دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

افروز پورهاشمی: دولت به منظور بهبود وضعیت بازار مسکن در اوایل سال‌جاری اعلام کرد که اقدام به توزیع تسهیلات بانکی جهت احداث واحدهای مسکونی در زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله می‌کند.

این در حالی است که سال گذشته نیز چندین بار از سوی مسئولان دولتی اعلام شده بود که دولت در تلاش است تا با حذف قیمت زمین از قیمت واحدهای مسکونی زمینه‌ساز کاهش قیمت تمام شده مسکن شود.

بر اساس جدول توزیع سهم هر استان از 5/1 میلیون واحد مسکونی که مقرر شده است امسال از طریق واگذاری 20هزار هکتار زمین به صورت اجاره 99 ساله در سراسر کشور ساخته شود، مشخص شد که این زمین‌ها تنها در شهرهای اطراف کلانشهرها آن هم به تعاونی‌ها برای ساخت واگذار می‌شود.

از آنجایی که برای ساخت این واحدها مبلغ یک میلیون تومان وام برای آماده‌سازی‌ زمین و 14 میلیون تومان نیز برای ساخت باید پرداخت شود، هم‌اکنون پرداخت وام 14 میلیون تومانی ساخت مسکن برای زمین‌های 99 ساله در سراسر کشور آغاز شده است.

با این وجود باید پرسید آیا آغاز روند فوق تأثیری بر بهبود وضعیت بازار مسکن داشته است؟

بر اساس جدول توزیع تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکونی در زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله، سهمیه هر استان با توجه به جمعیت و وضع مسکن هر استان تعیین شد که در این میان سهمیه استان تهران 250 هزار واحد مسکونی و سهمیه آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس هر کدام با 100 هزار واحد و استان‌های خراسان رضوی 110 هزار واحد معین گردید.

کمترین سهمیه نیز برای استان‌های سمنان و کهگیلویه و بویر احمد با 10 هزار واحد مسکونی معین شد.

تسهیلات مذکور صرفا شامل تسهیلاتی می‌شود که بابت طرح‌های تأمین مسکن موضوع بند «د» تبصره 6 قانون بودجه با معرفی سازمان مسکن و شهرسازی پرداخت می‌گردد و تسهیلات آزاد سامانه بانکی به بخش مسکن را شامل نمی‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، عملیات پی‌سازی بیش از 50 هزار واحد مسکونی در زمین‌های 99 ساله آغاز شده که تاکنون برخی از این واحدها علاوه بر آن یک میلیون تومان وام آماده‌سازی زمین، اولین قسط وام 14 میلیون تومانی خود را نیز دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، در حال حاضر برای حدود 840 هزار واحد مسکونی زمین 99 ساله واگذار شده است که از این میزان120 هزار واحد مسکونی آماده‌سازی‌ زمین را به پایان برده و پروانه دریافت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: واگذاری زمین در استان تهران که تمامی آنها مربوط به شهرهای جدید هستند به استعداد 50 هزار واحد مسکونی زمین واگذار شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی در این زمینه می‌گوید: ساخت واحدهای مسکونی بر روی زمین‌های 99 ساله توسط انبوه‌سازان صورت خواهد گرفت.

به گفته محمد سعیدی کیا، در این میان وزارت مسکن و شهرسازی با بخش خصوصی دارای ارتباط مستمری است و نظرات آنان را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی بر این باور است که هم‌اکنون نظرات انبوه‌سازان به‌عنوان بخش خصوصی در رابطه با ساخت زمین‌های 99 ساله در شورای عالی مسکن مطرح می‌شود و به وزارت مسکن و شهرسازی منعکس می‌گردد که به‌طور حتم این نظرات مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی درخصوص میزان ثبت‌نام‌های صورت گرفته در این زمینه به همشهری می گوید: بیش از 5/2 میلیون نفر برای زمین‌های 99 ساله ثبت نام کرده‌اند که تاکنون به 700 هزار نفر زمین در قالب تعاونی‌های مسکن واگذار شده است.

وی می‌افزاید: در قالب طرح واگذاری زمین‌های 99 ساله یک میلیون تومان بابت آماده‌سازی‌ زمین و 14 میلیون تومان بابت ساخت مسکن در 3 قسط پرداخت خواهد شد.

به گفته سعیدی‌کیا در قسط اول معادل 30درصد تسهیلات بعد از اتمام مرحله پی (فونداسیون) ساختمان، در قسط دوم معادل 30درصد تسهیلات بعد از تکمیل سقف آخر و در قسط سوم معادل 40درصد تسهیلات بعد از پایان سفت کاری پرداخت می‌شود.

سعیدی کیا درخصوص اینکه آغاز این عملیات آیا تأثیری بر کاهش قیمت مسکن داشته است، اظهار می‌کند: با شروع این طرح جلوی افزایش قیمت مسکن گرفته شده و این امر به بهبود وضعیت این بازار منجر خواهد شد.

کمبود مسکن

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازى نیز  با تأکید بر این نکته که باید سالانه 3/1 میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود، می‌گوید: 24 درصد خانوارهای ایرانی در مسکن‌های اجاره‌ای سکونت دارند که این قشر باید بتوانند صاحب مسکن شخصی شوند.

به گفته منوچهر خواجه دلویی، برای آنکه دولت بتواند پاسخگوی تقاضاهای جدید مسکن تا سال 1391 باشد باید به‌طور متوسط سالانه یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی احداث شود.

وی با اشاره به این که طبق آخرین آمار به دست آمده 9 درصد از خانوارهای کشور با کمبود مسکن مواجهند، می‌افزاید: به‌دنبال رشد قیمت مسکن در نیمه دوم امسال شاهد رونق ساخت و ساز هستیم که ادامه این روند در کنار اعمال سیاست‌هایی چون اعطای زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله می‌تواند زمینه‌ساز کنترل قیمت مسکن باشد.

هدف دولت کاهش جمعیت در کلانشهرها

زمانی که از سوی دولت اعلام شد طرحی مبنی بر اعطای زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله اجرایی می‌شود، عده‌ای از کارشناسان اعلام کردند که اجرای این طرح در کلانشهرها با حذف قیمت زمین از قیمت مسکن می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن در این قبیل شهرها شود، اما در عین حال موجب افزایش جمعیت در این مناطق خواهد شد.

در این رابطه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، می‌گوید: زمانی که در کلانشهرها محدودیت‌ ارائه زمین وجود داشته باشد این امکان فراهم می‌شود که با عرضه زیاد زمین و مسکن در شهرهای جدید، قیمت‌ها متعال شوند.

به گفته مهدی ذاکر الحسینی، دولت در شهرهای جدید زمین‌های زیادی دارد حال آنکه این میزان زمین در کلانشهرها موجود نیست. بنابراین این شهرها می‌توانند نقش بسزایی در گسترش پیدا نکردن شهرهای بزرگ داشته باشند.

وی می‌افزاید: دولت تصمیم دارد امسال در شهرهای جدید برای ساخت 375 هزار واحد مسکونی زمین اجاره‌ای 99 ساله واگذار کند.

همچنین بر اساس گزارش‌های موجود، احداث مسکن در شهرهای جدید تا پایان سال گذشته معادل 230 هزار واحد مسکونی بوده است.

کد خبر 42282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز