نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن نوشته دیوید مناشری به ترجمه محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح از سوی نشر سینا منتشر شده است.
در این نشست که سهشنبه 17 مهر ساعت 16 در خانه كتاب سرای اهل قلم برگزار میشود، محمدحسین بادامچی، غلامرضا ذاکرصالحی و عباس قیومی حضور دارند و درباره این کتاب سخن میگویند
کتاب حاضر مراحل، نحوه و نقش ورود نظام آموزشی غربی در تحول جامعه ایرانی در سه بخش: دوره قاجار، دوره رضا پهلوی و دوره محمدرضا پهلوی و یک فصل دوره جمهوری اسلامی بررسی شده است.
روششناسی و رویکرد مطالعاتی مناشری به گونهای است که با خواندن این کتاب این احساس برای خواننده به وجود میآید که «نظام آموزشی دقیقا در جای درست خود در تاریخ معاصر ایران نشسته است.» در واقع مناشری در روش مطالعه تاریخ آموزش ایران نخست نهاد آموزش را یک نهاد مستقل در نظر نگرفته و آن را در متن مناسبات آموزش و جامعه برای آموزش نقش بالادستی، اصیل، فعال و تحول ساز در نظر گرفته که برخلاف رویکردهایی است که آموزش را به عنوان یک نهاد تبعی، محافظه کار، منفعل و ثانوی در نظر میگیرند.
سوم نقش آموزش در تاریخ ایران را در نسبت با مفهوم عمیق مدرنیزاسیون تحلیل کرده که برخلاف دیدگاههای سطحیتری است که با وسط گذاشتن مفهوم توسعه، به سادگی غایت دارلفنون را خدمن به توسعه نظامی، غایت تاسیس دانشگاه تهران را تامین دانش و نیروی انسانی جاده کشی و راه آهن و هدف از تاسیس دانشگاه آریا مهر را پرورش متخصصان مورد نیاز فولاد و ذوب آهن اصفهان تلقی میکند.
نظر شما