یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

علی شاکری: باور خبری که ابتدا از طریق پیام کوتاه ردوبدل شد با صدای حزن‌انگیز گوینده اخبار ورزشی ساعت 14 شبکه اول سیما قطعیت یافت و تا پایان شب بارها و بارها با تکرار این خبر همراه با پخش گوشه‌هایی از نمایش تحسین‌برانگیز این بازیکن در2 میدان بازی‌های آسیایی دوحه و قهرمانی مردان آسیا در ژاپن، برای کسانی که از این خبر مطلع می شدند چیزی جز افسوس به همراه نداشت.

 خبر،کوتاه و دردناک بود. پذیرش مرگ آیدین نیکخواه بهرامی درست چند ساعت پس از همراهی صباباتری در بازی با پردیس متحد در قزوین در عصر پنجشنبه، غیرقابل باور بود. برای پیگیری خبر تأسف‌بار، چاره‌ای جز ارتباط با مهران شاهین‌طبع، سرمربی آیدین و رضا مشحون مدیر تیم‌های ملی نمانده بود.

دسترسی به مهران ممکن نشد، اما لحن بغض‌آلود مشحون مهر تأییدی بر خبرهای اولیه بود. بغض رضا مشحون ترکید و او با تأسف از مرگ جوان رعنای بسکتبال گفت و اینکه بدون او چگونه می‌توان صمد و دوستانش را برای روزهای سخت المپیک آماده ساخت.

مدیر تیم‌های ملی افزود: «آیدین پس از پایان دیدار با پردیس به رغم مخالفت شاهین‌طبع با سفرش به شمال، با اصرار خواست که در تعطیلات 2روزه راهی سفر شود و حتی قول داد با توجه به خستگی و بُعد مسافت، از رانندگی پرهیز کند.» سرانجام فشار خستگی بازی و سفر چندساعته تاب و توان را از آیدین گرفت و او در حالی که خود هدایت اتومبیل را برعهده داشت، با برخورد به نرده‌های کنار جاده، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 آیدین نیکخواه بهرامی متولد سال 1360 بود. او به همراه برادرش صمد نزدیک به 6 سال پیراهن تیم‌ملی بزرگسالان را بر تن داشت. آنها بسکتبال را زیرنظر سعید طاعتی در باشگاه چکاد آموختند. تا قبل از 4 سال پیش که راه صمد و آیدین با رفتن به تیم‌های صنام و صباباتری از هم جدا شد آنان در تیم‌های الکترا و ایران نارا در کنار هم بودند. در حال حاضر هم با انحلال صنام، صمد به عضویت مهرام درآمد و آیدین همچنان با صباباتری بود که آخرین بازی‌اش را با این تیم عصر پنجشنبه گذشته با تیم پردیس متحد قزوین در سالن شهید بابایی این شهر برگزار کرد.

 آیدین نیکخواه بهرامی در تمامی موفقیت‌های سال‌های اخیر بسکتبال ایران در رده‌های جوانان، امید و بزرگسالان سهیم بوده است که اوج حضورش به همراه تیم‌ملی بزرگسالان در کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی 2006 دوحه و مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان آسیا و راهیابی تیم‌ملی به بازی‌های المپیک بود.

 او علاوه بر مسائل اخلاقی که زبانزد هم‌تیمی‌هایش بود در ابعاد فنی به عنوان یک بازیکن شوتزن 3 امتیازی، در ریباند و دفاع از جمله بازیکنان کلیدی بسکتبال ایران در تیم باشگاهی خود و تیم‌ملی بود. آیدین بهترین بازی‌هایش را در جریان مسابقات قهرمانی مردان آسیا در ژاپن ارائه داد که با نمایش تحسین‌برانگیز او و صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و حامد حدادی تیم ایران پس از 60 سال توانست دوباره المپیکی شود.

بدرقه باشکوه در ورزشگاه شیرودی

 با وجود آنکه ساعت 9:30صبح زمان تشییع و بدرقه آیدین نیکخواه بهرامی اعلام شده بود در یک روز تعطیل و در حالی که عقربه‌های ساعت هنوز از ساعت8:30 هم عبور نکرده بود، خیابان‌های منتهی به ورزشگاه شهید شیرودی مملو از جمعیتی شد که به قصد آخرین خداحافظی با سرو پرکشیده به آنجا آمده بودند.

 از پیشکسوتان و موسپیدکرده‌ها تا ورزشکاران و دست‌اندرکاران همه رشته‌های ورزشی را می‌شد در میان تشییع‌کنندگان دید. از خانواده بزرگ فوتبال گرفته تا کشتی، والیبال، بدمینتون، تنیس، بوکس و ... تا مسئولان فدراسیون‌های ورزشی، سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک.

مجری مراسم وحید ابوالحسنی بود، مفسر بسکتبال که با صدای حزن‌انگیزش جلوه خاصی به مراسم بخشید. علی‌آبادی، نخستین مسئولی بود که میکروفن به دست گرفت و بغض‌آلود و با کلمات بریده این ضایعه را به کل جامعه ورزش تسلیت و سپس به خانواده مرحوم نیکخواه به پاس داشتن چنین فرزند برومندی تبریک گفت. قراخانلو رئیس کمیته ملی المپیک نفر بعدی بود. او با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیدین نیکخواه گفت: «یک گل زیبا از گلستان ورزش ایران پرپر شد و از خداوند می‌خواهم صمد را برای ورزش و بسکتبال کشور حفظ کند.»

رضا مشحون مدیر تیم‌های ملی بسکتبال نیز با عرض تسلیت به ملت ایران، آیدین نیکخواه رافردی با اخلاق دانست و عنوان داشت جای او به این راحتی‌ها پرشدنی نیست. در صعود تیم ایران به المپیک این دو برادر بیشترین نقش را داشتند.پس از قدردانی صمد نیکخواه، برادر کوچک‌تر آیدین از حاضرین، پیکر قهرمان برومند بسکتبال روی شانه‌های دوستدارانش به بهشت‌زهرا (س) منتقل شد. صمد، آیدین را نه‌فقط برادر بلکه دوست خوبش توصیف کرد.

روزنامه همشهری درگذشت این ورزشکار ملی را به خانواده‌اش و جامعه ورزش تسلیت می‌گوید.

کد خبر 40429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز