به گزارش مهر، علیرضا عسگری، در خصوص تعرفههای پزشکی افزود: تعرفه پزشکی در حوزه سلامت توسط هیات وزیران ابلاغ میشود و اینطور نیست که کسی به صورت سلیقه ای وجهی را از بیمار دریافت کند به نحوی که تعرفه مطب پزشکان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی با هم متفاوت بوده و میزان آن مصوب شده و ملاک پرداخت است.
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: اختلال در این زمینه یک تخلف تعرفه ای محسوب میشود و بعد از احراز تخلف توسط حوزههای نظارت دانشگاههای علوم پزشکی گزارش آن توسط معاونت درمان دانشگاه در کمیسیون ماده ۱۱ مطرح می شود، سپس براساس تخلف صورت گرفته، پرونده به اداره تعزیرات مربوطه ارجاع میشود و آنها نیز براساس موازین قانونی برخورد مقتضی را انجام میدهند.
عسگری خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی بر فرآیند تبلیغاتی مطبها، عنوان و تبلیغاتشان در فضای عمومی و مجازی و وزارت بهداشت بر استانداردهای ارائه خدمت از جمله تعرفه نظارت دارند و مسیر برخورد با تخلفات احتمالی نیز از طریق کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی است.
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: به منظور افزایش کیفیت ویزیت نیز استانداردهایی تدوین شده است که طبق آن، حفظ حریم و شان بیمار و پزشک از جهات مختلف حفظ میشود، از زمان ویزیت گرفته تا کیفیت آن مشتمل بر شرح حال بالینی و حفظ حریم خصوصی مطمئنا وزرات بهداشت در مباحث نظارتی با رویکرد اصلاح، تعارفی ندارد.
عسگری با اشاره به اینکه تمامی مطبها توسط اداره نظارت معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور نظارت میشوند، افزود: نظارتها با رویکرد دفاع از حقوق مردم از سویی و دفاع از جامعه خدوم پزشکی از سوی دیگر انجام میشود و وزارت بهداشت نیز با جدیت بیشتری به دنبال احقاق حق مردم است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مردم می توانند تمام مشکلاتشان را در حوزه بهداشتی و درمانی با سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند، یادآور شد: مردم همچنین میتوانند از طریق سامانه ۱۹۰ از میزان تعرفههای پزشکی مطلع شوند و اگر با مراجعه به مطبی، پزشک مربوطه بیش از نرخ مصوب از بیماران ویزیت دریافت کند میتوانند از طریق این سامانه موضوع را گزارش کنند و این کار در کنار بازدیدهای فعال خواهد بود.
نظر شما