همشهری آنلاین: کنگره آمریکا که یک گزارش اشتباه را از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران منتشر کرده است، سعی کرد اشتباه خود را به طور غیر رسمی توجیه کند.

 

خبرگزاری اتریش از وین گزارش کرد، یک سخنگوی کمیته اطلاعات جاسوسی کنگره آمریکا اعلام کرد که اشتباه واقعی در گزارش وجود ندارد.

در گزارش این کمیته در زیرنویس یکی از عکس‌ها ادعا شده بود که ایران موادی با قابلیت استفاده در تسلیحات هسته‌ای را تولید کرده است. این سخنگو اعتراف کرد که این امر در حال حاضر صحیح نیست و ادامه داد که این ادعا به طور خاص در متن اصلی گزارش ذکر نشده است.

در حال حاضر این کمیته هنوز تصمیم نگرفته است به صورت رسمی به نامه اعتراض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

اشتباه و گمراه‌کننده
اما در همین حال بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد شدیدی را به گزارش کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا وارد کرده‌اند.[سابقه موضوع]
در نامه اعتراض‌آمیز آژانس که برای رییس این کمیته کنگره آمریکا ارسال شده، بخشی از این گزارش "اشتباه و گمراه‌کننده" توصیف شده است.
کنگره این گزارش را در 29 صفحه و در روز 23 اوت منتشر کرده است. بنا به اعلام آژانس این تلقی که ایران اورانیوم را به میزانی که برای تولید بمب اتمی نیاز باشد، غنی کرده، اشتباه است.
آژانس همچنین اعلام کرد که این گزارش ادعاهایی گمراه‌کننده را در خود جای داده است چرا که به این نتیجه رسیده است که برنامه هسته‌ای ایران به منظور تولید سلاح هسته‌ای دنبال می‌شود. یکی از همکاران عالی‌رتبه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه آژانس را برای کنگره آمریکا نگاشته است.
واقعیات وارونه
یک دیپلمات با اشاره به گزارش کنگره آمریکا گفت: "واقعیت‌ها وارونه جلوه داده شده‌اند و تلاش شده است که یکپارچگی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نابود شود."
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 2003 میلادی به بررسی دقیق برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است. تاکنون مقامات این آژانس هیچ مدرکی دال بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه نکرده‌اند.

کد خبر 4127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز