دکتر غلامعلی حدادعادل دوشنبه 8 بهمن در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درخصوص دلایل علنی کردن نامه رئیس‌جمهوری به خود و سپس نامه خود به مقام معظم رهبری و قرائت آن از تریبون مجلس سخن گفت.

وی در این باره گفت: چون نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهوری برای بنده فرستاده شده بود آن هم در بحث اعلام مخالفت دولت با یکی از مصوبات قانونی مجلس، این نامه عادی بود و طبیعی بود که طرح آن در افکار عمومی و در جامعه از نظر دولت اشکالی نداشت‌ و چون من هم به‌طور عادی موضع مجلس را مطرح  و  از محضر مقام معظم رهبری سؤالی کردم و ایشان نیز پاسخ صریحی دادند بنابراین مسئله را تمام شده دانسته و به‌نظر بنده این موضوع را باید پایان‌یافته تلقی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه از آن‌جا که همه قوا نظر مقام معظم رهبری را طبق قانون اساسی فصل‌الخطاب می‌دانند، هم مجلس باید از مصوباتش که منطبق با قانون اساسی باشد مراقبت  کرده  و هم دولت ملزم باشد که مصوبات مجلس را اجرایی کند. در واقع همه قوا هم از اظهارات مقام معظم رهبری که بیانگر قانون اساسی است تبعیت می‌کنند.

حدادعادل تصریح کرد: خوشبختانه با صحبت‌هایی که صورت گرفت دیگر جایی برای حاشیه در این خصوص باقی نمی‌گذارد و مسئله روند خوبی   داشت.

حدادعادل همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد سفر خود به مصر و این‌که تا چه حد برای برقراری رابطه ایران و مصر در این خصوص مذاکره صورت می‌گیرد؟ گفت: سفرم به مصر به دعوت رئیس مجلس این کشور برای شرکت در اجلاس 2سال یک بار اتحادیه بین‌المجالس اسلامی است، بنابراین موضوع اصلی این سفر روابط دوجانبه نیست و برقراری رابطه سیاسی بین ایران و مصر موضوع اصلی سفر نخواهد بود، ولی طبیعی است که سفر یک رئیس قوه به مصر و دیدارها و مذاکرات طبعا در بهبود شرایط برای همکاری 2 کشور اثر می‌گذارد.

وی اظهار امیدواری کرد افق همکاری ایران و مصر با این سفر روشن‌تر شود. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص مطالبی که در اجلاس قاهره مورد بحث قرار می‌گیرد و این‌که چقدر سعی می‌شود به مسئله فلسطین نیز توجه شود، گفت: این اجلاس در قاهره تشکیل می‌شود و در بحث سابقه تاریخی و مواضع مصر در امر فلسطین و موقعیت خاص گذرگاه رفح برای مردم محاصره‌شده غزه تلاش می‌کنیم این اجلاس با توجه به آنچه گفته شد، تأکیدی بر کمک به مردم فلسطین مخصوصا کاهش فشار بر مردم مظلوم غزه باشد.
وی درخصوص پیشنهاداتی که در این خصوص از سوی ایران اعلام خواهد شد، گفت: ما از قبل در شورای اجرایی این مسئله را در دستور کار داشتیم و در این خصوص پیشنهاداتی ارائه شده و هم برای ماده اضطراری که در فرصت آخر تهیه می‌شود این مسائل را مطرح می‌کنیم. در واقع مسائلی که برای جهان اسلام و در مجمع جهان ملموس‌تر باشد از جمله مسئله فلسطین، در بحث این اجلاس مورد توجه قرار می‌گیرد.

حدادعادل همچنین درخصوص برخی اظهارنظرها درخصوص بحث انتخابات و همچنین تفسیرهایی که از اظهارات وی در مورد دقت در سلامت انتخابات انجام می‌شود، گفت: آنچه بنده خود موظف به تأکید بر آن هستم رعایت قانون و حقوق داوطلبان برای ورود به مجلس و دوری از افراط و تفریط است. در واقع باید هم حقوق داوطلبان و هم حق مجلس رعایت شود. مجلس به‌عنوان مرکز قانونگذاری صاحب حقی است و قانون صلاحیت افرادی که بخواهند وارد مجلس شوند را تعیین کرده است و این مقصود من است  و اگر کسانی از این سخنان برداشت سوء می‌کنند نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.

وی تصریح کرد: مردم در این خصوص توجه دارند و تجربه سال‌های گذشته از یادشان نرفته و با توجه به تجربه تاریخی خود تصمیم خواهند گرفت.

وی همچــــنین برخی اظهارنظرها درخصوص رد صلاحیت‌ها  را جزء تبلیغات انتخاباتی دانست و گفت: این مسائل در انتخابات جایی برای مظلوم‌نمایی دارد و این‌ها باید تفسیر شود. در مجلس فعلی هم در مرحله هیأت اجرایی شاهد ردصلاحیت‌ها هستیم - هرچند هنوز قطعی نیست - معتقدم به هیچ‌وجه ردصلاحیت‌ها جناحی نیست و اگر تعدادی از اقلیت رد شده‌اند در برابر آن تعدادی از اکثریت و اصولگرایان نیز رد شده‌اند و این‌گونه نیست که تیر برداشته‌اند تا اقلیت را از صحنه بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارنظر در این زمینه را تا قطعی شدن صلاحیت‌ها زودهنگام دانست و گفت: چون مراحل تجدیدنظر هیأت نظارت با قانون است لیکن یادآور می‌شوم که معمولا همه اظهارنظراتی که صورت می‌گیرد بدون ورود در ماهیت و محتویات اسناد و مدارک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر سؤال می‌شود که به چه علت کسی رد شده و شاید اگر   برخی از افراد از برخی دیگر طرفداری می‌کنند و نگران ردصلاحیت‌های آنها هستند اطلاعات بیشتر و اسناد و مدارکی که وجود دارد را در اختیارشان قرار دهند نظرشان عوض می‌شود؛ بنابراین بر پایه هر سندی که تصمیم گرفته می‌شود باید این تصمیم عادلانه و در چارچوب قانون باشد.

کد خبر 42848

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز