چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

سید رضا اکرمی*: به برکت ظهور انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی (ره) چند حادثه در رابطه با اسلام و تشیع در جهان رخ داد.

اول. توجه جهانیان به ویژه محققین به اسلام و به‌خصوص دین اسلام اوج گرفت. امروز دین اسلام بیشترین سهم را از مباحث دینی، علمی و حتی سیاسی در مجامع جهانی به وجود آورده است که پیش‌تر اسلام در مجامع دینی و علمی جهان مورد بی مهری قرار گرفته است.

دوم. تشیع و توجه به تشیع در جهان دارای جاذبه خاصی شد. از لحاظ سیاسی شاید بتوان گفت که این جذبه با مقابله حزب‌الله لبنان در برابر تجاوز اسرائیل در ماه رمضان سال گذشته به اوج رسید.

سوم. هر چه استکبار علیه این نظام بیشتر برنامه ریزی می کند کمتر نتیجه می گیرد و این موضوع حالت انفعالی را در دنیا برای آنها به وجود آورده است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به کنگره عظیم حج دادند با توجه به این سه نکته اشاره کردند که اسلام برای خود جاذبه ای به وجود آورده است و ضروری است که امروز مسلمانان از این جاذبه استفاده و آن را ساماندهی کنند و جبهه گیری مقتدرانه در برابر استکبار داشته باشند.

نکته دومی که مقام معظم رهبری در پیامشان بدان اشاره داشتند این بود که لازمه رسیدن به هدف اول در این است که مسلمانان از خودشان شروع کنند.

یعنی با حفظ اتحاد و انسجام در سال انسجام اسلامی سازماندهی قدرتمندانه ای به خود بگیرند و همگرایی مسلمانان را دامن بزنند که اگر این اتفاق کامل و جامع رخ دهد قطعا دنیای استکبار در روبه‌رو شدن با دنیای قدرتمند مسلمانان از موضع پایین‌تر پیش خواهد آمد و ناچار خواهد شد که دست از تخریب و تحریم و آزار و اذیت مسلمانان  بردارد.

و اما حج در تعالیم اسلام که به‌عنوان محل اجتماع بین المللی مسلمانان مطرح شده است می تواند در ایجاد آن جاذبه ای که در ابتدای این نوشته بدان اشاره شد مرجع اصلی باشد.

در هیچ دینی همچون اسلام به اجتماع مسلمانان تاکید نشده است و کنگره حج به‌عنوان گردآورنده مسلمان از هر نقطه ای از جهان می تواند مسیر، هدف و خواست مسلمانان را واحد کند تا همان همگرایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند ایجاد شود.

* عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

کد خبر 39661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز