دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گردهمایی شش روزه سران غیرمتعهدها با دفاع از ایران همراه شده است.

خبرگزاری فرانسه از هاوانا گزارش داد: کوبا روز سه شنبه اجلاس سران غیر متعهدها را با حملات پوشیده علیه آمریکا و اسرائیل و دفاع از برنامه هسته‌ای اختلاف برانگیز ایران افتتاح کرد.

" فیلیپه پرز روکه " (Felipe Perez Roque) وزیر امورخارجه کوبا در نطق افتتاحیه گفت: این اجلاس سران "اتفاقا با تشدید فشار بر ایران به دلیل اعمال حق حاکمیت خود برای توسعه برنامه صلح آمیز استفاده از انرژی هسته‌ای" مصادف شده‌است.

وی مصرانه از اعضای جنبش غیر متعهدها خواست در مواجهه با تهدیدهایی که به گفته وی " منشاء مشترک دارد -- اشاره پوشیده به آمریکا-- صفوف خود را به یکدیگر نزدیکتر کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گردهمایی شش روزه با حضور رهبران حدود ‪ ۵۰‬کشور در حال توسعه و نمایندگان عالیرتیه دهها کشور دیگر از جمله از ایران ، کره شمالی ، ونزوئلا و سوریه برگزار می‌شود.

جنبش غیر متعهدها در یک پیش نویس سند نهایی اجلاس سران با تاکید بر حق کشورهای در حال توسعه برای استفاده و تولید انرژی اتمی از ایران حمایت کرده است.

در همین حال ، این سند اسرائیل را به دلیل " تداوم توسعه و انبار ساختن زرادخانه هسته‌ای محکوم کرده است ."
این اجلاس سران همچنین به هند و پاکستان دو رقیب هسته‌ای، فرصتی برای شروع سریع مذاکرات صلح با هدف حل مناقشه چند دهه گذشته خود بر سر کشمیر می‌دهد.

" پرویز مشرف " رئیس جمهوری پاکستان که قراراست با "مان‌موهان سینگ" نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سران ملاقات کند گفت :" من امیدوارم و تلاش کامل خواهم کرد که این مذاکرات اساسی بوده به نحوی که نتایجی در پی داشته باشد."
کوبا و چند عضو دیگر جنبش غیر متعدها بر لزوم انگیزه جدید بخشیدن و تمرکز بر این جنبش تاکید کردند، جنبشی که در دوران جنگ سرد برای مقابله با نفوذ سلطه‌طلبانه ابرقدرتها تشکیل شده است. آنها اکنون می‌گویند که باید علیه قدرت غالب آمریکا مبارزه کنند.

با شروع این گردهمایی ، هنوز معلوم نیست که حال فیدل کاسترو رهبر کوبا به حد کافی برای شرکت در اجلاس سران مساعد باشد ولی وی گفته است که با برخی از شخصیتهای حاضر ملاقات خواهد کرد.

این اجلاس همچنین زمینه لابیگری ونزوئلا و گواتمالا را برای احراز کرسیهای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل را که ‪ ۱۵‬عضو دارد، فراهم خواهد ساخت.

بسیاری از رهبران شرکت‌کننده در این اجلاس سران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز حضور خواهند یافت که روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

کد خبر 3915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز