شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

امروز ۱۹ آذر ماه اگر وسایل نقلیه به تلاش فزاینده‌شان در آلوده کردن هوا ادامه دهند، پنجاه و چهارمین روز آلوده سال خواهد بود.

از ابتداي پاييز تاكنون هوا 31روز آلوده بوده و امروز سي و دومين روز آلوده پاييز خواهد بود. از طرفي از امروز تا پايان سال 100 روز باقي مانده اما مشخص نيست كه چه ميزان از آن، آلوده خواهد بود. اگر وضع به همين منوال كه گذشت دنبال شود، نظير الگوي آلودگي هواي سال‌هاي اخير، امسال نيز كار آلودگي هوا به بهمن‌ماه كشيده خواهد شد.

براساس نتايج پيش‌بيني پارامترهاي هواشناسي براي شهر تهران، امروز يكشنبه و فردا دوشنبه، براي برخي ساعات وزش باد مؤثر پيش‌بيني مي‌شود. همچنين دما امروز كاهش نسبي خواهد يافت. بدين‌ترتيب طبق نتايج پيش‌بيني كيفيت هوا براي شهر تهران انتظار مي‌رود امروز با توجه به افزايش نسبي غلظت آلاينده‌ها شرايط كيفي هوا در برخي مناطق پايتخت در آستانه شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار گيرد.

  • طرح كاهش، راه‌حلي مهم براي كاهش آلودگي هوا

روند كاهش آلودگي هوا در كلانشهر تهران اميدواركننده نيست اما طرح كاهش در اين مسير مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران در اين‌باره به ايرنا گفت: برنامه جامع كاهش آلودگي هوا مصوب تيرماه1395 دولت در تهران و ساير شهرها به خوبي پيش نمي‌رود و بسياري از مصوبات به‌صورت جدي اجرا نشده يا اصلا اجرا نشده است.

وي تأكيد كرد: مهم‌ترين وظيفه شركت كنترل كيفيت هوا در سال‌هاي اخير اين بوده كه اطلاعات مربوط به آلودگي هوا را به‌صورت لحظه‌اي در اختيار شهروندان قرار دهد و تحليل و پيش‌بيني‌ها راجع به اين موضوع را به اطلاع عموم برساند و اين وظيفه را با جديت دنبال مي‌كن البته همزمان برنامه‌هايي نيز براي بهبود كيفيت هوا پيگيري مي‌كند.

عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اينكه طرح كاهش (LEZ) يكي از مهم‌ترين و بهترين برنامه‌هاي كاهش آلودگي هواست، افزود: اين طرح شامل مطالعات كارشناسي مفصل و مصوبات متعدد است كه به‌عنوان يك طرح بلندمدت، 3سال پيش مطالعه و نهايتا پس از تصويب در شوراي‌عالي ترافيك كلانشهرها در تيرماه 95در هيأت دولت نيز مصوب شد، اما اجراي طرح به‌دليل ناهماهنگي بين وزارت كشور و مجموعه ناجا با اشكالاتي همراه است.

وي تأكيد كرد: اين طرح مي‌تواند در دراز مدت، جذابيت استفاده از خودروهاي فرسوده و آلوده را در تهران از بين برده و باعث پالايش ناوگان در حال تردد خودرويي اعم از شخصي و عمومي در اين شهر شود. حسيني تصريح كرد: علاوه بر طرح كاهش، قرار شد ممنوعيت پلاك‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري از سال‌96، نصب فيلتر روي خودروهاي ديزلي و جايگزين كردن موتورسيكلت‌هاي برقي نيز اجرايي شود كه اجراي همه اين پروژه‌ها با تأخير و اشكالاتي همراه بوده است.

وي اضافه كرد: به‌رغم تلاش‌هاي بسيار، سرانجام با لابي وزارت صنايع و به بهانه جلوگيري از متضرر شدن توليدكنندگان، پلاك‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري از تير‌ماه95 (مصوبه دولت) تا پايان سال در قالب همان مصوبه مجوز گرفت و به روايتي، مجوز 700هزار پلاك موتورسيكلت كاربراتوري صادر شد كه تا‌كنون توليد و شماره‌گذاري اين موتورسيكلت‌ها بر مبناي مجوز سال1395 ادامه دارد. حسيني گفت: 3سال است كه منتظر اقدام وزارت صنعت درباره موتورسيكلت‌هاي برقي هستيم.

از سوي ديگر الزام خودروسازان به نصب فيلتر جذب دوده روي خودروهاي ديزلي، با لابي‌هاي خودروسازان داخلي، 3سال است كه معطل مانده است. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، خواستار اجراي مصوبه تير سال95 دولت در زمينه كاهش آلودگي هوا شد و افزود: فهرست يا سياهه انتشار آلاينده‌هاي هواي تهران (emission inventory) در سال93 نشان داد كه حدود 80درصد از آلودگي هواي شهر تهران ناشي از خودروهاست و سالانه 800هزار تا يك ميليون تن آلودگي توليد مي‌شود بنابراين در سه،

چهار سال گذشته سياست ما روي كاهش و حذف توليد آلودگي و منابع متحرك آلودگي بوده است، زيرا راهكارهاي ديگر ازجمله توسعه فضاي سبز هرچند ضروري است، اما بدون حذف منابع اصلي آلايندگي چندان اثرگذار نخواهد بود.وي با انتقاد از اجرا نشدن كامل و بي‌نقص طرح LEZ تأكيد كرد: بدون اعمال قانون نمي‌توانيم از اين طرح انتظار معجزه داشته باشيم.

حسيني اظهار كرد: طرح ترافيكي زوج و فرد كارايي ندارد، زيرا آلودگي خودرو اصلا به پلاك ارتباطي ندارد به همين دليل اصرار ما بر جلوگيري از ورود خودروهاي آلوده به مناطق خاص است. وي همچنين با ابراز گله مندي از قانون هواي پاك گفت كه قانون هواي پاك هيچ كمكي به كاهش آلودگي هوا نكرد.

تنها انتظاري كه از قانون هواي پاك داشتيم اين بود كه سن معاينه فني خودروها را 2سال و گارانتي تجهيزات را 5ساله كند اما اين توقع برآورده نشد و مابقي قانون تفاوت جدي با ويرايش قبلي آن نداشت. حسيني افزود: در واقع اين بند تنها منافع خودروسازان را تأمين مي‌كند و باعث مي‌شود مردم عملا به‌دليل بار مالي مصوبه، به سراغ معاينه فني نروند درحالي‌كه قانون هواي پاك مي‌توانست به‌سادگي آن را حل كند.

  • نقش مؤثر شوراي شهر در حل معضل آلودگي هوا

معضلات اصلي آلودگي هواي كلانشهرهاي كشور، جز با تكيه بر افراد متخصص حل نمي‌شود و در اين بين، شوراهاي شهر نقشي مؤثر و غيرقابل چشم‌پوشي دارند.غلامرضا شيران، عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان درخصوص نقش شوراي شهر در كاهش آلودگي هوا گفت: شوراي شهر با نگاهي دقيق به مسائل زيست‌محيطي نقشي پويا و مؤثر در افزايش كيفيت و كاهش آلودگي هوا دارد. وي با اشاره به مديريت مؤثر شوراي شهر در حل مشكلات شهري گفت:

شوراي شهر از راه‌هاي مختلف به بررسي آلودگي مي‌پردازد كه يكي از آنها توجه به نگرش زيست‌محيطي در راستاي افزايش كيفيت زندگي، افزايش هواي پاك و كاهش استفاده از خودروهاي دودزاست. عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: سلامت محور بودن پروژه‌هاي مديريت شهري با تعيين بودجه‌گذاري و نظارت صحيح، جزو قوانين شوراي شهر بوده تا بتواند با نگاهي درست به حل معضلات مهم تهران همچون آلودگي هواي تهران بپردازد.

کد خبر 391958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha