به گزارش ايسنا، الهام کریمی با بیان این که جلسات کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران از خرداد ماه سال ۹۵ آغاز شده است، اظهار کرد: این کمیته تقریبا هر ماه یک جلسه با حضور نمایندگانی از معاونتهای مختلف شهرداری، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ... تشکیل داده است.
وی درباره اقدامات مثمرثمر کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران توضیح داد: از اقدامات موثر این کمیته میتوان به تهیه نقشه حریم صوتی بزرگراهها، اولویتبندی بزرگراههای شهر تهران جهت اجرای طرحهای کاهش آلودگی صوتی، تدوین دستورالعمل نحوه تست صدای خودروها و موتورسیکلتها در مراکز معاینه فنی، بررسی اپیدمیولوژیک تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسمی و بهداشت روانی شهروندان و ... اشاره کرد.
این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران اقدامات دیگری در دست بررسی و اقدام دارد که باید با همکاری سایر دستگاهها به سرانجام برسد، تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای کامل مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان که درباره عایقبندی و تنظیم صدا از طریق الزام به دو جداره کردن پنجرهها، جانمایی مناسب فضاهای داخلی ساختمان و شکل و ترکیب خارجی آنهاست کمک بزرگی در این راستا خواهد بود.
- ساختمانسازی، دومین منبع مهم آلودگی صوتی در تهران
کریمی ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آلودگی صوتی در شهر تهران بعد از ترافیک، ساختمانسازی است. در کشور ما تاکنون قوانین و مقرراتی برای این موضوع تصویب نشده و حدود مجازی برای تجهیزات و ماشینآلاتی که در ساختمانسازی استفاده میشود تعیین نشده است، بنابر این شناسایی عوامل آلاینده صوتی حین و ناشی از عملیات ساختمانی و طرحهای عمرانی شهری و ارائه راهکارهای حذف و کاهش این آلایندهها در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
وی در ادامه با بیان این که در زمینه تست صدا در مراکز معاینه فنی نیز دستورالعملی با توجه به شرایط بومی کشورمان تهیه شده است، گفت: با اجرای این دستورالعمل در حداقل زمان و با دقت قابل قبول میتوان صدای منتشره از اگزوز خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلتها را اندازهگیری کرد.
این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: این دستورالعمل در حال سیر مراحل اداری و قانونی جهت تصویب است و در صورت اجرایی شدن ایران اولین کشور خاورمیانه خواهد بود که در مراکز معاینه فنی تست صدا را الزامی کرده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در آیندهای نزدیک قانونی برای اجبار استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای برقی در مناطق که شرایط خاصی از نظر آلودگی صوتی دارند، مانند بازار در نظر گرفته شود، همچنین امیدواریم آییننامهای برای راهکارهای کاهش آلودگی صوتی ناشی از فعالیتهای ساختمانی و عمرانی تدوین و تصویب شود.
نظر شما