وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که دولت اوکراین خواهان شروع مذاکره برای برچیدن پایگاه دریایی روسیه در خاک اوکراین است.

تنها پایگاه دریایی روسیه در آب‌های گرم، در بندر سباستوپل  در شبه‌جزیره کریمه در اوکراین قرار دارد. نیروی دریایی مستقر در این پایگاه می‌تواند از طریق دریای سیاه وارد آب‌های گرم بین‌المللی شود.

این بندر پس از فروپاشی شوروی، محل مناقشه جدی بین روسیه و اوکراین و نیز  روسیه و آمریکا بوده است. در دوره ریاست‌جمهوری بوریس یلتسین در روسیه، دومای روسیه  قانونی مبنی بر این‌که بندر سباستوپل جزو خاک روسیه است، به تصویب رساند.

اما آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را صادر و مصوبه پارلمان روسیه را لغو کرد. پس از این ماجرا در سال 1997 بین روسیه و اوکراین قرارداد اجاره بندر سباستوپل به‌مدت 20 سال امضا شد که با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که تا سال 2017 (سال انقضای مدت قرارداد اجاره) چیزی نمانده و ما خواهان شروع مذاکره با مسکو برای برچیدن پایگاه نیروی دریایی روسیه هستیم اما روسیه همواره درخواست مذاکره را رد کرده است.

روسیه سالانه 100 میلیون دلار از محل فروش گاز به اوکراین حق‌الاجاره می‌پردازد.

پس از این‌که سال گذشته در فصل زمستان، روسیه ارسال گاز به اوکراین را برای درخواست قیمت بیشتر آن متوقف کرد، اوکراینی‌ها هم درخواست افزایش اجاره‌بهای پایگاه سباستوپل را مطرح کردند اما روسیه تاکنون با این درخواست موافقت نکرده است.

کد خبر 41575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز