دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای مالت و قبرس، دو جزیره واقع در دریای مدیترانه، از روز اول ژانویه سال 2008 یورو را به عنوان پول رایج خود به کار می‌گیرند.

این دو کشور اعضای جدید کشورهای منطقه یورو هستند که بخشی از اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

البته در روز اول سال نو بانکهای هر دو کشور تعطیل هستند اما اکثر دستگاه‌های خودپرداز به گونه‌ای آماده شده‌اند تا در زمان تغییر پول رایج، یورو پرداخت کنند.

به گزارش بی.بی.سی به این ترتیب یک میلیون و دویست هزار نفر به تعداد استفاده کنندگان از یورو به عنوان پول رایج افزوده خواهد شد اما این کشورها در بانک مرکزی اروپا، از حق رای برابر با دیگر 13 کشور عضو منطقه یورو برخوردار خواهند بود.

هر دو کشور مالت و قبرس روندی طولانی و گسترده را برای آماده‌سازی جهت پول رایج طی کرده‌اند.

در قبرس 300 هزار دستگاه تبدیل پول به خانه ها فرستاده شد و در مالت، در کنار فعالیت 59 مرکز جهت پاسخ به سوالات و حل مشکلات احتمالی درباره تبدیل پول، یک خط تلفن ویژه پاسخگویی هم راه‌اندازی شده است.

تغییر پول رایج در قبرس تنها منطقه جنوبی این کشور را که زیر نظر اتحادیه اروپاست در بر می‌گیرد و در منطقه شمالی این کشور که تحت کنترل ترکیه قرار دارد پول رایج کماکان لیره خواهد بود.

همچنین دو کشور مالت و قبرس، با درنظرگرفتن تجربه کشورهایی که پیشتر به منطقه یورو پیوسته‌اند، فروشگاه‌ها را تحت نظر خواهند داشت تا مطمئن شوند فروشندگان از تغییر پول رایج برای افزایش قیمت سوء استفاده نخواهند کرد و باعث بالا رفتن نرخ تورم نخواهند شد.

دولت قبرس از شرکت‌ها خواسته است که قیمت‌ها را در هنگام تبدیل کاهش دهند و مالت با وارد کنندگان کالا، 12 معاهده تثبیت قیمت امضاء کرده است که تا ماه مارس سال 2008 ادامه خواهد داشت.

کد خبر 40576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز