وحیدرضا نعیمی: در حالی که جریان ارسال درآمدهای مهاجران به کشورهای در حال توسعه همچنان رو به افزایش است – برآورد می‌شود در سال‌جاری میلادی این رقم به بیش از 300 میلیارد دلار برسد – این سؤال در برخی محافل مطرح شده است که آیا باید این پول را جزئی از کمک مالی کشورهای ثروتمند برای توسعه کشورهای فقیر به حساب آورد؟

به گزارش‌ آی پی اس، منیر اکرم نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل که تا این اواخر رئیس گروه 77 بود، که بیش از 130 کشور در حال توسعه عضو آن هستند، به این پرسش پاسخ منفی می‌دهد. وی گفت باید مراقب بود کشورهای شمال این مبالغ پول را جزئی از کمک خود برای توسعه به حساب نیاورند. وی خاطرنشان کرد پاکستان سالانه 5/4 میلیارد دلار از این محل درآمد دارد.

به‌طور کلی، مهاجرانی که از بقیه فقیرتر هستند، بیش از دیگران برای خانواده خود پول می‌فرستند. تا به حال، بیشتر کشورهای ثروتمند کمتر از 7دهم درصد تولید ناخالص ملی خود به کشورهای فقیر کمک کرده‌اند. این نسبت را سازمان ملل تعیین کرده است.

فقط 5کشور پیوسته این نسبت را که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1970 تعیین کرد، رعایت کرده‌اند – دانمارک (06/1 درصد)، هلند (هشتاد و دو دهم درصد)، سوئد (هشتاد و یک دهم درصد)، نروژ (هشت دهم درصد) و لوگزامبورگ (هفت دهم درصد).

کل مبلغ کمک برای توسعه که از جانب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 2006 به کشورهای فقیر پرداخت شد، 4/104 میلیارد دلار بود، در حالی که این رقم در سال پیش از آن 107 میلیارد دلار بود. مقر سازمان یادشده که 30 کشور صنعتی جهان عضو آن هستند، در پاریس است.

گزارش جدید یونیسف درباره وضعیت کودکان جهان در سال 2008، مهاجرت کارکنان بخش بهداشت را یک نگرانی عمده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه توصیف کرده است.

در این گزارش یادآوری شده است که فرار مغزها – پزشکان، پرستاران و ماماها - از آفریقا به کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس زیان فراوانی به این قاره وارد کرده است.

آمارهای جدید نشان می‌دهد نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی غنا ظرف 5/4 سال و 75 درصد آنان ده سال پس از فارغ‌التحصیلی مهاجرت می‌کنند. 300 پرستار ماهانه آفریقای جنوبی را ترک می‌کنند.

گزارش یونیسف خواستار آن شده است که استخدام این قبیل افراد متخصص از آفریقا متوقف شود یا اگر این کار امکان‌پذیر نیست، به گونه‌ای باشد که کشورهای آفریقایی نیز بهره‌مند شوند.

بر اساس آمار بانک جهانی، پول‌هایی که مهاجران به کشورهایشان می‌فرستند، از 193 میلیارد دلار در سال 2005 به 276 میلیارد دلار در سال 2006 رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2007 به بیش از 300‌میلیارد دلار رسیده باشد اما مقامات سازمان ملل معتقدند رقم واقعی بسیار بیشتر است، زیرا بخش قابل توجهی از این پول از مجاری غیررسمی – اکثراً بازار سیاه –  فرستاده می‌شود.

هند اخیراً تأیید کرد مهاجران آن در سال 2006، 26 میلیارد دلار به این کشور پس فرستادند که به این ترتیب هند بزرگ‌ترین دریافت‌کننده این قبیل مبالغ پول است.

نیمی از این رقم – یعنی 13 میلیارد دلار - را کارگران هندی از 6کشور عربی حوزه خلیج‌فارس به کشورشان فرستادند.

کد خبر 43188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز