یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفر بوش به بحرین و مصر با تظاهرات مخالفان آمریکا در این کشور‌ها همراه بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، دهها تن از مردم بحرین با برپایی تظاهراتی در مقابل سفارت آمریکا در منامه ضمن محکوم کردن سفر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند تا جهت تحقق صلح در خلیج فارس و خاورمیانه تلاش کند.

تظاهر کنندگان بحرینی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: از ایجاد آتش جنگ و تنش در منطقه دست بردارید و برای تحقق صلح و ثبات تلاش کنید.

Women, carrying anti-Bush placards protest outside the US Embassy in Manama

یکی از این شرکت کنندگان در این تظاهرات به خبرگزاری کویت گفت: ما دیدگاه خودمان را بیان کرده‌ایم و می‌خواهیم که پیاممان مبنی بر اینکه سیاست‌های اشتباه آمریکا عامل مشکلات و بحران منطقه است، به آمریکایی‌ها ابلاغ شود.

تظاهر کنندگان بحرینی سعی داشتند وارد سفارت آمریکا در منامه شوند تا نامه‌ای را به اعضای سفارت تقدیم کنند اما نیروهای پلیس بحرین مانع از این امر شدند.

تظاهر کنندگان بحرینی تاکید کردند که قصد دارند از این طریق اعتراضشان را به مسئولان آمریکایی ابلاغ کنند.

شبکه‌ تلویزیونی الجزیره نیز تصاویری از تظاهرات بحرینی‌ها در منامه پخش کرد که طی آن تعدادی از تظاهر کنندگان بحرینی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "بوش به خانه‌ات بر گرد". "جنگ جدید نمی‌خواهیم". "منطقه‌ی ما را رها کنید".

از سوی دیگر پیش از سفر بوش به قاهره بسیاری از احزاب و گروه‌ها و فعالان سیاسی مصر مخالفتشان را با سفر قریب الوقوع وی به این کشور اعلام کردند.

محمد مهدی عاکف، دبیر کل حزب‌ اخوان المسلمین مصر به شبکه‌ الجزیره گفت: استقبال مقام‌های مصری از مردی که با بی‌عقلی جهان عرب و اسلام را ویران ساخته و در نشستش با صهیونیست‌ها از اقدامات آنها علیه مردم فلسطین حمایت کرده، عجیب است.

وی هم چنین از ممانعت مقام‌های مصری از برگزاری تظاهرات‌های اعتراض آمیز گروه اخوان المسلمین در اعتراض به سفر بوش ابراز تاسف کرده و آن را نشانه‌ تحریم‌های دولت مصر علیه این گروه دانست.

انجمن روزنامه‌نگاران مصری نیز اعلام کرد که قصد دارد تجمع اعتراض آمیزی را مقابل سفارت آمریکا در قاهره برگزار کند.

منتصر الزیات، یکی از مقام‌های کمیته‌ آزادی‌ها در مصر تاکید کرد: از تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی و ملی مصر خواسته شده تا در این تجمع اعتراض آمیز شرکت کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود با مشارکت بی‌سابقه و گسترده‌ی مصری‌ها در این تجمع روبه‌رو شویم.

زیات هم‌چنین نسبت به اقدام احتمالی نیروهای امنیتی مصر در ممانعت از برگزاری این تظاهرات مقابل سفارت آمریکا ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد: پیام ما به بوش این خواهد بود که از سفرش استقبال نمی‌کنیم و چنانچه حکومت مصر از این سفر استقبال کند مردم این کشور با آن مخالف هستند و این نشان می‌دهد که حکومت به نام مردم با بوش مذاکره نمی‌کند.

وی ادامه داد: مصری‌ها و تمامی عرب‌ها و مسلمانان بوش را جنایتکار جنگی می‌دانند که به خاطر جنایت‌هایش در حق مردم عرب در عراق و فلسطین باید محاکمه شود.

وی افزود: مسلمانان بوش را مسئول گرسنگی بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی تحریم شده در نوار غزه و تحریک دولت صهیونیستی علیه سوریه ، لبنان و ایران می‌دانند.

رییس مرکز پژوهشی یافا نیز سفر بوش به منطقه را از نظر استراتژیکی بی‌ارزش دانست و افزود: این سفر بیشتر یک سفر تبلیغاتی و گردشگری است و تنها فایده‌ آن حمایت‌های معنوی از اسراییل است.

وی تصریح کرد: بوش هم چنین در این سفر می‌تواند سلاح‌های آمریکایی را به کشورهای حوزه‌ی خلیج [فارس] بفروشد و با ایجاد رعب و وحشت بین این کشورها نسبت به ایران قرارداد‌های بزرگ تسلیحاتی با کشورهای خلیج فارس امضا کرده و زمینه را برای تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران فراهم سازد.

مدیر مرکز یافا موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا در قبال مصر و لغو بخشی از کمک‌های واشنگتن به قاهره را عجیب ندانسته و افزود: انتظار چنین چیزی را داشتیم زیرا طی سی سال اخیر دولت مصر بدون در نظر گرفتن جایگاهش به عنوان یک کشور بزرگ عربی در مقابل آمریکا از بسیاری از حقوقش چشم پوشی کرده و همکاری‌های مجانی اعطا کرده است.

مصطفی بکری، روزنامه‌نگار و از نمایندگان مستقل پارلمان مصر نیز از مقامات این کشور خواست تا از ورود بوش به قاهره جلوگیری کنند.

وی بوش را جنایتکار جنگی توصیف کرده که مسئول کشتار بیش از یک میلیون شهروند عراقی و حمله به یک کشور عربی دوست است.

وی هم چنین بوش را به حمایت‌های مالی از کسانی متهم کرد که آنها را مزدور آمریکا نامید که خواهان دخالت‌های نظامی آمریکا در مصر به بهانه‌ی تحقق اصلاحات هستند.

کد خبر 41641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز