاین: روسای جمهوری پنج کشور آمریکای لاتین تفهم نامه‌ای را به منظور احداث بانک سور (جنوب) امضا کردند.

به نوشته ال موندو، هدف از تاسیس این بانک که با مشارکت کشور‌های آرژانتین، برزیل، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه و ونزوئلا انجام می‌گیرد، کمک برای توسعه منطقه‌ای عنوان شده است. این بانک با سرمایه‌ای معادل 5 هزار میلیون یورو کار خود را آغاز خواهد کرد.

مراسم امضای تفاهم نامه تاسیس این بانک با حضور نستور کرچنر رییس جمهوری کنونی و کریستینا فرناندس همسرش و رییس جمهوری منتخب آرژانتین، لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا رییس جمهوری برزیل، رافائل کورئا رییس جمهوری اکوادور، اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی، نیکانور دوارته رییس جمهوری پاراگوئه و هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا، در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین انجام گرفت.

بانک سور به پیشنهاد هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا تاسیس می‌شود.چاوز در ماه اوت سال 2004 اعلام کرد: تاسیس بانک جنوب یک استراتژی برای استقلال و توسعه آمریکا لاتین و ابزار وحدت ملت آمریکای جنوبی است.

در متن تفاهمنامه تاسیس بانک سور هدف از تاسیس این بانک، سرمایه گذاری در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های اتحادیه آمریکای جنوبی (UNASUR) و  مدیریت استفاده از ذخایرداخلی و خارجی کشور‌های موسس این بانک ذکر شده است.

در ادامه متن تفاهمنامه آمده است: یکی دیگر از اهداف تاسیس بانک سور تقویت همگرایی میان کشور‌های موسس بانک و ایجاد شرایط برای تقسیم برابر سرمایه‌ها میان این کشور‌ها است.

برای اداره بانک یک شورای مدیریتی متشکل از وزرای اقتصاد کشور‌های موسس تشکیل خواهد شد.مقر اصلی بانک نیز در شهر کاراکاس خواهد بود و دو مقر ویژه نیز در شهر‌های لاپاس پایتخت بولیوی و بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین دایر خواهد شد.

کد خبر 38773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز