پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تداوم گفت وگوی خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ابراز خشنودی و تصریح کرد که درگیری به نفع هیچ گروهی نیست.


به گزارش ایرنا وی در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: در سفری که داشتم، پرونده هسته‌ای ایران بررسی شد و فرصتی پیش آمد تا با رهبران ایران ملاقات داشته باشم.

"از این که شنبه گذشته ملاقات بین خاویر سولانا و علی لاریجانی انجام شد و ملاقات دیگری هم روز پنجشنبه برگزار می‌شود خیلی خوشحال هستم و این نشاندهنده تغییراتی در روند این مذاکرات است".

دبیرکل سازمان ملل افزود: "وقتی که در ایران بودم ایرانیان گفتند که آنها تعلیق غنی سازی اورانیوم را بعنوان یک پیش شرط قبول نمی‌کنند ولی به عنوان قسمتی از مذاکرات، تعلیق می‌تواند در دستور کار باشد".


عنان گفت: اکنون و با شروع مذاکرات، گزارشاتی وجود دارد که حاکی از مفید و مثمر ثمر بودن این مذاکرات است. امیدوارم که دور بعدی هم به همین اندازه مفید باشد و راه‌حلی صلح‌آمیز برای این مساله پیدا کنیم.


وی اظهارداشت: می‌توانم بگویم که در منطقه اضطراب زیادی در این مورد وجود دارد و بسیاری از رهبران به من می‌گویند "ما نمی‌توانیم بحران دیگری در این منطقه داشته باشیم."
دبیرکل سازمان ملل گفت: من از ایرانیان درخواست می‌کنم تا با جامعه بین‌الملل واقعا کار کنند و با زدودن ابر ابهام از برنامه هسته‌ای خود اجازه دهند که این مهم انجام شود.


خبرنگار ایرنا در این نشست مطبوعاتی از عنان پرسید: شما به‌عنوان دبیر کل سازمان ملل برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای چه اقدامی انجام داده‌اید و آیا کوشیده‌اید و یا در ماههای آتی خواهید کوشید تا اسرائیل را برای پذیرش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای "ان پی تی" ترغیب کنید؟

دبیر کل سازمان ملل با طفره رفتن از پاسخ مستقیم به این پرسش گفت که "در سفری که به خاورمیانه داشتم مساله اسرائیل در صدر مذاکرات بود و حتی وقتی که در مورد ایران صحبت می‌کردیم گاهی اوقات این سووال مطرح می‌شد که چرا درباره ایران صحبت می‌کنیم ولی درمورد اسرائیل سخنی به میان نمی‌آید.


عنان افزود: مساله این است که ایران عضو ان پی تی است و تعهداتی نسبت به جامعه بین‌الملل دارد و از ایران خواسته شده تا به این تعهدات عمل کند.


در مورد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای، بیشتر رهبران منطقه ترجیح می‌دهند که ناحیه بدون تسلیحات هسته‌ای داشته باشند و مسابقه تسلیحاتی چه در جهت سلاحهای متعارف و چه برای تسلیحات هسته‌ای باید متوقف شود.


وی در ادامه گفت که در مذاکرات بین لاریجانی و خاویر سولانا تغییر کمی دیده شده که مثبت است و ایران می‌خواهد تا تعلیق غنی‌سازی در حین مذاکرات مطرح شود در حالی که طرف مقابل غنی‌سازی را قبل از انجام مذاکره درخواست کرده است.


عنان تصریح کرد که وقتی که پای صحبت هر دو طرف برنامه هسته‌ای ایران بنشینیم متوجه می‌شویم که هر دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند و باید اعتمادسازی صورت بگیرد.


وی ادامه داد: "اگر ایران چیزی را مخفی نمی‌کند باید پروتکل الحاقی را هم قبول کند و به بازرسان اجازه دهد تا به هر جا که لازم است بروند".


دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به این سووال یکی از خبرنگاران که تا کی و چه حد باید صبر کرد و به ایران مهلت داد گفت: مهم این نیست که تا چه حد صبر کنیم و چه قدر زمان لازم است بلکه باید مذاکرات را شروع کرد و براساس روند مذاکرات و این که تا چه حد این مذاکرات مثبت است حرکت کرد و تصمیم گرفت.


عنان در پاسخ به این سووال که "شما اعلام کردید که در سفر خود به ایران به نتایج خیلی خوبی رسیده‌اید و این نتایج چه هستند"، گفت که جزییات مذاکرات خود را با رئیس جمهور ایران و سوریه نمی‌تواند فاش کند ولی مذاکرات مثبت بوده است.


وی درباره حمله آمریکا به عراق و نظر رهبران خاورمیانه در این مورد گفت که اکثر رهبرانی که در خاورمیانه با وی صحبت کردند می‌گویند که حمله به عراق برای آنان یک فاجعه بوده است و بسیاری از این رهبران فکر می‌کنند که آمریکا باید تا زمانی که امنیت در عراق برقرار می‌شود در این کشور بماند ولی برخی دیگر از رهبران بخصوص سران ایران معتقدند که حضور آمریکا در عراق مشکل اصلی است و باید از عراق بیرون برود.


او تصریح کرد: "آمریکا در وضعیتی است که نه می‌تواند بماند و نه می- تواند برود ولی اگر قرار به ترک عراق باشد باید بهترین زمان را انتخاب کند".


دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سووال که "آیا شما فکر نمی‌کنید که درمورد برنامه هسته‌ای ایران باید به تهران فرصت بیشتری داده شود" گفت که مذاکرات در این مورد ادامه دارد و همانطور که گفتم از نتیجه مذاکرات سولانا و لاریجانی خشنود هستم.


عنان گفت که جزییات کمک ایران برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر وی به تهران مورد بحث قرار نگرفت.


دبیر کل سازمان ملل در نشست مطبوعاتی خود تصریح کرد که قطعنامه ‪۱۷۰۱‬ شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند ظرف سه تا شش ماه انجام شود و پس از آن مسائل فلسطین و دیگر مسائل منطقه را می‌توان حل کرد.


دبیر کل سازمان ملل گفت که مذاکرات او با رئیس جمهوری سوریه سازنده بوده و مقام‌های سوریه و لبنان قبول کرده‌اند تا قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬اجرا شود و قرار است که آلمان کمکهای فنی خود را برای کنترل مرزها و گشت زدن در مناطق مربوطه به لبنان و سوریه بدهد و این دو کشور این پیشنهاد را پذیرفته‌اند.


عنان ادامه داد که حزب الله هم اجرای قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬را قبول کرده است و سوریه و لبنان گفته‌اند که پس از رسیدگی به مزارع شبعا باید به مساله ارتفاعات جولان رسیدگی شود.


وی که پس از سفر خاورمیانه‌ای خود با خبرنگاران صحبت می‌کرد، نسبت به این که در گزارش او اشاره‌ای به مساله مزارع شبعا نشد گفت که ظرف ‪ ۳۰‬روز نمی توان به همه مسائلی که مورد مذاکره است پرداخت ولی این موضوع در گزارشات آینده مورد نظر قرار می‌گیرد.


دبیر کل سازمان ملل درباره زنده بودن دو سرباز به اسارت درآمده اسرائیلی توسط جنبش مقاومت لبنان گفت که نماینده ویژه او در منطقه فعال است و به محض اینکه خبری دریافت کند آن را منعکس خواهد کرد.


عنان در مورد نقشه راه و مذاکرات گروه چهارجانبه گفت که هفته آینده ملاقات این گروه انجام می‌شود و گزارشاتی رسیده که "محمود عباس" رهبر تشکیلات فلسطین با حماس به نتایجی رسیده‌اند که این پیشرفت قابل توجهی است.


وی تصریح کرد که به‌گفته عباس همه اعضای دولت حماس قرار است که موافقت- نامه‌هایی را که سازمان آزادیبخش فلسطین داشته محترم بشمارند و این می تواند به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل پاسخ دهد که در این صورت کمکهای مالی به دولت فلسطین شروع می‌شود. مدت شش ماه است که کارمندان دولت فلسطین حقوق نگرفته‌اند و وضعیت پیچیده‌ای ایجاد شده‌است.


دبیرکل سازمان ملل همچنین از آزادی ‪ ۱۸‬نفر از اعضای مجلس فلسطین که توسط اسرائیل ربوده شده بودند، ابراز خرسندی کرد.


در پاسخ به این سووال که چرا سازمان ملل به سودان نیرو نمی‌فرستد درحالی که در سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی نظر عنان طور دیگری بوده "گفت که زمان عوض شده است. در حال حاضر نیروهای سازمان ملل در قسمتهای مختلف هستند و یا به مناطق مختلف باید اعزام شوند. بیش از ‪ ۱۵۰‬هزار نیرو در عراق است و نیروهای سازمان ملل به کوزوو، لبنان و تیمور شرقی رفته یا باید بروند.


"سودانی‌ها گفته‌اند که با اعزام نیروهای سازمان ملل به این منطقه موافقت نمی‌کنند و اگر یک عراق دیگر جهان می‌خواهد پس نیرو به سودان اعزام کنند".


وی در پاسخ به این سووال که رابطه او با دولت آمریکا چگونه است گفت که او رابطه خوبی با "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا دارد و البته برخی‌از افرادی که در واشنگتن کار می‌کنند با او رابطه خوبی ندارند که این امری طبیعی است.


عنان احتمال این که یک سال دیگر به کار خود ادامه دهد را رد کرد و گفت: اول این که او فرصت ندارد و دوم این که هیچ کس از او چنین درخواستی نکرده است و کشورهای عضو سازمان ملل سه ماه فرصت دارند تا دبیر کل بعدی را انتخاب کنند.

کد خبر 4081

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز