به گزارش مهر، فرشید باباخانی معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس ترافیک و آلودگی هوا در روزهای پایانی شهریور ماه و هفتههای آغازین مهر ماه به ویژه در تهران افزایش چشمگیری دارد. در نیمه دوم سال آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی و از طرفی ترافیک ناشی از آمد و شد بهدلیل بازگشایی مدارس افزایش پيدا میكند.
باباخانی با اشاره به اینکه شهر تهران به عنوان یک کلانشهر پر جمعیت به لحاظ آلودگی هوا در مرتبه بالایی قرار دارد که بهداشت و سلامت ساکنان این شهر را تهدید میکند، تاکید کرد: از جمله آلایندههای خطرناک در هوای این شهر ترکیبات آلی فرار نظیر بنزن بوده که منجر به بروز سرطان و بیماریهای مشابه میشود. از این رو شناسایی و کنترل این آلاینده از الزامات تمهیدات زیست محیطی شهری است.
وي افزود: با انتخاب تعدادی از نقاط آلوده شهر تهران به منظور بررسی مناطق آلودهتر امکان مدلسازی و برآورد دقیقتر آلودگی شهر تهران ممکن میشود. غلظت محیطی ترکیبات آلی فرار (بنزن) با روش نمونهبرداری غیرفعال در ۲۲ منطقه شهر تهران در سالهای گذشته به طور گستردهای در بازه زمانی یکساله بررسی شده است.
به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمونهبرداری به روش غیرفعال، یک تکنیک بسیار مرسوم برای اندازهگیری سطح ترکیبات آروماتیک - بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلنها و تری متیل بنزنها - در محیط داخل، محل کار و محیط بیرون است. چراکه روش آسان و مقرون به صرفه بوده و فاقد الزاماتی چون تامین برق و تعمیر و نگهداری است. همچنین، این روش، مطالعات انجام شده را با نظارت و پایش بیشتر برای سنجش و شناسایی تغییرات آلایندهها در یک محیط کوچک و بزرگ مقیاس، تسهیل میكند. از طرفی در حال حاضر آنالایزرهای آنلاین جهت نمونهبرداری مداوم و صحیح این آلاینده خطرناک و سرطانزا در شهر تهران وجود ندارد بنابراين بهترین مرجع و روش برای شناسایی این گروه از ترکیبات آلی فرار استفاده از روش نمونهبرداری غیرفعال خواهد بود که از گستردگی، سهولت در نصب و راهاندازی و دقت و صحت بالایی برخوردار است. نمونهبرداری فراگیر با این روش در سالهای ۱۳۹۴-۱۳۹۳انجام شد و نتایج حاصل شده به وضوح صحت این روش را روشن ميكند.
وی افزود: در حالی به روزهای آغازین سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس نزدیک میشویم که کارشناسان و مسئولان با پیشبینی افزایش آلودگی هوای پایتخت و بر اساس نتایج نمونهبرداری مشابه با دوره یکساله در بیش از ۱۷۰ نقطه در شهر تهران اعلام کردند که جدیدترین اندازهگیریهای انجام شده نشان میدهد میزان آلاینده سرطانزای شناخته شده بنزن در هوای پایتخت بیش از ۳.۵ برابر حدود مجاز توصیه شده در دنیاست.
باباخانی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای توسعهیافته، توسعه حمل و نقل عمومی و ارایه گسترده خدمات الکترونیکی و اینترنتی را مهمترین راهکارها در کاهش آلودگی هوا شناخته شدهاند. نحوه سوختگیری صحیح و جلوگیری از هدر رفت بنزین و مشتقات نفتی در هنگام سوختگیری و اصلاح الگوی مصرف سوخت و رانندگی نیز از جمله اقدامات شهروندان در کاهش مواجهه با این ماده سرطانزا است.
از سوی دیگر شهرداری تهران نیز از محل بودجه مصوب خود، اقدام به توسعه شبکه حمل و نقل سریعالسیر اتوبوسرانی و ایجاد خطوط ویژه کرده است که در صورت حمایت دولت این اقدامات از نقطه اثر بیشتر و مفیدتری برخوردار خواهد شد.
نظر شما