مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا تاکید کرد: با وجود آنکه در چارچوب اجرایی سیاستهای جدید ارزی دولت بنا بر آن بود که ایرلاینها از طریق سامانه نیما ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، تاکنون و با وجود گذشت چند هفته امکان دسترسی به این ارز برای شرکتهای هواپیمایی فراهم نشده است.
به گفته وی، به دنبال این اتفاق ایرلاینها مجبور شدهاند بسیاری از هزینههای خود را به شکل غیرنقدی و با وعده آینده اجرا کنند یا برای سیاستهایی که امکان به تاخیر انداختن آنها وجود نداشته، ارز را به شکل نقدی و از بازار آزاد تامین کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: هر چند شرکتها در طول این چند هفته اوضاع را مدیریت کردهاند اما در صورتی که تغییری در شرایط ایجاد نشود، عملا فشارهای موجود شرایط را برای بسیاری از آنها دشوار و غیرقابل تحمل خواهد کرد.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی جدید برای تمدید زمان اجرای طرح متعادلسازی بازار بلیت پروازهای داخلی در دستور کار قرار دارد، نیز گفت: هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده است اما فردا (دوشنبه بيست و ششم شهريورماه) جلسهای داریم که در جریان آن احتمالا ابعاد مختلف اجرایی شدن طرح فعلی بررسی شده و احتمالا برای ماهها یا هفتههای پیش رو نیز تصمیماتی جدید اتخاذ شود.
به گزارش ایسنا، به دنبال بالا رفتن نرخ ارز در ماههای گذشته یکی از اصلیترین بازارهایی که شوک قیمتی بزرگی را تجربه کرد، بازار بلیت هواپیما بود.
پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی به ایرلاینها اختصاص نخواهد یافت و آنها باید از سامانه نیما ارز دریافت کنند، قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرها به بیش از دو برابر رسید.
به دنبال این اتفاق و با کاهش قابل توجه تقاضا برای سفرهای هوایی، شرکتهای هواپیمایی در جلسهای با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری بستهای را نهایی کردند که در چارچوب آن قیمت بلیت پروازهای داخلی تا پایان شهریور ماه سال جاری متعادل شده و شرکتها اجازه نداشتند که تا سقف بیش از ۱۰ درصد آن را افزایش دهند.
به دنبال رسیدن به روزهای پایانی شهریور، بار دیگر این نگرانی به وجود آمده که در صورت تمدید نشدن این بسته حمایتی احتمال بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما وجود دارد که البته به نظر میرسد تصمیم نهایی در رابطه با آن در جلسه مشترک ایرلاینها اتخاذ خواهد شد.
نظر شما