چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

علی‌اصغرمحمدی: کسری بودجه، نظام آموزشی کشور را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است

به طوری که تنها وزارت آموزش و پرورش 2 هزار و 100 میلیارد تومان کسری بودجه دارد و از پرداخت سرانه دانش آموزی عاجز است.

دانشگاه‌های وزارت علوم با 276 میلیارد تومان و دانشگاه‌های وزارت بهداشت نیز با 160 میلیارد تومان کسری بودجه دست به گریبان است.

این در حالی است که کسری بودجه نظام آموزشی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تایید رسیده است، که تنها درصد ناچیزی از آن در اصلاحیه بودجه 86 از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

در اصلاحیه بودجه 86 دولت 150میلیارد تومان برای دانشگاه‌های وزارت علوم، 50 میلیارد تومان برای دانشگاه‌های وزارت بهداشت و 1100 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که حدوداٌ  نیمی از نیازهای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را برآورده می‌کند.

در بخشی از گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد آمده است: براساس برآوردهای اعلام شده از طرف کارشناسان، کسری اعتبارات وزارت آموزش و پرورش (صرفاً حقوق و دستمزد) در سال 1386 حدود 2/5 میلیارد تومان است.

در صورتی که کسری اعتبار مربوط به سرانه مدارس را نیز به رقم فوق اضافه کنیم، رقم کسری به بیش از 2/6 میلیارد تومان خواهد رسید.

با توجه به این که بیش از 93 درصد از اعتبارات آموزش و پرورش هزینه‌ای (فصل اول) است لذا امکان ترمیم این کسری از سایر منابع در اختیار، امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این گزارش، نظرات کارشناسی عنوان شده است که براساس آن، محل تأمین کسری فوق‌الذکر در طرح نمایندگان حساب ذخیره ارزی عنوان شده است که دارای اشکالاتی است.

بنابراین گزارش، در طرح متمم بودجه باید درآمد مشخص شده باشد، در صورتی که استفاده از حساب ذخیره ارزی درآمد نیست بلکه جزء واگذاری دارایی‌های مالی است و باید بازپرداخت شود. ضمن این‌که براساس نظر تفسیری شورای نگهبان، در مورد اصل 52 قانون اساسی، متمم بودجه باید به صورت لایحه و از سوی دولت تقدیم مجلس شود نه به صورت طرح.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره به همشهری گفت: دولت نیمی از کسری بودجه تأیید شده آموزش و پرورش را در قالب اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه کرده است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: اگر کل کسری بودجه آموزش و پرورش توسط دولت تامین نشود، دولت مجددا باید این میزان کسری را به مجلس بیاورد.

وی اظهار داشت: موضوع در کمیسیون بررسی و راه کارهای مختلفی در این زمینه پیشنهاد شد که جبران از محل درآمدهای مالیاتی، مازاد درآمد شرکت نفت و برداشت از صندوق ارزی، از آن جمله است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره کسری بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: روسای دانشگاه‌های مادر در نشستی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نگرانی خود را از این موضوع مطرح کردند.

نظام آموزشی نیازمند توجه بیشتر

در حالی که دولت در اصلاحیه بودجه سال 86 بیش از نیمی از بودجه درخواستی را برای رفع کسری بودجه نظام آموزشی کشور اختصاص داده است، اما این میزان پاسخگوی نیازها نیست.

اعتبارات دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت و کسری امسال این دانشگاه ها در نشست مشترک کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس با معاونان وزارتخانه های علوم و بهداشت، مسئولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و برخی روسای دانشگاه مادر مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: روسای دانشگاه‌های مادر و مراکز تحقیقاتی تحت پوشش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در این نشست اعلام کردند جبران این میزان کسری از محل درآمدهای اختصاصی
دانشگاه ها امکان پذیر نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کسری بودجه 160 میلیارد تومانی دانشگاه‌های وزارت بهداشت تصریح کرد: بیمارستان‌های آموزشی شدیدا با کسری بودجه روبه رو هستند و به همین علت در پذیرش بیماران مشکلات جدی دارند و ادامه کار به این شکل میسر نیست.

وی افزود: در این زمینه نیز دولت تنها 50 میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه 86 گنجانده است.

عباسپور خاطر نشان کرد: مجموع راه کارهای پیشنهادی و نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات به کمیسیون تخصصی(برنامه و بودجه) ارسال می شود که پس از تعطیلات یک هفته ای مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

وضعیت جبران مابقی کسری بودجه نظام آموزشی کشور(آموزش و پرورش و دانشگاه ها) با وجود این که مورد تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قرار گرفته است، مشخص نیست.

کد خبر 40191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز