همشهری آنلاین: رئیس جمهور با اشاره به اینکه شورای امنیت باید تصمیم های اشتباه خود درباره ایران را تصحیح کند، تاکید کرد: شورای امنیت بالاترین مرجع امنیتی جهان است و باید تصمیماتش بسیار دقیق، قانونمند و عادلانه باشد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد پنجشنبه شب 27 دی، درگفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت:‌ جهان دریافته است که این شورا بر اساس گزارشهای اشتباه و اهداف سیاسی معین تصمیمات غیرقانونی اتخاذ کرده است.

احمدی نژاد گفت : این مسئله موجب تخریب وجهه و مشروعیت شورای امنیت می‌شود و تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را در خطر قرار می‌دهد بنابراین آنان برای دفاع از وجهه خود و وجهه شورای امنیت تلاش می‌کنند و باید یک شکلی مساله دو قطعنامه قبلی را حل کنند. شاید بهترین راه همین باشد که اجازه بدهند آژانس گزارش‌های خود را ارائه دهد و از شورای امنیت بخواهد این پرونده را از دستور کار خود خارج کند.

رئیس جمهور افزود: ما نگرانی از اقدامات قدرت‌های زورگو در جهان نداریم ما از ‪ ۲۸‬سال پیش عادت کردیم تمامی این حملات را تحمل کنیم و روی پای خود ایستادگی کرده، از حقوق ملت دفاع کنیم. دولت آمریکا هم ‪۲۸‬ سال است که دست به توطئه علیه ملت ما زده است اما ملت ما ملتی قدرتمند و پیشرفته است و دولت آمریکا دولتی ضعیف و دارای تشتت است.

وی آمریکایی‌ها را نصیحت کرد که به این روند ادامه ندهند زیرا این کار به ضرر انان بوده و بعید است که بتوانند به توافقی در این زمینه برسند.

در بخش دیگری از این مصاحبه از رئیس جمهوری سؤال شد: آیا معنی سخن شما درباره پایان یافته بودن پرونده هسته‌ای ایران این است که مساله ضربه نظامی علیه ایران کاملا منتفی شده وخطر جنگ از شما دور شده است؟
احمدی نژاد پاسخ داد : ملت ما ملتی است که آزمایش خود را بخوبی پس داده است، ما ‪ ۲۸‬سال است که مقاومت می‌کنیم، ‪ ۸‬سال جنگ تحمیلی با هدایت و حمایت آمریکا علیه ما انجام شد و ‪ ۲۸‬سال است که تحت تحریم‌های اقتصادی هستیم.

وی افزود : با وجود جنگ نظامی و با وجود تحریم‌های اقتصادی، ایران اکنون کشوری قدرتمند و پیشرفته است و ملت ما همواره آماده دفاع از حقوق خود است و هر متجاوزی به ایران پشیمان خواهد شد اما از سخنان اخیر آنان هیچ واهمه‌ای نداریم و آن را جدی نمی‌گیرم و اینگونه سخنان بیشتر کاربرد داخلی برای آمریکایی‌ها دارد. آنان در انتخابات خود به این امور نیاز دارند تا خسارت‌ها و شکست‌های خود را جبران کنند ولی در منطقه ما این سخنان جز افزایش نفرت ملت‌ها از دولت مردان آمریکا نتیجه دیگری نخواهد داشت.

مجری برنامه سؤال کرد: تحول اخیر این بود که نخست وزیر اسرائیل با آزمایش موشک اریحا ‪ ۳‬که موشک زمین به زمین با برد بیش از ‪ ۴۵۰۰‬کیلومتر است و می‌تواند کلاهک‌های غیر متعارف را با خود حمل کند آیا پیام مستقیمی به ایران نداد؟
احمدی نژاد اظهار داشت: رژیم صهیونیستی که از همه امکانات دولت آمریکا و برخی کشورهای غربی همیشه استفاده کرده آیا سلاح کمی داشته که اکنون سلاح جدیدی را به صحنه بیاورد؟ اینگونه سخنان اوضاع رژیم صهیونیستی را بهبود نمی‌بخشد و این رژیم را از سقوط حتمی نجات نمی‌دهد. این رژیم جعلی، فلسفه وجودی خود را از دست داده است، اینان چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند؟ به چه دلیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند؟اینها همه سؤال‌هایی است که پاسخی برای آنها ندارند. هیچ کدام از ملت‌های منطقه این رژیم را نمی‌خواهند و آن را اشغالگر و متجاوز و جنایتکار می‌دانند.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با تهدید مشروعیت پیدا نمی‌کند همچنان که اگر یک گروه را همه ملت‌ها به عنوان گروه جنایتکار بشناسند اگر او با چنگ و دندان نشان دادن و با نشان دادن سلاح و تهدید بخواهد چهره خود را تغییر دهد این امر ممکن نیست. اینها یک گروه تبهکار ضد بشر هستند که از همه تجهیزات نظامی برخوردار هستند ولی با توجه به اینکه فلسفه وجودی این رژیم از بین رفته، پس رژیم مذکور بسرعت به سوی اضمحلال پیش می‌رود و با بیان این سخنان نجات پیدا نمی‌کند.

رئیس جمهوری گفت: این رژیم هیچ موقعیتی در معادلات قدرت در منطقه ندارد و جرات تعدی به خاک ایران را ندارد زیرا می‌داند هر تجاوزی به خاک ایران با پاسخ سنگین مواجه خواهد شد. ممکن است سؤال شود پس چرا ایران را تهدید می کنند؟

وی ادامه داد: معتقدم این سخنان دارای مصرف داخلی است وآنان می‌خواهند روحیه دوستان خود را تقویت کنند تا بیشتر به این رژیم کمک کنند و صهیونیست‌ها بتوانند دست خود را بیشتر به خون فلسطینی‌ها آلوده کنند اما به فضل خداوند نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

مجری پرسید: اگر فرض کنیم که این تهدید واقعاً وجود داشته باشد شما در قبال آن چه خواهید کرد؟
احمدی نژاد گفت: پاسخ ایران آنان را پشیمان می‌کند و آنان این امر را می دانند.

مجری برنامه با اشاره به سفر منطقه‌ای بوش گفت: برخی روزنامه‌های ایرانی نوشتند بوش دستور آغاز حمله علیه کسانی را صادر کرد که آنان را "جنبش‌های تروریستی" خواند و اشاره او به جنبش مقاومت بود. نظر شما در باره سفر بوش چیست؟"
رئیس جمهوری گفت: این سفر کاربرد عمده‌ای در داخل جامعه آمریکا داشت زیرا این جامعه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند و کاربرد دوم این سفر هم در منطقه بود. کاربرد منطقه‌ای آن حد اکثر تشدید جنایت رژیم صهیونیستی است.

احمدی نژاد در ادامه درباره تاثیر سفر جرج بوش به منطقه گفت : بالاترین اثر این سفر در منطقه‌ این است که رژیم اشغالگر صهیونیستی را تشویق می‌کند به جنایت بیشتر علیه ملت فلسطین بپردازد. آنهامی‌خواستند بین ملت‌های منطقه تفرقه بیندازند و این سفر تاثیری نداشت. می‌خواستند ملت‌های منطقه را به جان هم بیندازند باز هم اثری نداشت. می‌خواستند قدرت‌نمایی کنند و بر شکست‌های خود در عراق، فلسطین و لبنان و افغانستان سرپوش قرار دهند که باز هم تاثیری نداشت.

وی افزود: تنها جایی که توانستند قدرت خود را نشان دهند، تشویق جنایتکاران صهیونیست به کشتار ملت فلسطین بود که تصور می‌کنم این امر هم تاثیر معکوس خواهد داشت.

رئیس جمهوری گفت : در داخل کشور آمریکا هم به نظر من بوش دستاوردی نداشت، چون اگر می‌خواست بر انتخابات ریاست جمهوری کشورش تاثیر داشته باشد باید رفتار خود را تغییر می‌داد و ادبیات دیگری را به کار می‌برد.

وی افزود : تعجب می‌کنم چرا آقای بوش و دوستانش متوجه نیستند که ملت آمریکا امروز خواهان تغییر ریشه‌ای و انتقال از ادبیات جنگ طلبی و تحقیر ملت‌ها است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: به نامزدهای انتخابات آمریکا توجه کنید، نامزدهایی که سخنان صلح آمیز بیان می‌کنند رای بیشتری دارند و آنها که از جنگ سخن می‌گویند رای پایین‌تری دریافت می‌کنند.

وی افزود: اگر بوش می‌خواست در داخل آمریکا موقعیت خود را بهبود ببخشد باید اقدامات بهتری انجام دهد. ما از ابتدا هم برای سفر وی هیچ حسابی باز نکردیم و آن را سفری شکست خورده و بی‌فایده تلقی کردیم اکنون هم این موضع را تکرار می‌کنیم".

احمدی نژاد خطاب به ملت‌های منطقه گفت: البته ملت‌های منطقه همه واقعیت‌ها را می‌دانند و این بوش است که احتمالا به آنها توجهی ندارد. ملت های منطقه می‌گویند آقای بوش چه نقشی در منطقه دارد که از دههاهزار کیلومتر فاصله آمده و از امور منطقه و دین ملت‌ها و منافع آنان سخن می‌گوید؟

وی یادآورشد: بوش چه سنخیتی با ملت‌های منطقه دارد؟ آیا با مسلمانان سنخیت دارد یا با اعراب یا ایرانی‌ها که با این لحن سخن می‌گوید؟ آیا با ما منافع مشترک دارد یا دین مشترک یا هدف مترک، هیچیک از این امور وجود ندارد.

از احمدی نژاد پرسیده شد: شما چه چیزی به کشورهای منطقه دادید تا آنان را مطمئن کنید؟ شما به دوحه رفتید تا در اجلاس سران خلیج(فارس) شرکت کنید. همه منتظر بودند اطمینان‌هایی بدهید و به آنان بگویید که خطری برای آنان نیستید و سلاح ایران علیه شما در منطقه نیست و بلکه این سلاح به نفع شما است و ما اهداف توسعه‌طلبانه نسبت به خاک شما نداریم. نباید فقط طرح‌های ارسال آب یا گاز به آنان پینشهاد می‌دادید.

رئیس‌ جمهوری این گونه پاسخ داد: هنر ملت‌های منطقه این است که در میدان و چارچوبی که دشمنان طراحی کرده‌اند وارد نشوند. مشکلی بین ملت‌های منطقه نیست اگر مشکلی هست ناشی از دخالت بیگانگان است وگرنه ما هزاران سال در کمال دوستی و برادری با هم زندگی کردیم. دین و کتاب و پیامبر و خدا و قبله ما یکی است و دلیلی وجود ندارد از وجود تشنج سخن بگوییم.

وی افزود: می‌بینید که دولت‌ها و ملت‌های منطقه با سرعت زیاد به سوی نزدیکی و همبستگی گام برمی‌دارند و سفرها و توافق‌ها و مذاکرات حاکی از وجود فضای گفتگو است. پیشنهادهای من برای برادران من سازنده بود و پاسخ های آنان در شورای همکاری هم سازنده بود، چه چیزی بیش از این را می‌خواهید.

در بخش دیگری از این مصاحبه، مجری با اشاره به موضوع عراق گفت: عراق صحنه کشمکش آمریکا و ایران در منطقه است و آمریکا دریافته که تحقق ثبات در عراق ممکن نیست مگر پس از مذاکره با ایرانی ها. آنچه برای شما مهم است اعلام برنامه زمانی برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی است تا در مقابل آن، آرامش امنیتی از سوی شما برقرار شود. آیا مذاکرات در همین زمینه انجام می‌شود و مذاکرات شما و آمریکا به کجا رسیده است؟

رئیس جمهور گفت: ملت‌های ایران و عراق دارای دوستی فرهنگی هستند و ازدواج‌های زیادی بین صدها ایرانی و عراقی صورت گرفته است. بسیاری از مردم دو کشور در کشور دیگر متولد شده‌اند و دو ملت همواره در حالت دوستی و صلح زندگی کرده‌اند و جنگی که تحمیل شد با تحریک و حمایت آمریکا انجام شد وگرنه ملت‌های ما دوست هستند و امنیت عراق امنیت کل منطقه است و ثبات در عراق به نفع تمامی ملت‌ها و کشورهای منطقه است.

وی تاکید کرد: ما خواهان عراق مستقل مقتدر و پیشرفته هستیم و ناامنی در عراق بیش از هر مکان دیگری بر ایران تاثیر دارد لذا خواستار تحقق امنیت در عراق هستیم و از همه می‌خواهیم دولت و ملت عراق را یاری کنند لذا به دعوت دولت عراق و با درخواست آمریکا چند دور گفتگو داشتیم که هدف از این مذاکرات، دفاع از حقوق ملت عراق و امنیت و ثبات در این کشور و حمایت از دولت نشات گرفته از صدای ملت بود.

رئیس جمهور گفت: برای دور چهارم مذاکرات هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و به محض اینکه شرایط مناسب باشد این دور مذاکره هم انجام می‌شود زیرا آمریکایی‌ها درخواست خود را مطرح کرده و دولت عراق هم درخواست کرده و احتمالا در آینده نزدیک این کار انجام می‌شود".

از رئیس جمهور پرسیده شد: آیا بهبود وضع امنیتی در عراق ناشی از عملکرد شما است یا آمریکایی ها؟

احمدی نژاد پاسخ داد: به لطف ملت عراق است زیرا ملتی متمدن و با فرهنگ است. اکنون دولت، قانون اساسی، مجلس در عراق وجود دارد و همه در میدان ایستادگی می‌کنند و ما هم به ملت عراق کمک می‌کنیم . ما معتقدیم حالت نا امنی نتیجه اشغال است و ریشه‌های این وضعیت هم در اشغال عراق است.

رئیس جمهور درباره بحران کنونی لبنان و خطر انتقال پرونده این بحران به شورای امنیت و در پاسخ به این پرسش که: "چرا ایران از روابط خود با حزب الله برای پیشبرد تلاش‌ها جهت حل بحران استفاده نمی‌کند؟" چنین گفت: "گرچه لبنان یک کشور کوچک است اما دارای یک ملت عظیم است. مقاومت این ملت در برابر حمله وحشیانه صهیونیست‌ها افتخاری برای کل امت اسلامی بود. مشکلات لبنان ناشی از دخالت قدرت‌های بزرگ و اجانب است. اگر این دخالت انجام نشود ملت لبنان قادر است که مسائل خود را به خوبی حل کند."

کد خبر 42034

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز