خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، از شرایط جدید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش ایکنا، بر اساس متن کامل لایحه نظام جامع انتخاباتی، شرط انتخاب رئیس جمهوری از میان رجال سیاسی و مذهبی ایران، به رغم تأکید قانون اساسی، از شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در لایحه جدید انتخابات حذف شد.

علاوه بر این، همچنین پایبندی به حق، گسترش عدالت و ترویج دین و اخلاق، به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افزوده شده است.

در متن این لایحه، پیش بینی های وزارت کشور برای روان سازی مراحل اجرایی و هماهنگی بیشتر با مراجع نظارت انتخاباتی در ده فصل و 160 ماده آمده است.

این لایحه که با یک مقدمه و 160 ماده تدوین و در اوائل مرداد ماه جاری به هیأت دولت ارائه شده، به منظور برطرف کردن خلأهای موجود در بخش انتخابات و روان سازی روند کار مجریان و ناظران و در راستای قانونمندتر شدن مراحل نظارت و اجرا تهیه شده است.

در تنظیم این لایحه، ضمن مطالعه نظام های انتخاباتی بسیاری از کشورها، از نظرهای مشورتی صاحبنظران بهره گیری و نقطه نظرات آنها لحاظ شده است.

لایحه نظام جامع انتخاباتی در 10 فصل شامل: کلیات، کیفیت انتخابات، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، هیأت های اجرایی، هیأت های نظارت، اعلام داوطلبی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، تبلیغات، شکایات و نحوه رسیدگی به آنها، صدور اعتبارنامه، کارت عضویت و آغاز دور جدید، جرایم، تخلفات و مجازات ها منتشر شده است.

کد خبر 3961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز