سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی: مسئولان اپل برای راه‌اندازی سرویس‌های آیفون در چین تلاش می‌کنند.

در حال حاضر گوشی‌های آیفون با سیم کارت‌های چینی کار نمی‌کنند. چین پر جمعیت‌ترین کشور جهان همواره با تعداد زیاد کاربران تلفن همراه  روبرو بوده است و در چند سال اخیر، تلفن همراه به عنوان یکی از صنایع پردرآمد در این کشور مطرح است. به همین دلیل دولت چین نظارت ویژه‌ای بر آن داشته تا بتواند مدیریت کاملی بر آن انجام دهد.

دو شبکه تلفن همراه در این کشور طی سال‌های گذشته راه‌اندازی شده است که شرکت چاینا موبایل با 350 میلیون کاربر بزرگترین سرویس‌دهنده در جهان نیز محسوب می‌شود. این شرکت که به نوعی وابسته به دولت چین است، نقش اصلی مخابرات را در این کشور دارد و تمام تصمیمات کلی توسط مدیران این شرکت به نحوی تصمیم مدیران دولتی محسوب می‌شود.

شرکت دیگری که حدود 10 درصد از بازار را در این  کشور در اختیار دارد، شرکت چاینا یونیکام است. شرکت‌های کوچکی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که در مقایسه با چاینا موبایل، توان رقابت را ندارند و معمولا پیرو تصمیمات این شرکت هستند.

شرکت آمریکایی اپل همانند بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، متوجه بازار بزرگ و در حال رشد چین شده و قصد دارد با سرمایه‌گذاری در این کشور ، آینده خود را تضمین کند. به همین منظور کارشناسان اپل از سال گذشته تحقیقات خود را برای ورود آیفون به چین آغاز کرده‌اند.

بدیهی است که استفاده از سرویس‌های موجود بر روی آیفون نیازمند بستر مناسب در شبکه مخابراتی است که تا رفع مشکلات موجود، استفاده از آیفون در چین مقدور نخواهد بود.
تعدادی از کارشناسان چینی اعتقاد دارند که این توافق بین چاینا موبایل و اپل هرگز صورت نخواهد گرفت زیرا مشکلات فنی موجود در زیرساختارهای مخابراتی چین به شکلی است که اجازه استفاده از آیفون در این کشور را نخواهد داد.

اپل همچنین مذاکره در سایر کشورها و شبکه‌های مخابراتی را به منظور همگانی کردن  آیفون در جهان آغاز کرده است. از جمله این شبکه‌ها، شرکت‌های ژاپنی NTT DoCoMo و SoftBank، شرکت فرانسوی فرانس تلکام FTE، شرکت آلمانی دوچ تلکام DTE و شرکت اسپانیایی تلفونیکا هستند که در حال بررسی پیشنهاد اپل هستند.

لازم به ذکر است که آیفون ابزار جدید شرکت اپل است که می‌تواند علاوه بر پخش موزیک و ویدیو ، به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل شده و همچنین گوشی تلفن همراه نیز محسوب می‌شود. قیمت آن هم حدود 500 دلار است.

 Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 41756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز