نمیتوان گفت که قیمتهای تصویب شده کمک خوبی به تولید خودرو میکند. در این میان جملهای که در مورد قیمتها وجود دارد این است که ضرر خودروسازان در مقایسه با گذشته کمتر شده است.
محمدرضا نجفی منش گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه میزان ضرر و زیان خودروسازان به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این زیان در برابر تولید ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار دستگاه اتفاق افتاده است. یعنی بهطور متوسط برای هر خودرو، خودروساز بین ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان زیان داده است. افزایش قیمت از سوی خودروسازان در شرایطی است که قطعات خودروها برای آنکه قطعه سازان بتوانند ادامه حیات بدهند بایستی بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کند. با رشد قیمتها قطعه سازان بایستی چانه زنی خود با خودروسازان را آغازکنند تا بتوانند قیمتها یشان را افزایش دهند.
وی گفت: اگر خودروسازان قیمت خرید قطعه از قطعه سازان را افزایش ندهند دیگر این صنعت نمیتواند به تولید قطعه ادامه بدهد. ما نیازمند اصلاح قیمتها هستیم و دلیل اصلی موافقت با اصلاح قیمتهای خودرو، مشکلات قطعه سازان در تأمین مواد اولیه است.
منبع: اقتصاد ۲۴
نظر شما