چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

گروه ورزشی: تقریباً همه دعوت شده‌اند. کادرفنی تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگسالان با اعلام اسامی 57 آزادکار برای حضور در پیکارهای انتخابی تیم‌ملی، آنها را برای شرکت در این رقابت جهت حضور در مسابقات آسیایی کره‌جنوبی برگزیده است.

علاوه بر این مقرر شده در پایان رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی نیز 10 نفر از بهترین‌های لیگ با نظر کادرفنی به این جمع اضافه شوند. فدراسیون کشتی هم اعلام کرده شهر اصفهان محل انجام این مسابقات است و روزهای 20 و 21 دی‌ماه نیز زمانی است که برای انجام این کار در نظر گرفته شده است.

 تقریباً تمامی کسانی که برای حضور در مبارزات انتخابی تیم‌ملی مورد توجه مربیان قرار گرفته‌اند، کشتی‌گیرانی هستند که در حال حاضر در لیگ‌برتر با عضویت در تیم‌های مختلف حضور دارند و درست 20 روز قبل از شروع پیکارهای انتخابی چند تن از مطرح‌ترین آنها در قالب 4 تیم راه‌یافته به مراحل پایانی لیگ قرار است مقابل هم بایستند که اتفاقاً نگرانی‌هایی هم در این مورد به وجود آمده است.

مسئله این است که اگر علی‌اصغر بذری و میثم مصطفی جوکار، دو نفر از بهترین‌های حال حاضر وزن 74 کیلوگرم در جریان دیدارهای پایانی لیگ مقابل هم قرار گیرند و بذری حریف جوان و مدعی خود را شکست دهد و درست 20 روز بعد در مبارزات انتخابی عکس این جریان اتفاق بیفتد و دست جوکار این بار بالا برود، مربیان تیم‌ملی که الزاماً باید بهترین نفر را برای کسب سهمیه و حضور در رقابت‌های گزینشی انتخاب کنند، چگونه می‌توانند رأی به برتری یکی از آنها بدهند؟ این درست است که زمان کوتاهی تا شروع این 2 رویدادها مهم باقی نمانده، اما این نکته ظریفی است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد.

 بررسی‌های انجام شده در ارتباط با آخرین وضعیت حریفان آسیایی حاضر در مسابقات کره‌جنوبی نشان می‌دهد، در اوزانی که ما در آنها به دنبال کسب سهمیه المپیک هستیم اتفاقاً بهترین‌های قاره کهن هم در بهترین وضعیت آمادگی روحی و جسمانی قرار دارند و همچون ما به دنبال راهیابی به المپیک هستند.

حضور بسیاری از آنها در تورنمنت‌های برگزار شده در مناطق مختلف جهان نیز نشان می‌دهد کسب سهمیه از رقابت‌های آسیایی کره‌جنوبی چندان آسان نیست. این درست است که حضور کامل کشتی ایران در آزاد و فرنگی در المپیک شانس ما را برای کسب مدال از این میدان بزرگ جهانی افزایش می‌دهد، اما مهم این است که ما با اهدافی روشن و خالی از اشتباه خود را آماده شرکت در این رقابت کنیم.

چه خوب بود با توجه به محدودیت زمانی، کمیته فنی با استعانت از داشته‌ها و دانش فنی خود جمع کوچکی از بهترین نفرات حاضر در کشتی را دست‌چین و آنها را آماده مسابقات گزینشی کره‌جنوبی می‌کرد. به نظر می‌رسد از آن جایی که دیدارهای انتخابی20 و 21 دی‌ماه باز هم مثل همیشه حوادث خاص خود را به همراه دارد، شکست کسانی که اولویت بیشتری برای حضور در مسابقات کره‌جنوبی دارند، گره انتخابات تیم ملی در اوزان مختلف را کورتر می‌کند و قطعاً شرایط برای کسب سهمیه دشوارتر خواهد شد.

رقابت مدعیان برای تصاحب پیراهن تیم‌ملی

 در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال 2007، کشتی ایران به جز اوزان 84 و 96 کیلوگرم که با توانایی 2 مهره سرشناس خود رضا یزدانی و سعید ابراهیمی صاحب 2 مدال و سهمیه حضور در المپیک شد، در 5 وزن باقی‌مانده ناتوان نشان داد. با شروع لیگ و ظهور جوانان جویای نام حالا فضای تازه‌ای در کشتی گشوده شده است. فضایی که شاید در دیدارهای انتخابی همه معادلات را به هم بریزد.

در وزن 55 کیلوگرم اگرچه باز هم کشتی‌گیران با تجربه‌ای نظیر تقی داداشی، حسین رنگرز و بابک نورزاد دوباره دعوت شده‌اند، اما فراخواندن محمد رضایی مصدوم که در مقطع کنونی وجودش هیچ نفعی برای تیم‌ملی ندارد، بحث‌برانگیز است. از میان جوانان حاضر در این وزن عباس دباغی خود را بهتر از دیگران نشان داده است. او باوجود آنکه در هفته آخر دور مقدماتی لیگ باخت خفیفی مقابل نورزاد داشت، اما در حال حاضر از جمله کشتی‌گیرانی است که می‌تواند خلاء موجود در این وزن را پر کند.

 در وزن 60 کیلوگرم باز هم همه نگاه‌ها به مراد محمدی و مهدی تقوی است. هرکدام از این دو کشتی‌گیر که به مسابقات کره اعزام شوند، از توان لازم برای کسب سهمیه المپیک برخوردارند. در وزن 66 کیلوگرم، حسن طهماسبی در باکو بسیار ضعیف کشتی گرفت. همین امر شانس دیگر مدعیان پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را افزایش داده است.

حمید محمدنژاد، جدی‌ترین حریف طهماسبی در دیدارهای انتخابی تیم‌ملی خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که در میان فهرست اعلام شده برای حضور در پیکارهای انتخابی، نامی از مسعود مصطفی جوکار دیده نمی‌شود.

شاید نایب‌قهرمان المپیک هنوز هم چوب بی‌انضباطی خود در مسابقات انتخابی تیم‌ملی در بندرانزلی را می‌خورد.در وزن 74 کیلوگرم در میان 7 کشتی‌گیر دعوت‌شده به نظر می‌رسد با حضور علی‌اصغر بذری و میثم مصطفی جوکار در مقطع فعلی، دیگران شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی نداشته باشند. آمادگی 2 کشتی‌گیر یادشده این روزها آنقدر بالاست که انتخاب یکی از این 2 کشتی‌گیر را با دشواری روبه‌رو خواهد ساخت.

در وزن 120 کیلوگرم این بار علیرضا رضایی، نایب‌قهرمان المپیک به دلیل ضعفی که از خود در مسابقات لیگ نشان داده شانس حضور در مبارزات انتخابی تیم‌ملی را پیدا نکرده است. شاید هم آمادگی بالای فردین معصومی که تقریباً در ایران خود را بدون رقیب نشان داده، عمده‌ترین دلیل انتخاب نشدن رضایی در جمع سنگین‌وزن‌ها باشد.

کد خبر 38962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز