همشهری آنلاین: راسل بیکر، برنده دو جایزه پولیتزر و روزنامه‌نگار محبوب آمریکایی روز دوشنبه در سن ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

راسل بیکر، برنده دو جایزه پولیتزر درگذشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، راسل بیکر، برنده دو جایزه پولیتزر، یکی از مهم‌ترین نویسندگان آمریکا، و روزنامه‌نگار «آبزرور»، که مطالبش به مدت ۳۶ سال در مجلاتی چون نیویورک‌تایمز و صدها روزنامه دیگر منتشر شد روز دوشنبه در در سن ۹۳ سالگی خانه شخصی‌اش دار فانی را وداع گفت.
 
پسرش آلن گفت پدرش بر اثر مشکلاتی که پس از افتادن برایش رخ داد از دنیا رفته است.
 
آقای بیکر یکی از بهترین روزنامه‌نگاران طنزنویس آمریکا بود و واشنگتن‌پست کتاب زندگینامه‌یِ پرفروش بیکر را در ردیف آثار نویسندگانی چون مارک تواین، جیمز توربر، و اچ. ال. منکِن قرار داد.
 
بیکر در سال ۱۹۶۲ به عنوان خبرنگار در مجله تایمز آغاز کرد و حدود پنج هزار مطلب در «آبزرور» نوشت و مطالبش جایزه پولیتزر بهترین گزارش را در سال ۱۹۷۹ دریافت کرد. علاوه براین مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۸ بازنشسته شد.
 
برای بینندگان تلویزیون هم چهره نام‌آشنایی بود زیرا از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۴ به عنوان مجری برنامه «تئاتر شاهکار» فعالیت کرد.
 
آقای بیکر ۱۵ کتاب نوشت که شامل مجموعه تفسیرهایش در روزنامه‌های مختلف و همچنین کتاب زندگینامه‌اش تحت عنوان «بزرگ شدن» بود. کتابی که برای بار دوم در سال ۱۹۸۲ برایش جایزه پولیتزر را به ارمغان آورد. علاوه بر دو جایزه پولیتزر، افتخارات دیگری چون «جورج پالک» را هم برای تفسیرهایش در سال ۱۹۷۸ و همچنین دستاوردهای فراوان در حرفه‌اش در سال ۱۹۸۸ به دست آورد.
 
پس از بازنشستگی برای مجله نقد کتاب نیویورک کار کرد و نقد کتاب‌هایی درباره سیاست، تاریخ، روزنامه‌نگاری و دیگر موضوعات می‌نوشت. مجموعه‌ای از این مقالات تحت عنوان «نگاه به گذشته» در سال ۲۰۰۲ به صورت کتاب منتشر شد.
 
پیش از این هم در مجلات مختلفی چون «لایف»، «ریدرز دایجست»، «ایونینگ پست»، و «لیدیز هوم ژورنال» و مجلات دیگر کار کرد و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۴ جز هیئت داوران انتخاب برنده جایزه پولیتزر در بخش روزنامه‌نگاری، ادبیات، و هنر بود و در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ رئیس هیت داوران جایزه پولیتزر در این بخش‌ها بود.
کد خبر 429497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha