سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

گروه ورزشی: تاکید سازمان بر برگزاری انتخابات 19 دی

آیا سازمان ورزش گرفتار مشکل جدیدی در برگزاری انتخابات شده است که در گفت‌وگوهای رسانه‌ای مدیرانش با طعنه و اشاره به برگزاری انتخابات 19 دی تأکید می‌ورزد؟ این سخن محمد علی‌آبادی پس از استعفای اجباری که گفته بود «بعید می‌دانم مشکلات انتخابات برطرف شود» رمزی است که گشودن آن توسط اعضای کمیته انتقالی با تردیدهایی همراه است.

 روز گذشته آنچه در تاریکی کوچه فدراسیون فوتبال توسط یکی از اعضای کمیته انتقالی روشن شد، نگرانی‌هایی در مورد برگزاری انتخابات و احتمال اشکال گرفتن فیفا از آن بود. آنجایی که این عضو کمیته انتقالی تلویحاً از ادامه بهانه‌گیری فیفا حتی پس از انتخابات، تحت عنوان احتمال به رسمیت نشناختن انتخابات 19 دی توسط این نهاد بین‌المللی سخن به میان آورد.

در این میان بود که ناگهان علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهور که نامزد انتخابات در پست هیأت رئیسه فدراسیون شده بود، استعفا داد. ایرنا به نقل از منبعی آگاه گزارش داد که در پی انصراف علی‌آبادی از نامزدی ریاست، سعیدلو نیز از نامزدی هیأت‌رئیسه انتخابات استعفا داده است.

این استعفا شاید در شرایطی رخ داد که صفایی‌فراهانی پس از شبه‌مناظره برنامه تلویزیونی 90 در مقام دفاع گفت: «اگر من می‌خواستم مشکلی برای فوتبال ایران رخ دهد، به فیفا گزارش می‌دادم که یکی از معاونین رئیس‌جمهور، نامزد انتخابات هستند.»

این تهدید تلویحی رئیس کمیته انتقالی می‌تواند جدی‌ترین گمانه‌ باشد برای استعفای علی سعیدلو.

اما آیا مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود دارد که نهاد دولت ورزش (سازمان تربیت‌بدنی) از نقش ظاهری خود در انتخابات می‌کاهد؟ مهدی خبیری که بسیار محافظه‌کارانه سخن می‌گوید، با رد هرگونه مشکل در راه برگزاری انتخابات معتقد است: «هیچ مشکلی وجود ندارد. بازرسان فیفا هم به ایران سفر می‌کنند. امیدوارم انتخابات برگزار شود.»

 امیدواری خبیری به برگزاری انتخابات در کنار اصراربیش از اندازه سازمان به برگزاری مجمع و تهدید به اینکه هر اتفاقی در راه منع برگزاری انتخابات رخ دهد، متوجه کمیته انتقالی است می‌تواند معبری باشد برای تحلیل چالش انتخابات. علی رغبتی سخنگوی کمیته انتقالی که مواضع کمیته را از دریچه نگاه سازمان ورزش اعلام می‌کند، با اشاره به برگزاری انتخابات می‌گوید: «تمام اسناد مربوط به انتخابات مکتوب است و انتخابات باید در موقع مقرر برگزار شود.»

 گرچه شائبه حضور پررنگ در انتخابات فدراسیون فوتبال که گرچه با استعفای سعیدلو و علی‌آبادی در ظاهر کمتر از گذشته شده است اما هنوز توان رأی‌سازی و سازماندهی آرا به نفع نامزد خاص. در این راستاگفته می‌شود موارد دیگری می‌تواند بر انتخابات 19 دی تأثیرگذار باشد. ظاهراً موارد اصلاحی اساس‌نامه توسط فیفا یکی دیگر از چالش‌های آینده فوتبال خواهد بود که قدرت اثرگذاری روی انتخابات را نیز دارد. آنجایی که هنوز اصلاحات موردنظر توسط کمیته انتقالی به سرانجام نرسیده است ضمن اینکه هرگونه تغییر و اضافه کردن بند به اساس‌نامه، باید در نهادهای رسمی کشور نیز به تصویب برسد، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.نمایندگان سازمان ورزش در نشست با بن‌همام و تیم حقوقی فیفا تفاهم کرده‌اند که موارد اصلاحی مورد درخواست را برای حل مشکل فوتبال ایران انجام دهند که جز استعفای علی‌آبادی، مواردی که مربوط به اساس‌نامه بوده‌ در پروسه تغییر قرار نگرفته‌ است.

 استراتژی سازمان ورزش در این مقطع، اصلاح اساس‌نامه بعد از برگزاری انتخابات 19 دی و در زمانی که دیگر کمیته انتقالی و صفایی‌فراهانی حضور نداشته باشد، است. سازمان ورزش در حالی به برگزاری انتخابات اصرار می‌ورزد که فدراسیون فوتبال و رئیس جدید آن جای کمیته انتقالی در مذاکرات مربوط به اصلاح اساس‌نامه با فیفا و AFC را بگیرد. در این حال نقش سازمان ورزش به مثابه سایه فدراسیون جدید خواهد بود و نمایندگان فیفا در کمیته انتقالی نیز در حلقه واسط فوتبال ایران – سازمان ورزش و نهادهای بین‌المللی قرار نخواهند گرفت. این موضوع قدرت مانور سازمان را افزایش خواهد داد.

گزینه سازمان

 علی کفاشیان و شاهرخ شهنازی خود را بیشتر رفیق هم می‌دانند تا رقیب. اما در خلوت هرکدام آرزوی دیگری دارد. آنجایی که شاهرخ شهنازی با ذکر سوابق فوتبالی‌اش سعی دارد خود را به عنوان نامزدی فوتبالی معرفی کند و کفاشیان که نزد خانواده فوتبال به دلیل معاونت سازمان در امور مجامع و همچنین حوزه تیم فوتبال المپیک وضعیت بهتری دارد. در ترکیب‌بندی انتخابات 19 دی فارغ از هر چالش و بحرانی که متصور است، اعضای مجمع فوتبال با علی کفاشیان سابقه همکاری بیشتری نسبت به شاهرخ شهنازی دارند. از سوی دیگر شهنازی و کفاشیان هرکدام در گفت‌وگوهای رسانه‌ای از سازمان به عنوان حامی خود نام می‌برند.

 سرمربی تیم‌ملی با نظر سازمان

 سرمربیگری آرتور جورج نیز گرفتار بیماری انتخابات فوتبال شده است. پس از اینکه گفته شد این مربی به دلیل بیماری توان مربیگری تیم‌ملی را ندارد، قیمت این سرمربی نیز باعث بروز حاشیه‌هایی شده است. آنچه مسلم است، موضوع تفاوت قیمت این مربی در رسانه‌ها ریشه در مخالفت عده‌ای با انتخاب سرمربی تیم‌ملی توسط کمیته انتقالی دارد.

 این مسئله زمانی قوت گرفت که پس از استعفای علی‌آبادی، مسئولان سازمان ورزش معتقد بودند که سرمربی تیم‌ملی باید بعد از انتخابات 19دی انتخاب شود. این درخواست اما از سوی 2 نامزد انتخابات نیز مطرح شد تا صفایی‌فراهانی اعتراض آنها را وارد نداند و بگوید که کمیته انتقالی به گزینه خود رسیده است و سازمان باید نظر خود را اعلام کند. نمایندگان سازمان گرچه در جلسه انتخاب سرمربی تیم‌ملی در کمیته انتقالی شرکت می‌کنند اما بدون نتیجه بودن 2 جلسه اخیر این کمیته حاکی از دفع‌الوقت برای انتخاب سرمربی بعد از انتخابات 19 دی‌ماه است.

 آرتور جورج به عنوان گزینه‌ای متوسط و نه‌چندان ایده‌آل در تهران حاضر شد و با کمیته انتقالی مذاکره کرد. حالا او منتظر ارسال متن قرارداد است. این در حالی است که کمیته انتقالی اعلام کرده که هنوز ابهاماتی در مورد او وجود دارد.

کد خبر 40614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز