دکتر محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی پس از سالها برنامه‌ریزی ، تلاش و فداکاری اکنون صحنه ظهور نهضت نرم‌افزاری و علمی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه طی‌سخنانی در هفتمین نشست وزیران اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بندر جده عربستان افزود: دانشمندان برومند مسلمان ایرانی با سالها تلاش ،برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری در چهارچوب قوانین به رسمیت شناخته شده بین‌المللی دستاوردهای عظیمی داشته‌اند که مایه مباهات و افتخار هر مسلمانی است.

وی با بیان این واقعیت که دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای موضوعی است که به ویژه در مورد جمهوری اسلامی ایران از سالها پیش با هجوم تبلیغاتی منفی و مغرضانه کشورهای سلطه‌جو روبرو شده است، گفت : تمامی جهان به ویژه امت اسلامی برای پیشرفت و اطمینان به آینده نیازمند استفاده از این فن‌آوری هستند.

دکتر هرندی تاکید کرد : توانایی هسته‌ای حق مسلم همه کشورهای اسلامی است چرا که با این فن‌آوری کشورهای اسلامی می‌توانند با رویکردی صلح‌آمیز در مقابل زورگویی انحصار طلبان و وابسته شدن به بیگانگان و تحمل هر گونه تحقیر ، توهین و پایمال شدن عزت و آبروی خود بایستند.

وی گفت : ما با افتخار اعلام می‌کنیم دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی در خدمت امت اسلامی در سراسر جهان است و آماده‌ایم آن را با برادران خود در سایرکشورهای اسلامی تقسیم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در ادامه با اشاره به پیامدهای جهانی شدن ، گفت : برای رویاریی با چالشهای ناشی از جهانی شدن ، تدوین ساز وکار هایی جهت افزایش همبستگی اجتماعی بین کشورهای اسلامی ،رفع موانع‌وحدت اسلامی و ایجاد همگرایی دینی ، بدون تاکید بر مذهبی خاص ، ضروری است.

هرندی گفت : در زمان حاضر جهان اسلام دستخوش مسایل جدی و بحران‌های بیشماری است که علاوه بر راهکار گفت‌وگو بر سر این مسایل در درون ، نیازمند تعامل سازنده و تاثیرگذار بر افکار عمومی به ویژه رسانه‌های گروهی غرب نیز می‌باشد.

وی با اشاره به حملات رسانه‌ای غرب علیه جهان اسلام اظهار داشت : مواجهه با این هجمه نه تنها همگرایی دول اسلامی به ویژه همسویی رسانه‌های جمعی اسلامی را برای روشنگری صادقانه افکار عمومی جهان می‌طلبد بلکه حکومتهای کشورهای اسلامی باید در پاسخ به اراده و خواسته عمومی ملتهای مسلمان در حمایت همه جانبه از جریان مقاومت اسلامی بسیج شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش در جهت مفهوم‌شناسی تروریسم ، تبیین تفاوت میان دفاع مشروع و تروریسم ، معرفی اسلام به عنوان دینی‌مخالف با تروریسم و خشونت گرایی را از جمله وظایف کنونی رسانه‌های جهان اسلام بر شمرد.

دکتر هرندی در ادامه با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به زیرساختهای فرهنگی کشور لبنان ، خبرنگاران و مراکز رسانه‌ای این کشور در جریان حملات اخیر ، پیشنهاد کرد که اعضای سازمان کنفرانس اسلامی کمکهای لازم را برای احیای خبرگزاری آسیب‌دیده لبنان به عمل آورند.

وی گفت : وقت آن است که تا با توجه به واقعیتها و چالشهای موجود و با عنایت به ظرفیت رسانه‌ای جهان اسلام ، سازمان رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی و خبرگزاری بین‌المللی اسلامی با ساختاری جدید و حرفه‌ای و با فعالیتی منظم و پر توان نقش جدیدی در جهان ارتباطات ایفا نمایند تا در اطلاع‌رسانی صحیح به ملتها که همواره در معرض تبلیغات یکسویه قدرتهای انحصار طلب جهانی قرار دارند موفق‌تر عمل کرده و در نتیجه وابستگی اطلاعاتی به غرب برطرف و شکافهای دیجیتالی و علمی بین جهان اسلام و کشورهای غربی مرتفع شود.

وی با اشاره به توانمندیهای رسانه‌های گروهی در جمهوری اسلامی ایران از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" و سازمان صدا و سیما، گفت: کافی است بدانیم خبرگزاری "ایرنا" در فاصله سال ‪ ۲۰۰۳‬و برگزاری اجلاس ششم وزرای اطلاع‌رسانی ، ‪ ۶‬خروجی به زبانهای روسی ، چینی ، اسپانیولی ، فرانسوی ، صربی و ترکی در وب سایت خود ایجاد کرده که ماهانه دهها میلیون بازدید کننده دارد.

دکتر هرندی افزود : البته خروجی ایرنا به زبان عربی بیش از یک ربع قرن است که راه‌اندازی شده و با میلیونها بیننده جایگاهی ویژه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد : سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز با رویکرد ایجاد روشنگری و ارایه اطلاعات درست برای مخاطبان خود و در جهت مقابله باگردش اطلاعات یکسویه غربی ، ‪ ۷۰‬شبکه رادیویی و ‪ ۴۰‬شبکه تلویزیونی را به بیش از ‪ ۳۰‬زبان راه اندازی کرده که برای مخاطبان مسلمان و غیرمسلمان خود برنامه تولید و پخش می‌کند.

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران آمادگی این دو سازمان را با تمام ظرفیتهای فنی و نیروهای حرفه‌ای خود برای همه گونه همکاری با سازمان‌های رادیو و تلویزیون و خبرگزاریهای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای اطلاع‌رسانی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی اعلام می‌دارد.

دکتر هرندی با تاکید بر ضرورت تعامل سازنده و اصول گرایان با رسانه‌های غربی گفت : برای رسیدن به این هدف ، تسهیل سفرخبرنگاران کشورهای اسلامی به دیگر کشورها ، برقراری ارتباط ارباب رسانه‌های جمعی کشورهای اسلامی با دست اندرکاران رسانه‌های این کشورها ، تسهیل آمد و شد خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی به کشورهای اسلامی برای ملاحظه واقعیت‌های جوامع مسلمان از نزدیک و عینیت بخشیدن به اخبار و گزارشهای ارسالی آنها همچنین بهره‌گیری از نظرات صاحب نظران رسانه‌ای برای آموزش و تقویت کادرخبری کشورهای اسلامی می‌تواند از جمله تعاملات سازنده بین جوامع اسلامی و جهان بیرون از خود باشد.

کد خبر 4064

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز