سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

محمدجواد پاینده: سپاهان و لوکا همچنان به سوی جدایی در حرکت‌اند، هرچند نارضایتی و مقاومت مسئولان باشگاه اصفهانی در پایان این همکاری دوجانبه وقفه ایجاد می‌کند اما مربی کروات بر موضع خود پافشاری می‌کند و اصرار دارد تحت هر شرایطی از سپاهان جدا شود.

 اراده بوناچیچ در تحقق این اتفاق، بزرگ‌ترین مشکل مسئولان باشگاه سپاهان است. در این اراده هیچ قانون و قراردادی موثر واقع نمی‌شود و در حقیقت چاره‌ای برای سپاهانی‌ها باقی نمی‌ماند. سخت‌ترین شرایط ممکن هم تاکنون باعث تغییر نظر لوکا نشده و او همچنان بر موضع قبلی‌اش پافشاری می‌کند.

بوناچیچ شب گذشته (24 دی) وارد اصفهان شد تا در خصوص قطع همکاری با مسئولان باشگاه وارد مذاکره شود و با انجام تسویه حساب برای امضای قرارداد با باشگاه النصر مشکلی نداشته باشد. در عین حال تداوم تایید و تکذیب از سوی رسانه‌های اماراتی و مسئولان باشگاه سپاهان بر پیچیدگی موضوع جدایی بوناچیچ افزوده است.

روزنامه البیان امارات روز یکشنبه از حضور بوناچیچ در باشگاه النصر و حتی تمرینات تیم آبی‌پوش شهر دبی خبر داد. همین روزنامه روز دوشنبه به توضیح بیشتر موضوع پرداخت و از مذاکره بوناچیچ با رئیس هیأت‌مدیره در دفتر باشگاه النصر خبر داد. این روزنامه نوشت: «توافقات لازم بین دوطرف صورت گرفته و لوکا برای تسویه‌حساب با سپاهان به ایران بازمی‌گردد تا به زودی جهت حضور در تمرینات النصر به دبی بیاید.»این اتفاق شب گذشته روی داد و لوکا وارد اصفهان شد تا وقایع پیش آمده در امارات را مقابل مسئولان باشگاه سپاهان بازگو کند.

با انتشار این اخبار در رسانه‌های اماراتی و انعکاس آن در داخل کشور برخی از مسئولان و اعضای باشگاه سپاهان به تکذیب این اخبار پرداختند اما محمدرضا ساکت همچنان سکوت اختیار کرده بود.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در اولین واکنش صریح به این اخبار در گفت‌وگو با همشهری اظهارنظر در این خصوص را بی‌دلیل دانست: «دلیلی ندارد بخواهم وقتم را برای پاسخ دادن به این حرف‌ها بگذارم. آقای بوناچیچ با ما قرارداد دارند و به هیچ‌وجه هم اجازه نمی‌دهیم به تیم دیگری بروند. اگر از امارات پیشنهاد دارند، می‌توانند در پایان مدت قراردادشان بروند اما ما به مربی تیم اجازه جدایی نخواهیم داد و لوکا هم در اصفهان می‌ماند.»

با این وجود مذاکره و توافق بوناچیچ با باشگاه اماراتی قابل انکار نیست. تمایل این مربی به جدایی از سپاهان از حد شایعات رسانه‌ای گذشته و شکل جدی‌تری پیدا کرده است. حالا که لوکا تمایلی به ماندن در سپاهان ندارد، آیا می‌توان او را به اجبار در این باشگاه حفظ کرد؟

 ساکت با زیرکی به این سئوال پاسخ می‌دهد: «شما می‌خواهید از من این جواب را بشنوید که در صورت جدایی لوکا به فیفا شکایت می‌کنیم و از این حرف‌ها اما بنده این موضوع را مطرح نمی‌کنم چون اصلا قرار نیست بوناچیچ از تیم ما جدا شود. ایشان سرمربی سپاهان است و به همکاری با این مجموعه ادامه خواهد داد. ایشان چند هفته پیش آمد و گفت من از ژاپن و امارات پیشنهاد دارم. من هم گفتم آقای لوکا، ما به شما احتیاج داریم و اجازه نمی‌دهیم به تیم دیگری بپیوندید.»

گفته‌های ساکت در خصوص مخالفت صریح وی با جدایی بوناچیچ منطقی به نظر می‌رسد. مدیرعامل باشگاه اصفهانی نمی‌خواهد در کوران رقابت‌های لیگ و در آستانه آغاز رقابت‌های آسیایی چنین تغییر و تحولی در مجموعه سپاهان شکل بگیرد اما به نظر می‌رسد مربی کروات هم با در نظر گرفتن همه احتمالات اقدام به مذاکره با باشگاه اماراتی کرده است. در حقیقت لوکا برای جدایی از سپاهان به شکل غیرقانونی عمل نخواهد کرد.

 در قرارداد بوناچیچ و باشگاه سپاهان تبصره‌ای برای جدایی سرمربی وجود دارد. لوکا با پرداخت خسارت باشگاه می‌تواند از سپاهان جدا شود و به تیم دیگری بپیوندد. در خصوص مبلغ این خسارت نقل‌قول‌های متفاوتی شنیده می‌شود. این مبلغ بین 50 تا 250 هزار دلار گفته شده اما در هر صورت پیشنهاد باشگاه النصر در حدی است که خسارت سپاهانی‌ها را تامین می‌کند و بوناچیچ بر همین اساس با قاطعیت به مسئولان باشگاه اماراتی قول همکاری داده است.

 این احتمال وجود دارد که لوکا به زودی جهت عقد قرارداد رسمی و حضور در تمرینات النصر به دبی بازگردد، چراکه زمان زیادی تا آغاز بازی‌های این تیم اماراتی باقی نمانده و مسئولان باشگاه می‌خواهند مربی کروات را زودتر در اختیار داشته باشند.

ساکت هم با علم به این شرایط و امکان جدایی بوناچیچ طبیعتا به گزینه‌های موجود برای جانشینی مربی کروات فکر کرده است. تلاش سپاهان در انتخاب سرمربی جدید البته به شکل رسمی مورد تایید قرار نگرفته اما نام‌هایی از سوی اطرافیان این باشگاه مطرح می‌شود.

اوسیک یکی از گزینه‌های جدی سپاهان است. مربی اوراواردز که در فینال لیگ قهرمانان و همچنین مسابقات جام باشگاه‌های جهان سپاهان را مغلوب کرده بود. آوردن این مربی به ایران البته آسان به نظر نمی‌رسد اما تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته است.

ویرا، سرمربی اسبق تیم‌ملی عراق که این تیم را در جام ملت‌های آسیا به عنوان قهرمانی رساند، دیگر گزینه هدایت سپاهان به شمار می‌رود. ورنر لورانت، سرمربی سابق باشگاه سایپا هم نام دیگری است که به عنوان جانشین احتمالی بوناچیچ مطرح می‌شود.

در اصفهان البته برخی از قدیمی‌های مجموعه سپاهان به استفاده از مربیان بومی اعتقاد دارند اما ساکت که همواره به قهرمانی و موفقیت تیمش در رقابت‌های داخلی و آسیایی می‌اندیشد، همچنان به استفاده از مربیان موفق خارجی اعتقاد دارد و به خوبی می‌داند سپاهان با جدایی بوناچیچ به یک مربی صاحب‌نام خارجی نیاز دارد.

 با این وجود همچنان جدایی لوکا از سپاهان را نمی‌توان قطعی دانست هرچند احتمال تحقق این اتفاق از ماندن لوکا در اصفهان به مراتب بیشتر است اما مذاکرات جاری مسئولان باشگاه با مربی کروات می‌تواند تغییرات زیادی در معادلات ایجاد کند.

کد خبر 41807

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز