همشهری آنلاین: معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: به طور میانگین زنان ۸۰ درصد از تماس گیرندگان با این خط بوده که بیشترین سوالات هم درخواست برای معرفی مراکز دولتی با هزینه پایین‌تر برای درمان اعتیاد است.

به گزارش ايسنا، محسن روشن‌پژوه با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری، تعداد تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد ۲۰۳ هزار و ۵۴۴ مورد بوده است افزود: ۲۰۰ هزار و ۸۴۰ مورد پاسخ موفق در سال ۹۶ دریافت کرده‌اند. تعداد تماس گیرندگان در سال گذشته نیز ۱۹۵ هزار و ۴۱۸ مورد و پاسخ‌های موفق ۱۹۱ هزار و ۵۶۷ مورد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی میانگین میزان پاسخ دهی در نیمه اول سال ۹۶ نسبت به نیمه اول سال ۹۵ اظهار کرد: این میزان در شش ماه اول سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۹۸.۰۳ و ۹۸.۶۷ درصد بوده است. خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از تمامی نقاط کشور بدون پیش شماره و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه استان تهران با بیش از ۱۷۴ هزار و ۳۵ تماس در شش ماه اول سال ۹۶ نخستین رتبه در توزیع تماس ها را در کل کشور دارد تصریح کرد: استان مازندران، مرکزی، ایلام، گلستان و خراسان شمالی در رتبه‌های بعدی پس از تهران قرار دارند. همچنین در شهریور ماه سال جاری نزدیک به ۲۹ هزار و ۷۵۲ نفر از استان تهران با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند.

روشن‌پژوه با اشاره به اینکه در شش ماه اول سال ۹۶، میانگین بیشترین تماس‌ها مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری (۲۳۵۸ نفر) مازندران (۲۱۶۹ نفر) مرکزی (۲۰۲۰ نفر) بوده و کمترین تماس‌ها مربوط به استان‌های لرستان (۳۵۹ نفر) کهگیلویه و بویراحمد ۳۰۳ نفر و ایلام (۲۱۹ نفر) بوده است، توضیح داد: ۸۶.۷ درصد از تماس‌ها مربوط به استان تهران بوده است.

وی در ادامه شایع‌ترین سوالاتی که تماس‌گیرندگان با این خط مطرح کرده‌اند را «درخواست معرفی مراکز دولتی یا مراکز با هزینه پایین‌تر برای درمان اعتیاد»، «درخواست راهکار برای دستگیری افراد مصرف کننده مواد از سوی خانواده»، «درخواست شیوه راضی کردن فرد برای مراجعه به درمان از سوی خانواده» و «درخواست نشانی مراکز درمان اعتیاد» اعلام کرد و گفت: بیشترین تماس‌ها با خط ملی اعتیاد مربوط به ماده «شیشه» با نزدیک به ۴۰ درصد، «تریاک» با میانگین ۳۰ درصد، «حشیش» با میانگین ۹ درصد و «هروئین» نزدیک به شش درصد بوده است. مقایسه میانگین زمان انتظار و زمان مشاوره با تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد در نیمه اول سه سال متوالی ۹۴ تا ۹۶ نشان می‌دهد که در این سه سال زمان انتظار برای دریافت مشاوره با افزایش ۰.۳۵ درصد سیر صعودی داشته و میانگین زمان مشاوره با ۰.۵۷ درصد سیر نزولی داشته است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: توزیع درصد فراوانی تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد بر حسب نوع مداخله در شش ماه اول سال ۹۶ با میانگین ۵۰ درصد مربوط به ارائه راهنمای پیشگیری، میانگین ۲۴ درصد مربوط به ارجاع و ۲۷ درصد مربوط به ارائه راهنمای درمانی بوده است.

روشن پژوه در پایان با بیان اینکه مشاوران خط ملی اعتیاد از بین کارشناسان با تجربه با تحصیلات مرتبط فوق لیسانس به بالا انتخاب شده‌اند اظهار کرد: این کارشناسان علاوه بر آموزش‌های اولیه به صورت دوره‌ای در برنامه‌های بازآموزی شرکت می کنند. مردم می توانند با اطمینان سوالات خود را با خط ملی اعتیاد مطرح کنند و در مورد موضوعات مشورت بگیرند. فهرست مراکز مجاز درمان در اختیار این کارشناسان قرار دارد و خانواده‌ها می‌توانند از این طریق نزدیکترین مرکز مجاز به محل زندگی خود را شناسایی کنند.

کد خبر 390909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha