به گزارش شهرنوشت، قلب تاریخی شهر تهران، محدوده حصار ناصری به عنوان یک حوزه شهری پیادهمدار، علاوه بر حفظ جایگاه شاخص و اثرگذار اقتصادی خود در سطوح خرد و کلان کشور، با روند رو به رشــد ســکونت و ماندگاری اجتماعی و ارتقاء کیفیت خدمات گردشــگری (محلی، ملی و بینالمللی) مواجه است.
ابوالفضل شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در جلسه ارزیابی «طرح پیادهراه سازی تهران تاریخی» که به میزبانی اداره مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران و با حضور محمد شهرآبادی معاون شهرسازی منطقه ۱۱، مشاوران طرح و کارشناسان مربوطه برگزار شد،گفت: این ناحیه با برخورداری از یک شـــبکه پیادهراهی اشـــتراکی امن، ایمن و هم پیوند با مراکز تجاری، حکومتی، گردشـــگری و خدماتی، ضمن ارائه روایتی مناسب از تاریخ و فرهنگ تهران قدیم، محیطی مطلوب برای حضور شهروندان و گردشگران به وجود آورده است و ترکیب شبکه پیادهراهی با شبکۀ حمل و نقل همگانی و سایر شیوهها و امکانات عبور و مرور، سبب شده است استفاده از خودروی شخصی در این محدوده کاهش یابد و رفت وآمد آسان، سریع، کم هزینه و پاک جایگزین آن شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، او افزود: بهرهمندی هستههای سکونتی از کیفیتهای محیطی مطلوب و توسعه فعالیتهای اقتصادی خرد، محلههای این محدوده را به مکانهایی با پایداری اجتماعی بالا تبدیل کردهاست، همچنین خروج تدریجی بورسهای ناسازگار با کیفیت پیادهمداری و ورود فعالیتهای خدماتی ـ رفاهی و اقتصادی پشتیبان گردشگری، شبکهای از عرصههای عمومی و فضاهای شهری سرزنده را به وجود آورده است که در کنار ارتباط مناسب با سایر مراکز شهری و فرا شهری؛ فضایی خاطره انگیز را برای زندگی، کار و گذران اوقات فراغت فراهم کردهاست.
شادمهری با بیان این که ششمین مرحله از پروژه "بازنگری و اولویتبندی برای اجرا طرح پیادهراه سازی تهران تاریخی (حصار ناصری)" به اجرا مدل، اعتبار سنجی و تحلیل نتایج تخصیص یافته است، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا در هفت گام بیان شده، به این مهم پرداخته شود و در اولین گام از این مراحل، مدل شبیهسازی – بهینهسازی جریان پیاده و مدل شبیهسازی جریان سواره به صورت همزمان، برای بررسی تأثیر شبکه سواره و پیاده بر یکدیگر اجرا میشوند و سپس مدلهای سواره و پیاده اعتبارسنجی شده و آلترناتیوهای خروجیهای مدل پیادهراه سازی و ارتقا پیاده مداری محدوده حصار ناصری ارائه می گردند.
او افزود: در گام بعدی آلترناتیوهای برتر مدل پیادهراه سازی و ارتقا پیاده مداری محدوده حصار ناصری بر اساس تمامی کیفیتهای محیطی و هزینههای ارتقا تحلیل می شوند و پس از آن برترین آلترناتیو مدل پیادهراه سازی و ارتقا پیاده مداری انتخاب شده و نتایج خروجی های سه گانه مدلسازی مقایسه میشوند و در نهایت گذرهای استراتژیک، مهم و کلیدی برای تدوین برنامه اقدام انتخاب میشوند.
لزوم درنظرگیری همزمان مدلهای سواره و پیاده
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان این که شهر یک مجموعه پیچیده متشکل از سیستمهای متعددی است که ارتباطات تنگاتنگ مابین آنها وجود دارد، افزود: با توجه به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این سیستمها از یکدیگر، هرگونه تحلیل و یا تغییر یک سیستم بدون درنظرگیری سایر عوامل دخیل در مجموعه شهری به طرحی با ریسک بالا و بدون تضمین موفقیت خواهد انجامید چرا که این نگاه جزیرهای در مدیریت شهری نتایج نامطلوبی را در سالیان اخیر به همراه داشته است.
او در ادامه افزود: سیستم حمل ونقل یکی از سیستمهای بسیار پیچیده شهری است که از زیر مجموعههای متعددی در حوزه عرضه و تقاضا تشکیل شده است و شبکه معابر شهری یکی از جزءهای بخش عرضه بوده که خود شامل شبکه معابر سواره و شبکه معابر پیاده است که علیرغم آن که اسکلتهای این دو شبکه بسیار به هم نزدیک و گاهاً منطبق هستند، گرافهای آنها تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند. به دلیل همین نزدیکی و تطابق مکانی، این دو شـبکه بسـیار بر یکدیگر تأثیرگذار هسـتند بنابراین در طرح حاضر بر اساس این الزام فنی، این دو شبکه به طور همزمان مورد تحلیل و طراحی قرار خواهند گرفت.
نظر شما