افروز پورهاشمی: پس از گذشت حدود 3 ماه از سال، وزیر مسکن در خبری اعلام کرد که مسئولان دستگاه‌های دولتی با فراهم‌سازی‌ شرایط لازم، زمینه انتقال نیروهای کار به خارج از تهران را فراهم می‌کنند.

به‌دنبال اعلام این خبر بود که در دوازدهم شهریور امسال، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت جزئیات کامل تسهیلات دولت برای شاغلان متقاضی انتقال از کلانشهر‌ها به سایر شهر‌های کشور را منتشر کرد.

بر اساس این آیین‌نامه هیات وزیران، در جلسه مورخ 29/5/86 بنا به پیشنهاد مشترک مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و به استناد اصل 138 قانون اساسی، به منظور تشویق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی که علاقه‌مند به انتقال محل اشتغال خود از تهران و سایر کلانشهرها به سایر نقاط کشور باشند، مقرر شده بود تا تسهیلات لازم از جمله زمین برای ساخت واحدهای مسکونی و انتقالی کارکنان به مراکز کاری جدید و حتی مهیا شدن زمینه انتقالی تحصیلی فرزندان متقاضیان مهیا ‌شود.

این در حالی است که با وجود آنکه 3 ماه بیشتر به پایان سال باقی نمانده است کماکان متقاضیان برای خروج از تهران و سایر کلان‌شهرها بلاتکلیف هستند به نحوی که حتی یک نفر نیز تاکنون موفق به استفاده از تسهیلات عنوان شده نشده است.

وزیر مسکن و شهرسازی چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که در واگذاری زمین در سایر شهرها برای ساخت و ساز با مشکل مواجه نیستیم.

محمد سعیدی کیا، در آن زمان گفت: به محض ابلاغ آیین‌نامه مذکور متقاضیان می‌توانند از تسهیلات عنوان شده استفاده کنند.

بنا به عقیده برخی از دست‌اندرکاران، نبود هماهنگی‌های لازم میان مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط و عدم آماده‌سازی زمین‌ مورد نیاز برای ساخت و ساز در حد مورد نظر باعث شده است که همچنان روند اجرای این آیین‌نامه در نقطه ابلاغ متوقف بماند.

البته در این میان مسئولان وزارت مسکن بر این باورند که وقتی آیین‌نامه‌ای ابلاغ می‌شود مسلما شرایط انجام آن نیز مهیا خواهد شد فقط به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات شاید روند اجرا با تأخیر مواجه شود.

به گزارش همشهری، متقاضیان زیادی همچنان‌  با برقراری تماس با روزنامه از ارائه نشدن پاسخی مناسب در این زمینه از سوی مسئولان و محقق نشدن وعده‌ای که داده شده است گله می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس ماده یک این آیین‌نامه مقرر شده بود، زمینه‌های انتقال متقاضیانی که خواهان خروج از کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرج، شیراز، قم و اهواز هستند، فراهم شود.

حتی طبق  بندی از این تبصره اعلام شده بود که انتقال کارکنان به شهر‌های استان تهران و فاصله «50» کیلومتری سایر کلانشهر‌ها در قالب این آیین‌نامه ممنوع است.

طبق ماده 2 این آیین‌نامه متقاضیان استفاده از مزایا باید پیش از پایان سال 1385 در کلانشهر‌ها مشغول به خدمت بوده باشند، تاریخ انتقال آنان از ابتدای 1386 به بعد باشد و حداقل 5 سال از عمر خدمتی کارکنان رسمی و پیمانی و حداقل 15سال از عمر خدمتی کارکنان قراردادی باقی مانده باشد.

حتی در این آیین‌نامه آمده است که به متقاضیان اعم از اینکه قبلا از زمین و مسکن دولتی استفاده کرده باشند نیز زمین و تسهیلات بانکی ارائه می‌شود.همچنین مقرر شده است هزینه انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب و تلفن واحد مسکونی احداثی در شهر مقصد کارمند منتقل شده از ابتدا به صورت اقساط 5 ساله و بدون احتساب سود و کارمزد محاسبه و دریافت شود.

از دیگر مزایای این آیین‌نامه اعطای یک گروه تشویقی علاوه بر گروه‌های تشویقی و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، مصوب 1370 به متقاضیان است.

امکان استفاده از تسهیلات مربوط به بنگاه‌های زود بازده به یکی از اعضای درجه اول خانواده کارمند مشمول این آیین‌نامه و اعطای یک ماه مرخصی تشویقی به هریک از کارکنان مشمول آیین‌نامه فوق از تاریخ صدور حکم انتقال هم از مزایای دیگر طرحی است که فعلا در آستانه اعلام خبر همچنان متوقف مانده است.

مهم‌ترین نکته مورد نظر در ابلاغ این آیین‌نامه آن است که مدت اعتبار آن بر اساس ماده 7 آیین‌نامه فوق از تاریخ ابلاغ تنها یک سال است که با وجود نهایی و اجرایی نشدن آن با محقق نشدن  موارد مذکور، روز به روز به اتمام دوره اعتبار آیین‌نامه فوق نزدیک می‌شویم بدون آنکه گام اساسی برای اجرایی شدن این طرح مهم که می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای از بار ترافیکی و شلوغی بیش از حد کلانشهرها بکاهد، برداشته شده باشد.

کد خبر 39518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز