چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد: اسراییل یک حقیقت سیاسی در قرن بیستم بود و کشور فلسطین نیز حقیقت سیاسی جدیدی در قرن بیست و یکم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه‌ الشرق الاوسط، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، در گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در خصوص سخنرانی‌اش در کنفرانس اهدا کنندگان به فلسطین در پاریس و تاثیر آن بر تشکیل قریب الوقوع کشور فلسطین اظهار داشت: به شما می‌گویم که کشور فلسطین باید فردا تشکیل شود برای این که روند امور از نظر من آشکار است و زمان در حال گذار، اما منظور من از فردا صبح روز آینده نیست بلکه هدفم‌ نزدیکترین زمان ممکن است.

وی در خصوص اوضاع میدانی حاکم بر اراضی فلسطینی و تاثیر ‌آن بر روند صلح گفت: درست است که اوضاع میدانی نامناسب است، اما فرصت انجام هر گونه اقدامی وجود دارد و خطرناک‌تر از همه آن است که ما در جهت تغییر وضعیت موجود تلاش نکنیم و من معتقدم با توجه به سختی‌های موجود تنها راه پیش روی ما پیشبرد روند صلح است.

سارکوزی تصریح کرد: منافع محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ایجاب می‌کند که این پیشرفت صورت گیرد، زیرا وی با مشکلی به نام غزه روبه‌رو است و در مقابل ایهود المرت نخست وزیر اسرائیل نیز به دلیل رویارویی با مشکلات داخلی نیازمند این پیشرفت است.

وی ادامه داد: منافع دولت آمریکا نیز با توجه به مساله انتخابات ریاست جمهوری این کشور و فراهم کردن شرایط جهت ترک دولت کنونی ایجاب می‌کند که پیشرفت در روند صلح صورت گیرد اما در خصوص اروپا نیز موفقیت در خاورمیانه موجب تحکیم نقش اروپایی‌ها در منطقه می‌شود.

رییس جمهور فرانسه تاکید کرد: به طور اختصار می‌گویم روند امور را ناامید کننده نمی‌بینم بلکه معتقدم پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید به آن فرصت داد و باید به این مساله بیفزایم که برای اولین بار فلسطین رییسی داشته که طرحی کامل، جدی و هماهنگ ارایه داده است. ابومازن خواهان صلح است و من در مقابل به این مساله نیز اعتماد دارم که اسراییلی‌ها نیز به تشکیل کشور مستقل فلسطین کمک خواهند کرد زیرا این مساله به نفع آنها است.

وی افزود: تشکیل کشور مستقل فلسطین برای اسراییل بهتر از وجود دو منطقه‌ بی‌ثبات به نام غزه و کرانه باختری است.

وی در ادامه در خصوص شهرک‌سازی‌های اسرائیل و تاثیر آن بر روند صلح تاکید کرد: من گفته‌ام نباید از اقدامات اولیه نگران شویم. باید از طریق راه‌کارهای سیاسی و افزایش حس اعتماد مساله را حل کنیم و بیان اظهاراتی مثل توقف حملات موشکی در قبال توقف شهرک‌سازی‌ها سودی ندارد.

سارکوزی گفت: من ماه مه به اسرائیل می‌روم و این مساله را به اسرائیلی‌ها می‌گویم، سپس به فلسطین رفته و این مساله را به آنها نیز گوشزد می‌کنم.

وی ادامه داد: ما باید در راستای از بین بردن اختلافات و برخورد‌ها بین جهان غرب و عرب تلاش کنیم. ما می‌خواهیم پلهای اعتماد بین این دو جهان ایجاد شود تا طرفین ضمن انجام مذاکره، بهانه به دست تروریست‌ها برای انجام حملاتی مشابه حملات الجزایر ندهند.

وی افزود: آنچه که در الجزایر روی داد یک اقدام بربرانه بود و ما باید تمام تلاشمان را جهت عدم تکرار این امر به کار ببندیم.

سارکوزی خاطر نشان کرد: من در تلاش هستم تا به دستیابی کشورهای عربی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای به عنوان منبع آینده‌ انرژی کمک کنم، لذا با بسیاری از رهبران عرب از جمله معمر قذافی رهبر لیبی و بشار اسد رییس جمهور سوریه صحبت می‌کنم.

سارکوزی در ادامه در خصوص نوار غزه گفت: باید بگویم غزه بخشی از کشور آینده‌ فلسطین است و فلسطین نمی‌تواند با دو دولت اداره شود و ما از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته‌ایم تا غزه را از دست شبه نظامیان موجود در آن رها سازد.

وی اعطای ابزارهای لازم به تشکیلات خودگردان را جهت اجرای قانون و نظم در اراضی فلسطینی و کمک به موفقیت این تشکیلات در اجرای طرح‌های اقتصادی و سیاسی‌اش ضروری دانست.

وی بار دیگر تاکید کرد: من دوست عرب‌ها و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین هستم و با مقامات اسرائیلی دیدار کرده و به این دیدارها ادامه می‌دهم تا این مساله را به آنها ابلاغ کنم.

رییس جمهور فرانسه گفت: ترس، عامل از بین بردن حس اعتماد است و من معتقدم که باید به اسرائیل نسبت به حفظ امنیتش تضمین داد و در آن زمان می‌توان به پیشبرد صلح امید داشت و ما جهت تحقق این امر و ایجاد حس اعتماد بین طرفین فلسطینی و اسراییلی تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: کمک‌های بین‌المللی امری مهم است و مسلما بدون دستیابی به راه‌حلی برای بحران، آینده‌ روشنی برای منطقه وجود ندارد و من معتقدم ایجاد توافق برای تحقق امنیت اسراییل از ساخت دیوار حایل بهتر است. امروز همه به ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین معترف هستند لذا باید تمام تلاش‌ها را به کار بست و طرفین اسرائیلی و فلسطینی را وادار نمود که کینه و دشمنی را کنار بگذارند و برای تشکیل دو کشور تلاش کنند.

وی افزود: اسرائیل یک حقیقت سیاسی در نیمه اول قرن بیستم بود و کشور فلسطین یک حقیقت سیاسی جدید در قرن بیست و یکم خواهد شد و فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به عنوان همسایگان هم به زندگی مسالمت آمیز ادامه می‌دهند اما تا زمانی که مشکلات حل نشود، همه در رنج و عذاب خواهند بود چه جهان عرب و چه دیگر نقاط جهان.

رییس جمهور فرانسه در ادامه از عزم مثبت دولت آمریکا جهت موفقیت روند صلح خبر داده و افزود: آنها حقیقتا خواهان تحقق موفقیت هستند.

وی در خصوص روابط آمریکا و فرانسه و تاثیرپذیری فرانسه از سیاست‌های آمریکا گفت: من به دنبال ایفای نقش و سیاست‌های فرانسه در خاورمیانه هستم و چنانچه نظری به اظهارات کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا بیندازید، در می‌یابید که وی نیز تاکید کرده طرح‌ها و اقدامات فرانسه مشکلی برای آمریکا ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: آمریکایی‌ تنها از ما می‌خواهند که آنها را در جریان اقداماتمان قرار دهیم و چنانچه اختلاف نظری وجود داشته باشد در خصوص آن گفت‌وگو خواهیم کرد و این اختلاف نظر‌ها به معنای تیره‌ شدن رابطه دوستی بین ما و آمریکا نیست.

سارکوزی ادامه داد: من با هوگو چاوز دیدار کردم، چون معتقد بودم این دیدار به آزادی اینگرید بتانکورت زندانی شورشی فارک کمک می‌کند، همانطور که قذافی را به پاریس دعوت کردم و نتیجه آن شد که تمام کشورهای اروپایی پیشنهاد امضای توافقنامه با لیبی را مطرح کردند.

وی اعزام نماینده فرانسه به سوریه و دیدار با بشار اسد را نیز دیگر اقدام این کشور دانست که با اطلاع آمریکایی‌ها صورت گرفت.

سارکوزی گفت: ما هر چه را بگوییم عملی می‌کنیم نه این که بگوییم همیشه موفق خواهیم بود اما پیش از این به قذافی گفتیم به آزادی پرستاران بلغاری کمک کند و ما نیز به بازگشت وی به جامعه بین‌المللی کمک می‌کنیم که این وعده را عملی ساختیم.

وی اعتراض‌های رسانه‌‌ای و سیاسی فرانسه را علیه خویش احمقانه توصیف کرده و افزود: سوسیالیست‌ها از من خواسته‌اند به دلیل اظهارات وزیر الجزایری سفرم را به این کشور لغو کنم اما من معتقدم سفر به کشوری با 30 میلیون جمعیت مهمتر از این امر است.

سارکوزی در خصوص موضع‌گیری‌های اخیرش در قبال سوریه گفت: من سه بار در کمال شفافیت و صراحت با بشار اسد رییس جمهور سوریه صحبت کردم و به او گفته‌ام لبنان حق برخورداری از رییس جمهور، استقلال و دولت متحد ملی را دارد و شما باید تمام تلاشتان را برای تحقق این اهداف به کار ببندید و نباید تنها به سخن اکتفا کنید بلکه باید عملا این موضوع را به اثبات برسانید که روز شنبه (موعد جدید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان) فرصتی برای تحقق این امر است. وی عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان در روز شنبه را نشانی بد و منفی دانست و

افزود: لبنانی‌ها با تغییر قانون اساسی، انتخاب رییس جمهور جدید، تغییر قانون انتخابات و تشکیل دولت جدی و جدید باید جلوی این امر را بگیرند.

سارکوزی با تاکید بر این که در دیدار اخیرش با رایس در خصوص مساله لبنان گفت‌وگو کرده و آمریکا را در جریان طرح‌های فرانسه در این کشور قرار داده است عنوان داشت: سفر من به لبنان پس از انتخاب رییس جمهور جدید این کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص احتمال اقدام نظامی علیه ایران نیز عنوان داشت: من نمی‌گویم که آمریکایی‌ چه کاری انجام خواهند داد اما معتقدم جنگ هدفی نیست که ما آن را دنبال می‌کنیم بلکه به دنبال تحریم و مذاکره برای جلوگیری از وقوع این امر هستیم.

سارکوزی بار دیگر با اشاره به روابطش با کشورهای عربی و سفرهایی که قرار است طی ماه آینده به مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام دهد گفت: روابط قدرتمندی بین فرانسه و کشورهای عربی ایجاد شده و من با مسوولان عرب دیدار کردم و به این روند ادامه خواهم داد.ُ

کد خبر 39610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز