به گزارش ایلنا، سردار" محمد حسین حمیدی" در سفر یک روزه خود به سمنان ضمن شرکت در کمیسیون امنیت راههای استان با حضور در حاشیه محور تهران-مشهد در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: طرح تابستانه چند روزی است که آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه سمنان در مرکز کشور قرار گرفته و کریدور غرب به شرق است و ترددهای بسیاری در آن انجام می شود، سمنان از استان هایی است که در اولویت کاری ما برای سرکشی، نظارت و شرکت در جلسات استانی قرار دارد و این سفر ما نیز به منظور هماهنگی بیشتر بین دستگاه های متولی امر حمل و نقل صورت گرفت.
- خستگی و خواب آلودگی رانندگان، عامل مهم تصادفات در سمنان
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که اقدامات پلیس در حوزه تصادفات در استان سمنان را جویا شده بود، اظهار داشت: برنامههای پلیس راه متنوع و تاثیرگذار است، خستگی و خواب آلودگی یکی از علل مهم در وقوع سوانح در محورهای کویری استان سمنان است، به طور مثال نرخ حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی در کشور حدود ۴۰ درصد است در حالی که در استان سمنان حدود ۶۰ درصد می باشد.
سردار حمیدی افزود: برای کنترل این حوادث بخشی از اقدامات مربوط به زیرساختها از جمله احداث استراحتگاههاست که رانندگان را ترغیب به توقف و استراحت نماید و بخش دیگر مربوط به برنامههای فرهنگی و آموزشی است که رانندگان را آگاه کند تا قبل از سفر به اندازه کافی استراحت کنند و در طول سفر نیز توقفهای لازم را انجام دهند و قسمت سوم هم نظارت وکنترل پلیس است که میتواند در حوزه معاینه فنی خودروها، نحوه رانندگی، کنترل ناوگان مسافربری و تشدید نظارتها در راستای کاهش سوانح رانندگی اقدام کنند.
- هر تابستان ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور جان میبازند
حمیدی با اشاره به جان باختن حدود ۵۰۰۰ نفر در جادههای کشور در تابستان سال گذشته، اظهار داشت: علی رغم اینکه در سالهای اخیر تقریباً روند کاهشی خود را در حوزه تلفات جادهای حفظ کردهایم، ولی جان باختن ۵۰۰۰ نفر در فصل تابستان بسیار ناراحت کننده و غم انگیز است، این آمار در طول سال در جادههای برون شهری و معابر شهری نزدیک به ۱۶ هزار نفر میشود.
این مسئول ارشد ترافیکی کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم معادله کاهش سوانح ترافیکی را به دو نیم تقسیم کنیم، ۵۰ درصد کار مربوط به اقدامات دولت و حوزههای راهداری، سازمانهای امدادی و پلیس است که باید با اقدامات سخت و نرم افزاری خود ایمنی ترافیک را ارتقاء دهند، اما نیم دیگر این معادله برعهده رانندگان و همراهان آنان است. اگر بخواهیم با نگاهی تک بعدی به این موضوع بپردازیم، بدون تعارف هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمیتواند اقدام موثر و پایداری را در روند کاهشی سوانح انجام دهد، ولی تلاشهای همگانی و مشارکتی میتوانند بسیار تاثیرگذار باشد.
- مدیریت تعطیلات در کشور ضروری است
رئیس پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری که موضع پلیس درباره تعطیلات کشور و تعیین تعطیلات زمستانه برای تقسیم مسافرتها به چه صورت است، بیان داشت: یکی از تفاوتهای ما با بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سازماندهی تعطیلات رسمی است. مهمترین تعطیلات در کشور ما که بستر مسافرتها را فراهم میآورد در دو مقطع عید نوروز و تابستان متمرکز شده است که انبوهی از سفرها در این ایام رخ میدهد. در حالی که در این کشورها تعطیلات را در طول سال تقسیم میکنند و این روند امری ثابت نیز میباشد، در این شرایط مردم با برنامهریزی دقیق و اصولی سفرهای خود را در طول ایام سال توزیع میکنند.
وی ادامه داد: در حالی که در کشور ما بخش قابل توجهی از مردم در بازه زمانی کوتاه مدت وارد جادهها میشوند که این امر خود آسیبهای متعددی به همراه دارد، هم گرههای ترافیکی ایجاد میکند و هم حوادث را افزایش میدهد. یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون ایمنی راه نیز هم بوده است که در تعطیلات کشور بازنگری شود، ما نمیگوییم تعطیلات کم یا زیاد شود، نظر ما این است که نحوه توزیع تعطیلات مدیریت شود که این امر خود آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد؛ از جمله اینکه هتلها، مهمانسراها و مراکز اقامتی و تفریحی و گردشگری میتوانند با برنامه ریزی دقیق پذیرای مسافران باشند.
به گفته سردار حمیدی در شرایط کنونی به ویژه در نوروز و تابستان در برخی شهرها آنقدر تراکم و انباشت جمعیت زیاد است که خدمات افت میکند و تامین اصلیترین نیازهای مردم از جمله آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه میشود، در حالی که همین مراکز در بخش زیادی از ایام سال، بدون مهمان و مسافر به سر میبرند، اینجاست که ضعف مدیریت تعطیلات خود را نمایان میسازد.
- جادههای کشور به ۶۰۰۰ دوربین نیاز دارد
بنابراعلام پایگاه خبری پلیس، روند هوشمند سازی نظارت بر ترافیک کشور سوال دیگری بود که حمیدی در پاسخ به آن گفت: از بدیهیات جامعه ترافیکی امروز استفاده از سامانههای هوشمند و الکترونیکی است. ما هم اکنون وضعیت مناسبی در این حوزه نسبت به سالهای قبل داریم. تعداد دوربینها افزایش یافته و سامانههای هوشمند از جمله "سپهتن" به خوبی بر نحوه رفتار ترافیکی شهروندان نظارت میکنند. هم اکنون بخش زیادی از دوربینهای کنترل جادهای از جمله محور تهران-مشهد را تعویض و تقویت میکنیم و این در دستور کار ما بوده و همچنان از اولویت برخوردار است.
رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه توفیق ما در این زمینه بسته به اعتباری است که نهادهای حمایتی در این زمینه اختصاص میدهند، تصریح کرد: باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد، این گونه اقدامات در مسئله تصادفات هزینه نیست، ما اگر بتوانیم با تقویت سامانههای هوشمند از سوانح ترافیکی جلوگیری کنیم، به واقع ازهزینههای گزاف درمانی، اجتماعی و اقتصادی که پس از وقوع هر سانحه تحمیل میشود، جلوگیری کردهایم.
این مسئول انتظامی با اشاره به اجرای فاز نخست نصب دوربینهای هوشمند در جادههای کشور و تقویت سامانههای الکترونیکی، تصریح کرد: در این مرحله ۲۰۰۰ دوربین در ۳۵ هزار کیلومتر از جادههای پرتردد کشور نصب که با دوربینهای قبلی ۲۴۰۰ دستگاه میشود. البته نیاز کشور در حال حاضر حداقل ۶۰۰۰ دستگاه دوربین است که ما این نیازمندی را به نهادهای مرتبط اعلام کردیم. به واقع کلیه محورهای کشور با فواصل مناسب و منطقی باید مورد پوشش این سامانهها قرار گیرد.
- خودروی باکیفیت، ایمن و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد
وضعیت ایمنی و کیفیت خودروها مسئله دیگری بود که مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت و سردار حمیدی در پاسخ به آنها به این نکته اشاره کرد: یکی دیگر از مسائل مهم و اساسی در کاهش تصافات و تلفات ناشی از آن ایمنی خودرو است. تئوری حاضر در شرکتهای خودروسازی کشورهای پیشرفته این است که تصادفات کم نمیشود، ما باید خودرویی بسازیم که در تصادفات سرنشینان آن مجروح نشوند و جان خود را از دست ندهند. آنقدر آپشنهای جدید در راستای تقویت ایمنی خودرو در این کشورها زیاد شده که بعضاً فانتزی و نمایشی جلوه میکند، در حالی که به واقع این شرکتها در حوزه ایمنی کار کردهاند.
وی ادامه داد: به نظر شما خودرویی که شما را در طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری به اندازه چندین روز کار زیاد خسته میکند با خودروی با کیفیتی که باعث خستگی راننده و سرنشینان نمیشود یا پس از خروج از جاده و وقوع سانحه با تجهیزات ایمنی مانع از ورود ضربه به سرنشینان میشود، متفاوت نیست؟
رئیس پلیس راه راهور ناجا در پایان تاکید کرد: اگر میخواهیم اقدامی اساسی انجام دهیم باید برای خودروهای ایمن یارانه اختصاص دهیم نه اینکه عوارض اعمال کنیم و قیمت آنها را افزایش دهیم، یارانه دهیم تا این خودرو با قیمت پایین در اختیار عموم مردم قرار گیرد، نه اینکه خودروی ناایمن با قیمت پایینتر و خودروی ایمن با قیمت بالا به فروش برسد. این معادله با ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات سوانح رانندگی سازگار نیست.
نظر شما